Testvérem, ha nem találod az adott napot, akkor egy-két évvel előtte biztosan megtalálod

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

SZENT BERTALAN APOSTOL - SZENT VIALAR EMÍLIA III. r., rendalapító - Szent Eutiches felszentelt vértanú

2019. augusztus 24. - Andre Lowoa
SZENT BERTALAN APOSTOL

Szent Bertalan az Úr tizenkét apostolának egyike, de nagyon keveset tudunk róla. Már a neve körül is nehézségek vannak, mert a négy apostolnévsorban (Mk 3,18; Mt 10,3; Lk 6,14; ApCsel 1,13) Fülöp mellett szerepel mint Bertalan; ugyanakkor Szent János evangéliumában ugyancsak Fülöppel együtt jelenik meg, de Natánael néven (Jn 1,45-- 50). Valószínűnek látszik, hogy a Bertalan -- ami a Bartholomeus vagy Bartalmaj, azaz Talmai fia magyarosított formája -- a családi, a Natánael pedig a személyneve. Az ilyen kettős elnevezések akkoriban gyakoriak voltak (lásd Simon, Jónás fia).

Apokrif iratok tudósítása szerint Bertalan először Itáliában, majd Örményországban hirdette az evangéliumot. Itt lett Krisztus vértanúja, mégpedig úgy, hogy megnyúzták, majd lefejezték. A Sixtusi kápolnában Michelangelo úgy ábrázolja az Utolsó ítélet c. képen, hogy egyik kezében kést, a másikban a tulajdon bőrét tartja. Azt is mondják, hogy Michelangelo erre a bőrre az önarcképét festette rá.

Bertalan apostol ereklyéi a 6. században kerültek Lipari szigetére. 938-ban III. Ottó császár Beneventóból Rómába vitette az ereklyéket, ahol a Tiberis szigetén templomot épített az apostol tiszteletére. E szigeten a pogány Rómában a gyógyítás istenségének, Asclepiusnak volt a szentélye. A keresztény Rómában pedig Bertalan lett a gyógyítások égi pártfogója. Az apostol koponyáját 1238 óta a frankfurti dómban őrzik.

A középkori naptárakban a 9. század óta június 24-én vagy augusztus 25-én említik az ünnepét. 1568-ban vették fel a római naptárba, augusztus 24-re.


--------------------------------------------------------------------------------

A színes történetekkel teli legenda szerint Bertalan az apostolok szétoszlása után Indiába -- egyes legendák szerint Örményországba is - - ment. Itt talált egy templomot, amelyben egy gyógyító bálvány volt. Ez a bálvány beszélt és minden hozzá folyamodó betegnek gyógyulást ígért. Mikor Bertalan belépett a templomba, nagyon sok beteg tartózkodott ott, és áldozatot akartak bemutatni a bálvány előtt. Ám a bálvány egyszer csak felkiáltott: ,,Ti szegények, hagyjátok az áldozatot, és ne ajánljátok fel nekem, nehogy az én szenvedésemből is részt kapjatok, mivel Bertalan lánca megkötöz engem!'', s e szavak után ezer darabra tört. Az apostol pedig imádságával meggyógyította az összes jelenlévő beteget. Útja közben elért Polinius királyhoz is, akinek a leánya lelki beteg volt. Meggyógyította, majd hirdette a királynak az evangéliumot, úgyhogy az megtért, egész házanépével együtt megkeresztelkedett, sőt később püspöki tisztséget is viselt az Egyházban.

Meghallotta ezt Asztragesz király, Polinius testvére, és haragosan elfogatta Bertalant. Ezekkel a szavakkal támadt rá: ,,Te vagy az, aki megtévesztette a testvéremet?'' Isten embere így válaszolt: ,,Én nem megtévesztettem, hanem megtérítettem!'' Akkor a király esküvel fogadta, hogy kényszeríteni fogja, áldozzon Baldach bálványának. Bertalan azonban így tagadta meg a parancsot: ,,Én megkötöztem a te istenedet; ha te megteszed ugyanezt az én Istenemmel, akkor teljesítem parancsodat. Ha nem, akkor összetöröm Baldach képét.'' Nem sokkal ezután jött egy hírnök, és jelentette, hogy Baldach képe összetörve fekszik a templomában. Erre a király megszaggatta a ruháját, Bertalant megvesszőztette, majd megparancsolta, hogy nyúzzák meg. Mikor megtörtént, keresztre feszítették, majd lefejezték. Miután meghalt, hogy végleg megszabaduljanak az apostoltól, koporsóba zárták a testét, majd négy másik vértanú koporsójával együtt a tengerre tették, hogy a víz sodorja el őket. A különös flottilla Lipari szigetén ért partot.

Később Theodor apát így beszélt az apostolokról: ,,Az apostolok felosztották maguk között a világot, és a királyok Királyának helytartói lettek. Bertalanra Örményország jutott. Ott látod őt, amint nyelvének ekéjével felszántja a lelkek földjét, elveti Isten igéjének magvát a szívek barázdáiba, s telepíti az Úr szőlejét és paradicsomát. Az embereknek gyógyszert adott a betegségek ellen, kitépte a tudatlanság töviseit, kiirtotta a hitetlenség őserdőit, és a hittételek köveiből oltalmat adó házat épített nekik.''


--------------------------------------------------------------------------------
Kérünk Istenünk, erősítsd meg bennünk azt a hitet, amellyel Szent Bertalan apostol őszinte szívvel ragaszkodott Fiadhoz, és add, hogy az ő könyörgésére Egyházad az üdvösség jele legyen minden népnek!

Példája:
    Légy "igaz" keresztény!


SZENT VIALAR EMÍLIA III. r., rendalapító (1797-1856)
A franciaországi Gaillac-ban született gazdag, de nem igazán vallásos szüloktol. Anyját 13 évesen elveszítette. 19 éves korában egy missziós beszéd igen nagy hatással volt rá: eddigi vallásossága mélyebb lett, szüzességi fogadalmat tett s a szegényekre fordította minden szabad idejét. Misztikus kegyelmekben is részesült. Alkalmas lelkivezetőt talált, s egyre jobban foglalkoztatta egy leendő szerzetesrend eszméje. Amikor nagybátyja után tekintélyes összeget örökölt, megvett egy házat és három társnőjével együtt itt kezdett közös életet. Új jelentkezők is csatlakoztak hozzájuk és 1833. március 19-én megtörtént az elso beöltözés. Az alakuló szerzetesi közösségnek a Megjelenésről nevezett Szent József Nővérei nevet adta s két év múlva Albi érseke jóváhagyta a társulat szabályzatát, mely a Reguláris Ferences III. Rend alapján készült. A nővérek szegénygondozással és oktatással foglalkoztak. Két év múlva meghívást kaptak Algírba. Ott hamarosan egy kórház ellátását vállalták el, járóbetegellátó állomást s a hajléktalanok részére menhelyet állítottak fel. Iskolában is oktattak. Néhány év múlva azonban az algíri püspök ellenkezése miatt el kellett hagyniuk az ígéretes munkateret. A következő 12 évben a kongregáció több országban is elterjedt. 1852-ben Marseilles*-ben Eugene de Mazenod* püspök pártfogolta a kongregációt, itt novíciátot létesítettek. Új alapítások jöttek létre Ázsiában, Indiában, Ausztráliában. Emília anya 1856-ban, 59 éves korában hunyt el, XII. Piusz pápa 1951-ben avatta szentté. Kíváló szervező, határozott egyéniség volt, aki szívos állhatatossággal küzdött a jó ügy érdekében elviselve az algíri püspök és saját nővérei részérol sok megaláztatást, megnemértést.
A szerzetesek testvéri szeretetéről:
„A szerzetesek, mint Krisztus tagjai, előzzék meg egymást tiszteletadásukkal és hordozzák egymás terhét. A szerzetesi közösség ugyanis, mint igazi jó család, amely az Úr nevében gyűlt össze, az Úr jelenlétének örvendhet, miután Isten szeretete kiáradt szívükbe a Szentlélek által. A szeretet pedig a törvény tökéletes teljesítése.
A II. Vatikáni Zsinatnak a szerzetesekről szóló határozatából.


Imádság:

Istenünk, te Szent Emíliát arra választottad ki, hogy a szegények és a betegek istápolására s az ifjúság oktatására új szerzetesközösséget alapítson s közben a megpróbáltatásokat nagy lelki erővel viselje el. Add, hogy példáját követve Jézus szenvedését hordozzuk halandó testünkben, és minden igyekezetünkkel hozzád ragaszkodjunk. Krisztus, a mi Urunk által.
Szent Eutiches felszentelt vértanú
Szentünk a Palesztinái Szabasztéból származott. Amikor hallott Krisztus nevének hirdetéséről, felkereste Hittudós szent János apostolt. Mindenütt követte őt, ahol megfordult. Később, szent Pál apostollal találkozva, útitársa és munkatársa lett az Evangélium hirdetésében. Valamelyik apostoltól a kettő közül püspökké lett, és nagy buzgósággal hirdette az Evangéliumot. Szigorú életet élt, tisztogatva lelkét és böjtöléssel öldökölve testi vágyait. Mivel feltárta az istentelen, emberek vétkeit, sok megpróbáltatásban volt része miattuk. Amikor az ítélőszék elé állították, Isten Szentlelkével eltelve bátran szemére hányta kínzóinak gonosz tetteiket. Ezért szomjúságot szenvedett, vasakkal szurkálták, tűzbe dobták, vadállatok elé vetették, de Isten mindezekben sértetlenül megőrizte szolgáját. Szebasztéban fejezték le az I. század végén vagy a II. század elején.

Szűz Máriáról nevezett Limai Szent Róza szűz

2019. augusztus 23. - Andre Lowoa

lszr.jpgA szentek életében gyakran fölhajnallik az elveszett paradicsomnak egy darabja. Nem ritka dolog, hogy egy-egy szentnél visszatér a paradicsomi békesség az ember és a természet, főleg az ember és az állatvilág között. Róza életében is találkozunk ezzel a megható jelenséggel.

Halála évének nagyböjtjén minden este egy kis madár látogatta meg őt. A szent leány kis kunyhójában tartózkodott szülei kertjének egy zugában. A madárka egy faágon türelmesen várt. Róza egy magaköltötte dicsőítő énekbe fogott; magasztalta az ember és a madár közös Teremtőjét. Amikor elhallgatott, a madár gyönyörű hangon folytatta a dicsőítést. Azután Róza újra kezdte a dalt s a kis látogató újra válaszolt reá. S így tartott ez a Teremtő tiszteletére rendezett antifónás (váltakozó énekű) vecsernye-verseny esténként egy-egy óra hosszat.

De jó barátságban élt a szúnyogokkal is. Meleg évszakokban a delelő nap tüze és az est hűvössége a remetelakásba terelte őket. Róza békén hagyta őket; azok sem bántották. Bezzeg nem kímélték látogatóit! Egyszer egy domonkos harmad-rendi nővér a kunyhóban a kezevérét szívó szúnyogot agyoncsapta. „Miért ölöd meg kis vendégemet?” kérdezte Róza. „Nem látod, hogy véremet szívja”, volt a válasz. „Mi az, sóhajtott föl Róza, hogy egy ilyen kis teremtmény a vérünkből táplálkozik, mikor a mi Urunk annyiszor táplál minket saját vérével.” És reggelenként a lugasba jövet mindig fölszólította a pihenő szúnyograjt: „Föl, föl barátim az Isten dicsőítésére!” A sok száz szúnyog pedig ilyenkor valósággal énekkarba tömörült, engedelmesen zümmögött Isten dicsőségére s csak úgy indult el napi munkájára.

Legrégibb életrajza még csodálatosabb esetről is tesz említést. Egyszer hajnalban benyitott a kertbe s maga előtt látta a fákat, a bokrokat, a virágokat és a növényeket. Szeretettel kérte őket: „Fák és füvek, dicsérjétek az Urat!” S csodák csodája: a legnagyobb szélcsendben a falevelek halk zizegésbe kezdtek, a virágok fejecskéi alázatosan lekonyultak, minden növény izgett-mozgott; a maga módján mind dicsőítette Istent.

Mindebből nyilvánvaló, hogy Rózának igen egészséges lelke volt. Csak az egészséges érzésű ember érintkezhetik ilyen közvetlenségben az Úristen „leányával”, a természettel. És még egy dolog válik világossá előttünk. Kevés szent sanyargatta magát annyira, kevés szenvedett annyit, mint ez a gyönge délamerikai lány. Ennek ellenére mennyi szépség és báj ömlik el lelkén! Az önmegtagadás és a fájdalom nem ellenségei a kedvességnek és örömnek; sőt a lelki szépség legigazibb forrása a kereszt tövében fakad.

1586 ápr. 20-án született Peru fővárosában, Limában. Szülei jómódú spanyolok voltak, de később elszegényedtek. Izabella névre keresztelték. A bölcsőben alvó kisleány gyönyörű arcocskája fölött édesanyja egyszer pompás rózsát látott s ezért Rózsának nevezte el. Ő maga később a Szent Szűz fölszólítására fölvette a Mária nevet is. Csodálatos egy gyermek volt! Mindig mosolygott, és sohasem Lehetett hallani sírását.

Hároméves korában egy ládafödél becsípte és összezúzta jobb hüvelykujját s orvossal kellett leszedetni a körmét. Az egész idő alatt egy zokszót nem ejtett. Nem volt még hatéves sem, amikor bátyja játék alkalmával besározta gyönyörű arany haját. Irtózott a piszoktól, s bátyja pajkossága nem tetszett neki. A lurkó erre hirtelen erkölcsi prédikátornak csapott föl: „Mit érzékenykedel? A lányok szép haja az ördög tőre, mely a fiúkat a pokol számára fogja!” Ez a szó gondolkodóba ejtette. Nemsokára aztán jegyezte magát az Úr Jézussal és levágta hosszú haját.

Anyja mindenáron a világ számára akarta nevelni s azt kívánta tőle; hogy gondozza ritka szépségét, öltözködjék csinosan, járjon társaságokba. A leány - maga a megtestesült engedelmesség - sohasem ellenkezett világias anyjával; de viszont minden ügyeskedést és szent fortélyt fölhasznált, hogy szépségét elrejtse, s magát egyenesen elcsúfítsa. Erőnek erejével férjhez akarták adni. Elszenvedte inkább anyjától a. szemrehányásokat, testvéreitől pedig a verést és rugdosást, de hű maradt isteni vőlegényéhez. Hogy a sok unszolásnak véget vessen, húszéves korában fölvette Szent Domonkos harmadrendjének ruháját. Már gyermekkorától kezdve példaképül választotta Sziénai Szent Katalint (ápr. 30) s a harmadrendbe való belépéssel is az ő nyomdokán akart járni. Nem lett olyan történelemmozgató, oly nagyarányú, messzire kiható egyéniséggé, mint példaképe; mindamellett lelkületben s főleg önmegtagadásban és keresztviselésben közel jutott hozzá. Olykor mintha arcban is teljesen Katalinhoz hasonlóvá alakult volna!

Mint harmadrendi testvér könnyebben élhette a maga csodálatos egyéni életét. Hosszú éveken keresztül naponként tizenkét órát szentelt az áhítatnak, tízet a munkának és kettőt a pihenésnek. Fő tartózkodási helye kora reggeltől késő estig kis remetelakása volt. Csak akkor hagyta azt el, ha templomba ment vagy pihenni tért, ha otthon beteg szüleit vagy tíz testvére közül valakit kellett ápolnia, vagy pedig ha betegeit látogatta. Kezében égett a munka, s vele sokat használt elszegényedő családjának, szegényeinek és az Isten házának. Életének utolsó három évét, valószínűleg szüleinek hirtelen elszegényedése miatt, Gundiszalvi nevű királyi hivatalnok családjánál töltötte anélkül, hogy búcsút mondott volna kedves kerti kunyhójának.

Hihetetlen önmegtagadásokra vállalkozott. A böjt, a vezeklő öv és az ostor mindennapos benső barátai voltak. Ha nem járult a szentáldozáshoz, kora reggel epével kente be száját s csak a nap lemente után vett magához kevés vizet és kenyeret. Arra gondolt, hogy az Urat is epével itatták a keresztfán. Fátyla alatt éveken át hármas érckoszorút hordott. Minden kör alján az Úr éveinek emlékére 33 éles tövis volt. Ha kísértése támadt, vagy valami helytelenségen kapta magát rajta, jobban a fejére nyomta a koszorút. Nyugvóhelyén a derékalj helyét hét csomós fahasáb pótolta, a köztük lévő hézagot pedig cserépdarabok töltötték ki.

De az önként vállalt önsanyargatásokon kívül gyermekkora óta bőségesen kijutott neki a reátett keresztből is. A betegség, az üldözés, embertelenség összefogtak ellene. Hősies és derült lélekkel mondogatta: „Uram, sokasítsd szenvedéseimet, csak gyarapítsd velük szeretetemet!” Életének legkínosabb megpróbáltatása a körülbelül a 5 évig tartó rettenetes lelki kínlódás volt. Az abban állott, hogy naponként legkevesebb egy óra hosszat ráborult lelkére valami leírhatatlan nyomás. Pillanatok alatt ott találta magát; ahol nem emlékezett Isten szeretetére, nem érezte Isten jelenlétét; nyoma sem volt örömnek és vigasztalódásnak. Sivár pusztaságban, a halál árnyékában, az elhagyatottság éjjelében és a siralom legszomorúbb szurdokában járt. Mintha a pokol legfenekén szenvedett volna. Minden erejével kiáltozott Isten után, de mintha hívására semmi segítség sem érkezett volna: Ez állapot szinte a kétségbeesésbe kergette. A testi kínokat nyugodtan elviselte, de ezeknél a szenvedéseknél egész lelkével kívánta: „Atyám, ha akarod, vedd el tőlem e poharat!” De mindjárt hozzá tette az Úrral: „Mindazonáltal ne az én akaratom legyen, hanem a tied” (Luk. 22,42).

Vezekléseinek és nagylelkű szenvedéseinek indítója és erőforrása is az Úr keresztje volt. A keresztben fekvő szalmaszál, az ablakráma vagy a fa ágai üdvösségünk drága fájára emlékeztették. A rozmaringot kertjében kereszt alakban ültette; ha az úton két forgács keresztben feküdt, serényen félretette, nehogy valaki rátaposson a szent jelre; s halálos ágyán is kereszt alakban járták át testét a fájdalmak. Áldozataiért jutalma is az Úr volt: megáldotta őt a legrendkívülibb kegyelmekkel, s ezek közt ott voltak a gyakori szent látomások.

A madárral való versenyének után nemsokára előre megmondotta barátnéjának, Gundiszalvi asszonynak; hogy augusztus elsején vértanúsággal határos betegségbe esik, s alázatosan kérte segítségét. Július végén a kerti lakásban édes hangján elénekelte búcsúdalát. A következő napon valóban a legsúlyosabban megbetegedett. Az orvosok tehetetlenek voltak a bajjal szemben. Amikor két hét múlva kissé magához tért, ilyen részleteket mondott el betegségéről: „Mintha izzó vasgolyó gurulna fejemben az egyik halántéktól a másikig; s mintha tüzes nyárs járna át fejemtől a talpamig. Mintha lángoló karddal szúrnák át szívemet jobbról-balra és felülről lefelé.

Mintha izzó sisak nyomná fejemet, s mintha kalapácsokkal ütnének mindenfelől. Mintha porrá őrölnék csontjaimat s mintha hamuvá száradna bennük a velő. Jól tudta, hogy betegsége ellen csak egy orvosság van: Jób türelme. Hogyan bántak az Úrral, a zöldellő fával! Miért ne lehetne része mindebben neki, a száraz, érdemetlen gallynak? Ezután baloldali szélütés érte s egyéb bajok is ránehezedtek. A legnagyobb kínok közt a legnagyobb örömmel készült a halálra. Több, mint három hetes haláltusa után 1617 aug. 24-én föltárultak előtte az örök kapuk s „Jézus; Jézus, Jézus, légy velem” szavakkal a mennyei Bárány lakomájára távozhatott.

Olyan hatalmas tömegek zarándokoltak koporsójához, hogy a temetést többször el kellett halasztani. Halála után félszázadra, 1668-ban már a boldogok s három évre rá a 1671-ben a szentek sorába iktatták. Földi maradványai a limai domonkosoknál nyugszanak.

A zsolozsmás könyv ezekkel a szavakkal kezdi életének történetét: „Az első virág, amelyet Dél-Amerika tettetett a szentek kertjébe”. Valóban: a virágok királynőjétől vette nevét; életében olyan rózsa volt, mely töviseit befelé fordította, kifelé csak szépségét mutatta. Most ott ékeskedik a küzdő és a diadalmas Egyház előtt, mint Krisztus kertjének egyik legszebb rózsája; s szépséges életével és vértanúsággal fölérő szenvedésével a legszebb vérpiros rózsára emlékeztet.

(Forrás: Balanyi György - Schütz Antal - Sebes Ferenc - Szamek József - Tomek Vince: Szentek élete az év minden napjára. 1-4. köt. Szerk. Schütz Antal. Budapest, 1932.)

Szent Lupusz vértanú - LIMAI SZENT RÓZA

2019. augusztus 23. - Andre Lowoa

Szent Lupusz vértanú


Lupusz, szent Demeter nagyvértanú szolgája volt Szalonikiben. A nagyvértanú vértanúságának idejében is szolgája lévén, halála után megnedvesítette vérével saját ruháit, elvette gyűrűjét, és ezzel a gyűrűvel és a vértanú vérével sok csodát tett Szaloniki városában. Ezért Makszimián császár uralkodása alatt karddal lefejezték.


Szent Neon     vértanú, † ~305           


LIMAI SZENT RÓZA
*Lima, 1586. április 20/30. +Lima, 1617. augusztus 24.
A Szűz Máriáról nevezett Róza -- ezt a nevet mint harmadrendi domonkos nővér kapta -- Dél-Amerika és Peru számára olyan jelentős szent, mint Itáliának Sziénai Szent Katalin vagy Spanyolországnak Avilai Szent Teréz. Peru fővárosában, Limában született 1586. április 20-án vagy 30-án. A keresztségben az Izabella de Flores nevet kapta. A család egy indián szolgálója azonban Rózának kezdte becézni, és ez a név rajta is maradt, sőt, amikor Turibius püspök (lásd március 23-án) 1597-ben megbérmálta, ez lett a bérmaneve is.

,,Amint Róza értelme kinyílt, szent félelemmel és irtózással kerülte a bűnt. Ha azt érezte, hogy valami szenvedély az értelem ellen lázad, minden nehézség nélkül üldözőbe vette, és elűzte magától.'' Erre az eredményre jutott a Róza ügyét kivizsgáló orvos, Castillo doktor és páter Lorenzano. Egész életében vezekelt: hajának levágásával tiltakozott és fordult szembe családja tervével, mely szerint egy jó házból való ifjú feleségének kellett volna lennie; a kezeit oltatlan mésszel csúfította el; a derekán haláláig egy súlyos lakattal lezárt láncot viselt; a fejére vasból készült töviskoronát rakott; ciliciumot hordott és ostorozta magát; az ágya kemény deszkából készült; szülei házából kiköltözött a kertbe egy saját kezűleg épített kunyhóba. E vezekléseivel is lelki anyja és mesternője, a kétszáz évvel korábban élt, s ugyancsak domonkos harmadrendi Sziénai Szent Katalin példáját követte (lásd április 30-án).

Szokatlan életmódja -- ami a szentek között nagyon is ismert -- a környezetét részben csodálatra, részben megütközésre indította. Ő maga azonban tudta, hogy -- Szent Pál szavaival élve -- hiába adná oda a testét egészen elégő áldozatul, hiába osztaná szét mindenét a szegényeknek, ha a szeretet kettős törvényét nem teljesíti, semmit nem használ neki. Ezért minden erejével és figyelmével Isten és a felebarát iránti szeretet útján akart járni. Szerette és követte Sziénai Szent Katalin példáját; buzgón olvasta Granadai Szent Lajos és Keresztes Szent János (lásd december 14-én) írásait; csodálattal kísérte figyelemmel Solanói Szent Ferenc működését, aki 1596-tól misszionált Peruban. Iránta különös szeretettel viseltetett, és imádságával kísérte a munkáját.

1606. augusztus 10-én öltötte magára a domonkos harmadrendi nővérek ruháját. Csak azért nem lett domonkos apáca, mert Peruban akkor még a domonkos rend női ága nem telepedett le. Szerzetesi ruhája nem választotta el az emberektől, hanem mindenki számára nyilvánvalóvá tette életének lényeges célját: Krisztusnak szentelte magát.

Csodálatos életéhez az imádság szolgáltatta az alapot. Napjaiból olykor tizenkét órát is lefoglalt a szóbeli és a szemlélődő imádság. Lelki gyakorlatait kézimunkával váltogatta: font, szőtt, hímzett, művelte a kertet, és bevételeivel szüleit támogatta. Életformája lett az Úr Krisztus jelenlétében való élet és a vele való szüntelen társalgás. Éppen ez jelentette lelki életének mindennapos táplálékát.

Keresztes Szent János tanítványaként abból a felismerésből indult ki, hogy a teremtmény ,,semmi'' önmagától, de Isten épp azért teremtette, hogy a kegyelemmel oly magasságba emelkedjék, hogy a Megtestesült Ige menyasszonya legyen.

Róza azonban nem naiv lélek, hanem világosan látó, tanítását formába is öntő mester. Sajnos írásaiból csak néhány töredék maradt ránk. Bilbaói Luis testvér állapította meg: ,,Róza Isten Lelkének irányítása alatt állt; betöltötte őt a bölcsesség Lelke, és különleges, beléöntött tudás birtokában volt.''

Mint a többi nagy szent, igen sokat szenvedett az Egyházért. Gyötrelmeit így vázolja: ,,Az életgyónás igen nagy szenvedést jelentett... Szorongás, vigasztalanság, elkeseredés, kísértés, harc, meghazudtolás a gyóntató atyák részéről, meg nem értés emberektől, betegségek, fájdalmak és a láz.''

Életének utolsó három évét egy barátnőjének, Don Gonzalo de la Maza feleségének házában töltötte. A férj a perui alkirály pénzügyeinek intézője volt. Lelki élete, amelynek középpontjában Jézus Krisztus állt, idegen volt kortársainak népies jámborsága közepette, amelyben a korábbi népi hagyományok elemei is tovább éltek. ,,A szemlélődés teljes nyugalmában, mindent beragyogó fényességben álltam, telve csodálattal, és a fényesség közepén feltűnni láttam a Megváltó Keresztjét. E ragyogó fényesség legbensejében megpillantottam az én Uram, Jézus Krisztus szentséges emberségét. Éreztem, hogy Jézus Krisztus emberségéből a felség elmondhatatlan sugarai hatoltak lelkem mélyéig, úgy, hogy arra gondoltam: tökéletesen szabad vagyok, és átkerültem az örök boldogság örömébe.''

A szigorú vezeklés, a másokért való szünet nélküli fáradozás korán ágynak döntötte. 1617. augusztus 24-én halt meg, s utolsó óráiban lassan és nagyon meggondoltan mondogatta: ,,Jézusom, Jézusom, maradj mellettem!'' Amikor holttestét átvitték a Szent Domonkos-templomba, olyan tömeg kísérte, hogy az alkirály katonáinak kellett megvédeniük.

Halála után azonnal általános tisztelettel vették körül Limától Madridig. Először a Szent Domonkos-templom főoltára közelében, majd a Sziénai Szent Katalin-kápolnában temették el. 1668. február 12-én avatta boldoggá XI. Kelemen pápa. 1669-ban Lima, 1670-ben egész Nyugat- India és a Fülöp-szigetek patrónája lett. Szentté avatása 1671. április 12-én történt. Ünnepét 1727-ben vették fel a római naptárba, augusztus 30-ra. 1969 óta augusztus 23-án ünnepeljük.


--------------------------------------------------------------------------------

Szent Róza életének három jelentős gyümölcse lett: az első női kolostor alapítása, az intézményes szegénygondozás és a misszió.

Megalapította Dél Amerika első szemlélődő kolostorát. ,,Drága Atyám -- írja egyik levelében --, az angyalok nyelvén szeretnék szólni, hogy hírt adhassak a rendkívüli kegyelemről, amellyel az én Uram, anélkül hogy ezt megszolgálhattam volna, beteljesítette szívem forró vágyát, tudniillik, hogy megalapíthassam anyám, Sziénai Szent Katalin kolostorát'' (1613. május 5-én kelt, Jerónimo Bautistának szóló levele). Róza életének rendkívüli megnyilvánulásait ez teszi érthetővé: a hódítás, a fegyveres erőszak, a kíméletlen szervezeti változtatások idején nem volt más módja, hogy Istennek szentelt életét megvalósítsa, csak az, hogy teljesen egyedül, mások számára érthetetlenül gyakorolja magát az erényekben. Ha mindezt kolostorban teszi, talán fel sem tűnik; kolostort azonban nem talált, sőt, neki kellett az elsőt megteremtenie. És végre is hajtotta az alapítást. Kikereste a megfelelő helyet, megtervezte a kolostor épületét, gondoskodott a szükséges pénzről. És megjövendölte édesanyjának, hogy ő lesz az első, aki a kolostorban beöltözik apácának! Róza halála után, 1623-ban nyitotta meg kapuit a Sziénai Szent Katalin-kolostor, hogy a lelki élet tökéletességére hivatott limai nőknek otthont adjon. A cella körül, amelyben Róza élete végét töltötte, hamarosan megalakult a második domonkos női kolostor.

Életének másik nagy gyümölcse a szegények gondozásának rendszeresítése. Az élet kegyetlenségei és a szenvedéssel való mindennapos találkozása részvétet keltettek benne, és nagyon tárgyilagosan ezt tanácsolja: ,,Anyám, ne ügyelj arra, hogy ruhád bepiszkolódik-e a betegek sebeitől. A hóhérok sokkal gyalázatosabban mocskolták be köpéseikkel az én Megváltóm arcát!''

Harmadik nagy műve a misszió volt: ,,Ha nem nő volnék, tanulmányaim végeztével azonnal teljes erőmmel a missziós munkának szentelném magam. Arra törekednék, hogy a legvadabb és legelhagyatottabb vidékekre menjek, ahol még kannibálok élnek. Csak azzal törődnék, hogy az indiánok megmentésére és üdvözítésére ajánljam fel mindenemet: erőmet, verítékemet, véremet, hogy hirdethessem nekik az evangéliumot, és taníthassam őket: Térjetek meg! Térjetek meg!''

Különleges lelkesedéssel kísérte Solanói Szent Ferenc apostoli működését az indiánok között. A velük kapcsolatos szörnyű hírek -- Róza egyik Chilében élő testvérétől is hallott róluk -- nem tudták csökkenteni az üdvösségükért égő vágyát. És ezek a hírek nem üres híresztelések voltak: az indiánok támadó szándékkal ott álltak a város kapui előtt! Mint Sziénai Szent Katalin vagy Lisieux-i Szent Teréz, felszólította a papokat, hogy legyenek hősiesen tökéletesek: ,,Hadd mondjam önnek, lelkiatyám, hogy minden tartozását bűnömként magamra vállalom Isten előtt, és kérem Őt, hogy amit ön megérdemelt, rajtam büntesse''.


--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk, ki Szent Róza szívében felgyújtottad a szeretet tüzét, majd arra indítottad, hogy hagyja el a világot és keményen vezekeljen a bűnökért, kérünk, az ő közbenjárására segíts, hogy az igaz élet útját járjuk itt a földön, és gyönyörűséged patakjából ihassunk a mennyben!

Példája:
    Szeress minden embert: szegényt, színesbőrűt, beteget, ellenséget is



Szent Teonás     patriarka és hitvalló, † ~300

Benizzi Szent Fülöp hitvalló

2019. augusztus 23. - Andre Lowoa

bszf17.jpgA szervitarend (lásd febr. 12) történetében olvassuk, hogy mikor a hét szent alapító kevéssel a Monte Senariora való kivonulás után újból megjelent Firenze utcáin, egy öthónapos csecsemő, aki anyja karján ülve nézte őket, mindenek ámulatára megszólalt és hangosan felkiáltott: „Íme, ezek Mária szolgái”. Ez a csecsemő, aki nevet adott az új szerzetnek, Benizzi (Benitius) Szent Fülöp, a szervitarend későbbi generálisa és tulajdonképpeni megszervezője volt.

1233 aug. 15-én, Nagyboldogasszony napján született Firenzében, az nap, mikor a hét szent férfiú megalapította a szervitarendet. Előkelő származásának megfelelően, igen gondos és sokoldalú kiképzésben részesült. Éveket töltött a párizsi és pádovai egyetemeken és alapos jártasságot szerzett az orvosi és bölcseleti tudományokban.

Tanulmányai bevégeztével szülővárosában egyrészt a politikai pártok összebékéltetésén, másrészt meg a mindjobban eláradó hitetlenség és erkölcstelenség feltartóztatásán fáradozott. De csakhamar ráeszmélt, hogy mint magánember alig tehet valamit. Arra gondolt tehát, hogy legjobb volna valamilyen szerzetesrendbe lépnie. De hogy melyikbe, azt sehogyan sem tudta eldönteni. Pedig sokat töprengett rajta. 1252 ápr. 4-én, a húsvétutáni csütörtökön is ezzel a gondolattal lépte át a szerviták kicsiny templomának küszöbét. Mikor belépett, a pap éppen a Kandaké etiópiai királyné kincstartójának megtéréséről szóló szentleckét olvasta. A gondolataiba mélyedt Fülöp megdöbbenve figyelt föl a fülébe csengő szavakra. Úgy érezte, mintha a Fülöp apostolhoz intézett felszólítás: „Menj oda Fülöp, és szegődjél ahhoz a kocsihoz”, egyenesen neki szólna. „Íme, töprengett magában, Isten nyilvánvalóan azt kívánja tőlem, hogy kövessem ezt a kocsit; azt akarja, hogy a Boldogságos Szűz különös oltalma alatt álló szervitarendhez kössem életemet.” A rákövetkező éjszakán álmában úgy tetszett neki, mintha egy minden oldalról meredek sziklafalaktól, mély szakadékokból és járhatatlan bozótoktól körülvett vadonba tévedt volna. Bármerre próbált menekülni, minden oldalról leküzdhetetlen természeti akadályok és fenevadak állották útját. Végső kétségbeesésében az égre emelte tekintetét és Istenhez esedezett segítségért. És íme egyszer csak megnyílt előtte a mennybolt és feltűnt a Boldogságos Szűz napsugaras alakja: Megszámlálhatatlan angyalsereg közepett fényes szekéren ült, és kezében a szervitarend ruháját tartva így szólt a szorongatott ifjához: „Fülöp, menekülj az én rendembe”.

Mikor fölébredt, késedelem nélkül jelentkezett a szent alapítók egyikénél, Monaldi Bonfilionál, aki akkor a camarzai kolostor perjele volt, és fölvételért esedezett. De alázatosságból elhallgatta főiskolai tanulmányait és szerényen beérte a laikus vagyis az egyszerűbb és közönségesebb munkát végző testvér állásával. Fogadalma után 1253 szept. a Monte Senario kietlen magányába húzódott és ott a legszigorúbb vezeklő életmódot folytatta. De elöljáróinak akarata már három év múlva a sienai újoncnevelő intézet élére állította. Mint novíciusmester az egyetemes káptalan megbízásából egy mély lélekismeretről és élettapasztalatról tanúskodó tervezetet dolgozott ki a szerzetesjelöltek kiképzésére, mely később a rendi konstitúcióknak is alapjául szolgai.

A rend vezetőségének természetesen feltűnt a laikus testvér nagyszabású munkálata és ezért fokozottabb figyelemmel kezdte kísérni minden lépését. Egy kevéssel utóbb lejátszódott epizód még gyanúsabbá tette az alázatos testvér színlelt tudatlanságát. Történt ugyanis, hogy a sienai laikus testvérek közt valamilyen okból meghasonlás támadt. A generális néhány értelmes rendtagot bízott meg a viszály elsimításával. A bizottság természetesen Fülöpöt is maga elé idézte, és ő vallomásában olyan mély emberismeretet, annyi gyakorlati bölcsességet és olyan elragadó ékesszólást árult el, hogy a kihallgatást végző atyák magukon kívül voltak az ámulattól. Most már nem lehetett tovább titkolni a dolgot; Fülöpnek akarva nem akarva be kellett ismernie, hogy annakidején egyetemi végzettséggel lépett be a rendbe. Elöljárói a laikus testvérek sorából nyomban átiktatták őt a paptestvérek közé. Fülöp ugyan eleinte húzódozott. Nagy alázatosságában méltatlannak érezte magát az áldozópapi méltóságra; de meghajolt a magasabb akarat előtt és 1259-ben fölvette az egyházi rend szentségét.

A felszentelés nagy forduló lett Fülöp életében. A volt laikus testvér rövid idő alatt a kor vezető egyéniségei közé emelkedett. IV. Kelemen papa (+ 1268) „apostoli igehirdetővé” nevezte ki és felhatalmazta, hogy az egész földkerekségen olyan tekintéllyel hirdesse az evangéliumot, aminő egyébként csak Krisztus földi helytartóját illette meg. A II. lyoni egyetemes zsinaton úgy volt az egybegyűlt különböző nyelvű főpapok előtt, hogy megismétlődni látszott az első pünkösd nyelvcsodája. Sőt néhány évre rá a Viterbóban összegyűlt bíborosok egyenesen a pápai trónra szánták, és ő csak gyors futással tudott menekülni a nagy méltóságtól, melybe beleborzadt mélységes alázata.

Mint pápai legátus nagy befolyást gyakorolt korának politikai eseményeire is. Így pl. jelentékenyen közreműködött az olasz városok (Bologna, Firenze, Pistoia) pártviszályainak lecsendesítésében, és mindenki másnál hathatósabban segítette Habsburgi Rudolfot trónjának megszilárdításában. A német fejedelmek, lovagok és városok ugyanis elsősorban az ő szavára fogtak fegyvert és segítették Rudolfot a sorsdöntő morvamezei győzelem kivívásában (1278). A császár azzal, hálálta meg az értékes támogatást, hogy feleségével, Hohenbergi Annával együtt felöltötte a szervita harmadrend ruháját.

A legnagyobb szolgálatokat azonban mégis tulajdon rendjének tette. Rendtársai bizalmából már 1267-ben generálissá lett és az is maradt holta napjáig. Mindenekelőtt elhallgattatta azokat a rosszakaratú embereket, akik a negyedik lateráni és az első lyoni zsinat határozataira való hivatkozással lépten-nyomon a rend eltörlését sürgették. Azután a régóta nélkülözött konstitúciók elkészítésével betetőzte a hét szent alapító művét és hosszú századokra biztos alapot vetett az addig még mindig ingatag intézménynek. Végül a szerzetesi fegyelem megszilárdításával megszerezte számára a további terjeszkedés lehetőségét. Magyarországon, ahol különben személyesen is megfordult, úgyszintén Lengyelországban és a távoli Indiában az ő generálissága alatt és az ő közreműködésével létesültek az első szervita kolostorok. Ugyancsak az ő nevéhez fűződik a rend női ágának és harmadrendjének megszervezése is.

Ennyi munkába belefáradva Fülöp a bongói rendi nagykáptalanon le akart mondani hivataláról, de rendtársainak könyörgésére elállott szándékától és tovább dolgozott: szervezett, buzdított, prédikált és hirdette a bűnbánattartás halaszthatatlan sürgősségét. Szava általában termékeny talajra talált, de olykor-olykor ellentmondással is találkozott. Forliban pl. egy prédikáció végeztével néhány elvetemült ember megtámadta és félholtra verte. Ő azonban szenthez illően most sem tett mást, mint hogy ellenségeinek megtéréséért imádkozott. És hamarosan meg lett az az elégtétele, hogy legnagyobb ellensége maga is szervita és idővel a rend egyik legtiszteltebb szentje lett. (Szent Peregrin, máj. 1.)

Élete utolsó éveit jórészben magános remeteségben töltötte. Mintha csak kezdő szerzeteskorának szent ihlete kelt volna benne új életre. Aránylag fiatalon, 52 éves korában szenderült jobblétre, Szűz Mária fiához méltóan: Nagyboldogasszony nyolcadán, mikor az Úrangyalát imádkozták. Teljes életében a bűnbánat hőse volt.

Jóllehet halálos bűn soha nem szennyezte be lelkét, nem győzött bánkódni bűnein. A hét bűnbánati zsoltárt tízéves kora óta mindennap elmondta és halálos ágyán is könnyek közt imádkozta az 50. zsoltárt, a Miserere-t. Haláltusája alatt még egy súlyos lelki tusát vívott: kegyetlen aggodalom szállotta meg, hogy elkárhozik. De állhatatos bűnbánata diadalmaskodott. Halála előtt rövid idővel megnyugodott, bízó hangon felelt a haldoklók egyházi imádságait, mondó rendtársainak; aztán újra megjelent neki Szűz Mária sugárzó anyai kegyességben, mint annyiszor életében. Ő feléje tárta karjait és egy szelíd sóhajjal átadta lelkét mennyei Anyjának.

(Forrás: Balanyi György - Schütz Antal - Sebes Ferenc - Szamek József - Tomek Vince: Szentek élete az év minden napjára. 1-4. köt. Szerk. Schütz Antal. Budapest, 1932)

Szent Irén lioni püspök - Szent Kallinik pátriárka

2019. augusztus 23. - Andre Lowoa
Benici Szent Fülöp     szerzetes, † 1285           


Szent Irén lioni püspök

Irén a kisázsiai Szmirnában született. Még kis korában a keresztségben részesítette szent Polikárp helybeli püspök. Ugyanő szentelte áldozópappá és elküldte Galliába, hogy hirdesse az Evangéliumot. Fotinus lioni püspök. Vértanú halála után ő lett az utóda a püspökségben. Apostoli buzgóságát most mutatta meg igazán. Megtérítette Lyon városának jórészt pogány lakosságát, és hittérítőket küldött vidékre is, de harcolt a tévtanítások ellen is. Vértanúi haláláról nem tudunk semmi bizonyosat. 200 körül hunyt el.


Szent Kallinik pátriárka

Szent Kallinik először a konstantinápolyi blachernei templom papja és szent edényeinek őrzője volt. II. Jusztinián császár alatt 693-ban lett konstantinápolyi pátriárka. A nem jó erkölcsű császár, az Isten Egyházáért való buzgósága miatt a vértanúságra juttatta a pátriárkát. Megvakították, nyelvét kivágták, Rómába küldték {száműzetésre, és ott egy kőfalba falazták, 40 nap múlva még élve találták. Rá 4 napra azonban elhunyt. Rómában temették el 705 körül.



Szent Klaudiusz     vértanú, † ~305           

BOLDOG OFFIDAI BERNÁT kapucinus testvér - Szent Eutich és Floretius atyák

2019. augusztus 23. - Andre Lowoa
Szent Asztériusz      vértanú, † ~305           


BOLDOG OFFIDAI BERNÁT kapucinus testvér (1604-1694)
Földmuves szüloktol származott. Ifjúkorában pásztorkodott. Szokása volt, hogy kiakasztott valami fára vagy bokorra egy szentképet és az elott imádkozott. Pásztortársait is oktatta a hit igazságaira. Egyébként írástudatlan volt. 22 éves korában lépett be a kapucinusok közé. Különbözo kolostorokban többféle beosztásban munkálkodott, alig tunt fel életszentsége. Amikor visszakerült szüloföldjére, az offidai kolostorba mint kapus és alamizsnagyujto, akkor kezdtek rá felfigyelni. Egyesek látták imádság közben fénytol körülvéve vagy a levegoben lebegve. Megrögzött bunösök tértek meg szavai hatására. Imádkozta és másokat is buzdított a rózsafüzér imádkozására, mert ezáltal sok kegyelmet tudunk kieszközölni. Két püspök állította, hogy Bernát testvér az egyházmegyében többet tett, mint nagy szónokok és népmisszionáriusok. Békeszerzo tevékenysége is jelentos volt. A tanulatlan testvér nehéz hitbeli kérdésekre tudott bámulatos feleletet adni. Tudós egyházi és elokelo világi személyek is jöttek hozzá tanácsot kérni. A szegények szerették mint igaz barátjukat és jótevojüket. Nagy tisztelettel volt a papok iránt. Azt szokta mondani: ha papot láttok, a lábuk nyomát kellene megcsókolni, mert ok azok, akik a szentségek által biztosítják, hogy a kegyelem állapotában legyünk; nagyrészt tolük függ üdvösségünk. A szentséget Szent Ferenc módjára élte. Takarékos volt, s másokat is intett, ne hagyják, hogy az étel tönkremenjen, mert Krisztus szegényeinek szükségük van rá. 90 éves korában halt meg szülovárosa kolostorában. VI. Piusz avatta boldoggá 1795-ben. Sírja az offidai kapucinusok templomában van.
Boldog Bernátnak a betegek iránti törodésérol:
„Ha egy testvér súlyos beteg volt, kérte a páter gvárdiánt, maradhasson a beteg mellett a betegszobában. Elöljárója azt is megengedte neki, hogy kis ablakot nyithasson, mely a templomra nyílt. Ebbol egyrészt az a haszon származott, hogy a beteg is a nyitott ablakon át részt tudott venni a szentmiséken, másrészt Bernát az Oltáriszentség elott tudott imádkozni olyan idoben, amikor nem kellett a beteggel foglalkoznia.”
A Szertartások Kongregációja okmányaiból.

Imádság:
Istenünk, te a felebaráti szeretetben foglaltad össze parancsaidat. Add, hogy Boldog Bernátot utánozva életünket testvéreink szolgálatára szenteljük és így a te áldottaid legyünk a mennyek országában. A mi Urunk Jézus Krisztus által.


Szent Eutich és Floretius atyák

Az itáliai Nurszia vidékén két szerzetes élt magányosan. Eutich nemcsak a maga üdvösségével törődött, hanem másokat is igyekezett erre az útra vezetni. Florentius a maga egyszerűségében magával törődött és egész életét imádságban töltötte. Csodálatos életük miatt Istentől a csodatevés ajándékát kapták meg. Nem messze tőlük volt egy kolostor, ahol meghalt az elöljáró. A szerzetesek kérték Eutichet, hogy legyen az elöljárójuk. Ő elment velük, elöljárójuk lett. 540-ben halt meg. Florentius egy darabig egyedül maradva, elment szent Vince püspökhöz és ott 547-ben halt meg.
süti beállítások módosítása