Testvérem, ha nem találod az adott napot, akkor egy-két évvel előtte biztosan megtalálod

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

Aranyszájú Szent János püspök, hitvalló és egyháztanító

2019. szeptember 13. - Andre Lowoa

aszj.jpgAkinek az Úr tíz talentumot adott, annak úgy kell sáfárkodnia, hogy másik tizet gyümölcsözzön Isten országa számára.

Aranyszájú Szent Jánost az Úristen gazdagon megajándékozta szellemi kiválóságokkal és külső állással, s ő fényes tehetségét és előkelő helyzetét mindenestül Isten szolgálatára szentelte. „Mindenért dicsőség Istennek”, ez volt jelszava, s élete, írásai, halála ennek a szónak fölséges illusztrálása.

Előkelő család sarjaként született 347-ben Antióchiában. Atyja, magasállású katonatiszt nemsokára meghalt; anyja alig húszéves korában özvegységre jutott. Nem ment újból férjhez, hogy egészen fiának szentelhesse magát. A keresztény anya mintaképe lett. Még a hírneves pogány tanár, Libánius is fölkiáltott, mikor megismerkedett vele: Micsoda kitűnő nők vannak a keresztények közti Libánius iskolájába vette a fényes elméjű ifjút, hogy a kor szokása szerint ott szónokságot tanuljon és ügyvédi pályára készüljön elő. Hogy milyen eredménnyel, mutatják Libánius szavai, melyekkel halálos ágyán felelt barátai kérdésére, ki legyen halála után híres iskolájának feje: „Jánost akarnám, ha nem volna keresztény”. Az Úr más főséget szánt neki. Már mint diák testi-lelki jóbarátjával, egy Bazilius nevű fennkölt lelkű fiúval kölcsönösen támogatták és buzdították egymást a pogány iskola veszedelmeivel szemben és ifjú lelkesedéssel mélyedtek el közösen a Szentírás tanulmányozásába.

Ha nehézségre akadtak, fölkeresték Meliciust, a város tudós és szent püspökét, akit János lelkivezetőjévé választott. A püspök csakhamar fölismerte az ifjú nagyra hivatottságát és magához vette, hogy a pogány iskola hiányait alaposan pótoltassa vele. Három év mulya azonban a császár száműzte a hithű püspököt, és a válás fájdalma megérlelte János régi szándékát: remeteségben egészen istennek és lelke tökéletesítésének akart élni. Azonban így magára maradt volna öregedő anyja. Könyörgésére tehát elhalasztotta tervének megvalósítását - anyja haláláig, amely elég hamar következett be.

Most az antióchiai pátriárka őt és barátját Baziliust, meg akarta tenni püspöknek. Bazilius sok biztatás után végre fölszenteltette magát, miután barátja megígérte, hogy ő is követni fogja. János azonban megrettent a nagy tisztségtől és felelősségtől, melyre nem tartotta magát méltónak, és a szentelés elől az antióchiai hegyekbe menekült. Ennek a lépésének igazolására ott megírta híres művét, „A papságról”, melyben kifejti, hogy a papi hivatás méltó betöltésére olyan szentség, tudomány és életbölcsesség kell, melytől ő távol van.

Isten azonban csodálatos utakon készíti elő azokat, akiket nagy föladatokra szánt. János itt a magányban bőségesen megszerezte art a szentséget és bölcsességet, melyre Krisztus apostolainak szüksége van. Négy évig egy ősz remetének útmutatása mellett, két évig azután még külön egyedül egy barlangban imádság, vezeklés, Szentírástanulmányozás között oszlott meg minden ideje. A hosszú szigorú vezeklés és elmélkedés a szentség magas fokára vitte lelkét, de megtörte testét. Kénytelen volt egészsége helyreállítása végett visszatérni a városba, hol az időközben hazatért Melíeius diákonussá szentelte. Megint hat esztendőt engedett neki Isten, az elmélyülés és megérés áldott éveit, hogy teljesen. elkészüljön nagy föladatára.

De most már nem késett az Úr beállítani a szőlejébe ezt az ő választott munkását. 386-ban Melícius utóda, Flaviánus pappá szentelte legkiválóbb diakónusát és nyomban megbízta, hogy helyette ő prédikáljon. Súlyos volt a föladat. Antióchia nagy város volt, százezernyi népe mind keresztény, büszke arra, hogy elődeiket nevezték először keresztényeknek és hogy Szent Péter volt első püspökük; tanult és kritikus népség, telve a nagyvárosi emberek veszedelmeivel és hibáival. János rettenthetetlenül nekilátott a nagy munkának; hetenként többször, sőt olykor naponként kétszer is prédikált. Beszédei csakúgy ontották azt a nagy buzgóságot, bensőséget, bátorságot és mélységes tudományt, melyet a tizenkét éves magány csöndjében gyűjtött. Éles elméje rendkívül világosan tudta megmondani az igazságot, ragyogó fantáziája ki nem fogyott a szebbnél szebb képekből és hasonlatokból, emberszerető, finom lelke együtt sírt a nyomorultakkal, de tudott kemény lenni a bűnnel és botránnyal szemben. Nyelve a legtisztábban csengő görög nyelv volt; mintha Démoszthenés, a leghíresebb görög szónok támadt volna föl keresztény kiadásban.

Tizenkét évig vitte János az igehirdető tisztét, egyre növekvő hírrel és hatással, úgyhogy ezalatt valósággal átformálta a város valláserkölcsi életét. Legnagyobb hatása volt ún. „oszlopbeszédeinek”. 387 elején ugyanis újabb adókivetések hírére egyes felbőszült emberek ledöntötték a császár emlékoszlopait. Csak utána eszméltek rá a súlyos felségsértésre. Rettegve várták a császár, Nagy Theodózius haragját. Ekkor János 21 nagyböjti beszédben a megrémült és magábaszállásra kész népet komoly bűnbánatra vitte, elkészítette a megérdemelt büntetés alázatos fogadására. Közben azonban épen a nép bűnbánó lelkületére való utalással a császárnál kegyelmet kért és az utolsó beszédben, húsvét vasárnap ezt a hallgatóság mérhetetlen örömére ki is hirdethette.

Ilyen kincs nem maradhatott a véka alatt. Mikor 397-ben meghalt Nektárius, a konstantinápolyi püspök, a császár és a nép egyhangúlag őt kívánta. De már akkor közismert volt hősies alázata, mely irtózott minden külső fölmagasztalástól. Cselhez folyamodtak. Valami megbeszélés ürügye alatt Antiochia falaiból kicsalták, aztán beleültették egy kocsiba és vágtatva vitték Konstantinápolyba. Itt már minden elő volt készítve püspökké szentelésére. Az alázatos férfi mindebben Isten akaratát látta. Megadta magát és meggyökerezett buzgóságával fogott hozzá a nagy apostoli munkához, mely itt várta. A papság és szerzetesség meglazult fegyelmét szelíd, de erős kézzel helyreállította; az udvar pompáját és intrikáit kerülte; de mindenütt ott volt, ahol könnyet kellett szárítani és nyomort enyhíteni. Kórházakat épített, zarándokmenhelyeket állított, börtönöket látogatott. A fővárostól északra fekvő vidékekre hittérítőket küldött, a hadseregben szolgáló gótok lelki vezetéséről gondoskodott. A szószékről nem szűnt meg ostorozni a nép és előkelők megrögzött bűneit és gazságait, és bizony, a laza erkölcsű udvart sem kímélte. Hajlíthatatlan lelkierőben méltó maradt nagy védőszentjéhez, Keresztelő Szent Jánoshoz. Nem is kerülte el ennek sorsát.

A nép rajongott érte. Nem fáradt bele a beszédeibe, pedig azok sokszor két óra hosszat is tartottak. Sokszor beletapsolt szentbeszédébe, ott a templomban; persze János nem késett ilyenkor az atyai feddéssel: ne felejtsétek, hogy Isten házában vagyunk és nem a cirkuszban. Alig szólalt meg valahol, mindjárt megjelentek a gyorsírók és szorgalmasan jegyezték minden szavát.

De a hatalmasok nem tudták elviselni apostoli feddő szavát; de még szent példáját sem, mely állandó néma szemrehányás volt számukra. Ott volt Eutrópius, a császárnak, Árkádiusnak kegyence, a birodalom legbefolyásosabb embere. Szemérmetlenül csalt, rabolt, kivégeztetett; még a templomok menedékjogát is megszüntette, hogy akadálytalanul üldözhesse áldozatait. János félelem nélkül intette, s dorgálta istentelenségeit és figyelmeztette a szerencse forgandóságára; de hiába. Azonban a hadsereg megsokallta erőszakoskodásait és igazságtalanságait; lázadással fenyegetőzött, ha a császár el nem bocsátja. Az kénytelen volt engedni, és az egykori rettegett miniszter most a nép dühe elől kénytelen volt menedéket keresni éppen ott, honnan az üldözötteket ő zárta ki: Szent János templomában. S János védelmébe vette. Ott, zsúfolt templom előtt, míg Eutrópius életéért remegve ölelte az oltár oszlopát, János beszédbe kezdett: „Hiúságok hiúsága és minden csak hiúság! Ezt a szót mindig ajkunkon hordhattuk; soha úgy, mint ma. Hol van most a fejedelmi pompa? Hol a fáklyásmenetek? Hol a tapsok, táncok, lakomák? Hol a koszorúk és a fényes bíbor? Hol a város örömzsivaja, a versenytér helyeslő moraja, a hízelgő tömeg hullámzása? Mind odavan. Egy szélvihar megingatta a büszke fát, letörte koronáját, földhöz csapta ékességét. Hol vannak most a hamis barátok, hol a víg cimborák? Mi volt minden öröm és kitüntetés? Éjszakai álom, mely eltűnt a hajnal hasadásával, virág, mely elhervadt a tavasz elmúltával; árny, mely tovaszállt, pára, mely szétfoszlott, pókháló, melyet a seprő eltávolított”.

Most azonban Eudoxiával, a gyönge Árkádius feleségével gyűlt meg a baja. Ez a tetterős, okos, de hiú és könnyelmű asszony szeszélyei és szenvedélyei szerint állandóan lábbal tiporta a jogot, elnyomta a szegényeket és arculverte az evangélium előírásait. János nem hallgathatott. De a császárnő sértett hiúságában arra határozta magát, hogy Jánost eltávolítja. Segítséget nyert Teofilben, a becsvágyó alexandriai pátriárkában. Ez „Tölgyes”-ben, Kalcedon mellett zugzsinatot hívott össze, és azok a püspökök, kik elégedetlenek voltak szentéletű fejük szigorúságával, letettnek nyilvánították. A zsinat és határozata törvénytelen volt. A konstantinápolyi nép lázongott, János csöndesítette. Megrázó beszédben búcsúzott el híveitől: „Zúgnak a habok, rettenetes a vihar; de mi nem félünk, hogy elmerülünk, mert sziklán állunk! Ha még úgy dühöng is a tenger, ezt a sziklát nem fogja szétzúzni; ha még úgy üvölt is az orkán, Jézus hajóját nem Fogja elmeríteni. Valóban mitől is félnék? A haláltól? „Az én életem a Jézus, és a halál nekem nyereség.” (Fil. 1,21). A számkivetéstől? „Az Úré a föld és minden ékessége.” (Zsolt. 23,1). A vagyonelkobzástól? „Semmit sem hoztunk e világra, kétségkívül el sem vihetünk.” (1Tim. 6,7). Amivel a világ rettegtet, azt megvetem, amivel csábít, annak szemébe nevetek. Nem remegek a szegénységtől, nem sóvárgom a gazdagságot; nem reszketek a haláltól, nem csüggök az életen - hacsak nem lesz a ti lelketek miatt! Azért is teszek említést a jelen zavarokról, és kérlek benneteket szeretettel, legyetek szilárd és tántoríthatatlan bátorsággal! Senki sem szakaszthat el bennünket kölcsönös szeretetünktől. Amit Isten egybekötött, ember azt el nem választhatja ...”

A nép megnyugodott. De most az elemek lázadtak föl. Azon az éjszakán rettenetes földrengés rázta meg a várost. Mindenki Isten ítéletét látta ebben, és a megrettent császárnő gyors lovasokkal visszahivatta Jánost. A nép határtalan örömmel fogadta vissza pásztorát; de nem sokáig örülhetett neki. A császárnő nem változott meg; János sem. A hiú asszony fölállíttatta a szobrát János székesegyházának közelében, és mikor a véget nem érő zajos leleplező ünnepségek még az istentiszteletet is zavarták, panaszt tett a város prefektusánál, sőt a szószéken is kemény szavakkal ostorozta az Isten dicsőségén esett súlyos sérelmet.

Egy magáról megfeledkezett s a császárné kegyét vadászó zsinat megint elítélte Jánost, a gyönge császár megtiltotta neki a következő nagyböjtben, hogy betegye lábát tulajdon székesegyházába. János azonban tudta, hogy inkább kell engedelmeskedni Istennek, mint az embereknek. Nagyszombaton fegyveres poroszlók hatoltak a székesegyházba és szétoszlatták a keresztségre egybegyűlt népet; még a keresztelőmedence vize is véres lett. Most a császár aláírta János számkivetését.

János nem akart népzendülést. 404 júniusában titkon elhagyta székhelyét, hogy többé ne lássa viszont. Néhány óra múlva leégett a Szófia-templom és a kúria; Eudoxia nemsokára meghalt. A nép ebben Isten ujját látta. János megérkezett számkivetése helyére, Kukúzusba, Örményország rideg, hideg, terméketlen vidékére, hol a hegyekből előtörő portyázók rablásai miatt sokszor a legszükségesebb élelem is alig volt fölhajtható. János itt is meg nem tört lélekkel végezte apostoli teendőit. Egyik levele a másikat érte; hol híveit vigasztalta, hol egyházát szedte rendbe, hol a papságot és püspököket buzdította, hol hittérítőket hívott Kis-Ázsia távoli vidékeire. De testét végleg elgyötörte a kegyetlen éghajlat.

És ellenségei nem hagytak neki nyugtot. A Fekete-tenger legtávolabbi helyére küldték. A legforróbb nyárban indították útnak a már-már halálra vált szentet. Mikor aztán Kománába ért Pontusban, elkövetkezett az ő órája is. Fölvette ünneplő ruháját, a templomba vitette magát, magához vette az Úr testét és jeligéjével ajkán: „Mindenért dicsőség Istennek!” ment be Ura örömébe 407 szept. 14-én.

Egy emberöltő múlva (438-ban) fényes menetben, ezer bárkán hozták vissza székesegyházába szent tetemeit, és legbuzgóbb tisztelői voltak Árkádius és Eudoxia gyermekei: II. Theodózius császár és húga, Szent Pulchéria. Nem hal meg az, aki Krisztusért adta életét! Círusi Teodorétus, Aranyszájú Szent János barátja azt mondta róla emlékbeszédében: „A kéz lehanyatlott a természet törvényei szerint, de a líra tovább zeng a kegyelem erejében, és meghallja az egész föld kereksége”. Csakugyan, Szent Jánosnak, az egyházdoktornak szavát ma is áhítattal hallgatja az egész Egyház.

(Forrás: Balanyi György - Schütz Antal - Sebes Ferenc - Szamek József - Tomek Vince: Szentek élete az év minden napjára. 1-4. köt. Szerk. Schütz Antal. Budapest, 1932)

CALDEROLAI BOLDOG FERENC - ARANYSZÁJÚ SZENT JÁNOS - Szent Julián vértanú és 40 társa - Szent Kornut felszentelt vértanú

2019. szeptember 13. - Andre Lowoa

CALDEROLAI BOLDOG FERENC (kb. 1440-1507)

Calderola városban született. A Ferenc-rendbe lépve az egyházi és világi tudományokban nagy jártasságra tett szert. Amellett igyekezett követni szentéletu rendtársai példáját, akik oly nagy számmal tették híressé Marche tartamányt. Pappá szentelése után nagy buzgósággal szolgálta Isten dicsoségét és a lelkek üdvét. Nappal Isten igéjét hirdette vagy gyóntatott hosszú órákon keresztül. S amikor a fáradt test nyugalomra vágyott, o az éjszaka nagy részét imára, Isten dicséretére fordította, hogy így biztosítsa apostoli fáradozásaira Isten áldását. Különösen érezheto volt a kegyelem áradása a bunösök megtérése terén. Isten különös képességgel áldotta meg ot a viszályok elsimítására s a gyulölködok kibékítésére, ezért is a béke angyalának nevezték. Nagyon tisztelte a Boldogságos Szuz Máriát szentbeszédeivel, imák, énekek terjesztésével. O maga szobrot is faragott, melyet az általa alapított testvérületnek adományozott. A szoborral kapcsolatban késobb sok csoda is történt. Ezt a Mária-szobrot koronázta meg a tolentinói Szent Miklós székesegyházban VII. Piusz pápa, miután kiszabadult a Napóleon-féle fogságból 1814-ben. Ferenc erényei közül kiemelendo alázatossága: jóllehet nagy volt a tudása, szentbeszédeiben alkalmazkodott az egyszeru emberekhez, szívesen hozott példákat a szentek életébol. Ezért mindig özönlött a nép szentbeszédeire. „Minden cselekedetét, gondolatát Isten dicsoségére irányította” - mondja róla a breviárium. A sok apostoli munka, önmagát nem kímélo buzgóság miatt kimerülve Colfano*-ban fejezte be életét 1507-ben. A sírjánál történt csodák hatására holttestét oltárra emelték, tiszteletére évente ájtatosságokat, könyörgo napokat tartottak. Szívét értékes ereklyetartóba helyezték. A camerino*-i püspökök jóváhagyásával boldogként tisztelték. Ezt az évszázados tiszteletet hagyta jóvá XVI. Gergely pápa 1840 körü1.
„Mindenható, fölséges és jóságos Úr,
Tiéd a dicséret, dicsoség és imádás és minden áldás.
Minden egyedül Téged illet, Fölség,
És nem méltó az ember, hogy nevedet kimondja.”
Szent Ferenc Naphimnusza kezdo sorai.

Imádság:
Istenünk, te Boldog Ferencben egyházadat kiváló lelkipásztorral ajándékoztad meg s a viszálykodók kibékítésére csodás képességgel ruháztad fel. Érdemei és közbenjárása által add, hogy szeretetedben megerosödjünk, és toled semmi viszontagság el ne szakítson. A mi Urunk Jézus Krisztus által.


ARANYSZÁJÚ SZENT JÁNOS
*Antiochia, 344--347 között +Komana, 407. szeptember 14.
János ugyanabban az Antiochiában született, amelyben Szent Lukács és Antiochiai Szent Ignác. Családja gazdag volt, de apja, a magas rangú császári katonatiszt korán meghalt. Jánost az édesanyja nevelte, aki húszévesen maradt özvegy, és nem ment újra férjhez. Teljesen a fiának szentelte életét. Gondoskodott róla, hogy János a világi kultúrát éppúgy elsajátítsa, mint a vallási műveltséget, megóvta a nagyvárosi élet veszedelmeitől, s fia egyébként szigorú életét egy kevés kényeztetéssel ellensúlyozta. Nagy hatással volt Jánosra, aki tizennyolc éves volt, amikor megkeresztelkedett.

Erre a nevezetes napra később visszaemlékezett egy prédikációjában, amelyet az újonnan kereszteltekhez intézett. A hitben talált utat az evangéliumhoz, és egy percig nem ingadozott Platón vagy Krisztus elfogadása között. S jóllehet a műveltsége görög volt, nagyon kritikusan szemlélt mindent. Ebből következett, hogy a keleti egyházatyák közül ő a hellénizmustól leginkább független gondolkodó. Retorikai és filozófiai tanulmányai végeztével Libaniosz mester kiváló tanítványa lett, szülővárosában telepedett meg, de hamarosan lemondott a világi karrierről, visszavonult a rétorságtól, és fölvette a kisebb rendeket. El akart vonulni a pusztába a remeték közé, de édesanyja, aki érte áldozta az életét, értett hozzá, hogyan kell visszatartania fiát e lépéstől.

A város zűrzavarából azonban mégiscsak kiment János, és a város kapujának közelében bérelt lakást, hogy ott, a csendes környezetben, aszketikus élettel a Szentírás tanulmányozásának szentelje magát. Antiochiának Szent Pálig visszanyúló keresztény hagyománya és híres teológiai iskolája volt, melynek nagy tanáregyénisége volt Tarzuszi Diodorosz. János az ő szentírásmagyarázatait hallgatta. Az antiochiai iskola sajátsága az volt az alexandriai iskolával szemben, hogy a Szentírás szó szerinti értelmét kutatta. János ezt a szellemet tette magáévá, és élesen elhatárolta magát az Alexandriában közkedvelt allegorikus magyarázatoktól éppen úgy, mint a teológiai vitáktól. Ő az evangéliumban Krisztus hívó szavát kereste. Nagyon szerette Máté evangéliumát, Szent Pál iránt pedig oly nagy csodálattal volt, hogy tizennégy naponként összes levelét végigolvasta. Bizonyára ezekből az olvasmányokból merítette azt az apostoli ösztönzést, amely végül kiszólította magányából. Egyelőre azonban édesanyja tiltakozása ellenére mégiscsak kivonult a hegyek közé, hogy ott a szerzetesekkel együtt kemény vezeklés és virrasztás közepette szolgáljon az Úrnak. E kemény aszkézis nem volt jó hatással az egészségére. A szerzetesek körében azt a belső békét és buzgóságot kereste, amely csak azokban a közösségekben lelhető föl, melyeknek tagjait Krisztus szeretete gyűjti egybe.

A papságot azonban többre tartotta a szerzetességnél. Azt mondta, hogy a kettő között oly nagy különbség van, mint ,,egy császár és az alattvalója között''. Miután a szerzetesi élet próbáját kiállotta, a missziós tevékenység felé fordult. Visszatért Antiochiába, ahol az öreg Meletius püspök 380/381-ben diákonussá szentelte. János ekkor harmincnégy éves lehetett. Feladatköre a prédikálás lett, ebben lehetett a leginkább segítségére a püspöknek. János tizenkét éven át prédikált, ,,akár alkalmas volt, akár alkalmatlan'', állandóan szem előtt tartva a célt, hogy a pogány erkölcsöktől, a cirkuszi játékok, a színház és a hagyományos pogány ünnepek szenvedélyes szeretetétől megszabadítsa az embereket. Néhány visszaélést a nevén kellett neveznie: a papság gyengeségét és hibáit, az Istennek szentelt szüzek otthoni közösségeit. A szegényeket sújtó igazságtalanságokkal is szembe kellett szállnia. Eközben szorgalmas irodalmi tevékenységet is folytatott.

János született szónok volt. Nagyon szemléletesen, képszerűen tudott beszélni, s ha kellett, marón gúnyos is volt. Értette a szójáték művészetét, ugyanakkor nyíltan és szenvedélyesen fogalmazott. Ám ez a ragyogó rétor moralista is volt, aki a szívek titkait nagy hozzáértéssel és finomsággal elemezte. Amikor beszédeiben jellemrajzokat ad, vagy bűnökről és víciumokról bírálattal szól, kérlelhetetlen tárgyilagosságról tesz bizonyságot. Ha bárki más szájából hallották volna a hívők azt az ironikus ostorozást, amit Jánostól hallottak, megbotránkoztak volna. Az antiochiai nép azonban értette őt, aki csak azért támadt rájuk olykor kemény nyíltsággal, hogy jobb útra vezesse őket. És a nép megérezte, hogy ez a szónok a szívéből keresi őket, és őszintén a javukat akarja. Mindenekelőtt az egyszerű emberek tudták, hogy aki itt beszél, annak gondja van rájuk. Mily gyakran volt János a szegények szószólója! Hányszor emelt szót azok érdekében, akik éhen-szomjan haltak a városban! Ostorozta a szegények szemében botrányos fényűzést, ugyanakkor ő maga az egyszerű emberek életét élte, és tapasztalatból ismerte ezeknek örömét és bánatát. Híre hamarosan túlszárnyalta Antiochia határát, és eljutott a birodalom fővárosába, Konstantinápolyba is.

Emberileg nézve ez lett János fölemelkedésének, de boldogtalanságának is az oka. 397-ben meghalt Nektariosz konstantinápolyi püspök, aki a pompát nagyon szerette, de egyébként jelentéktelen főpásztor volt. Eutropiosz, Akradiosz császár mindenható minisztere úgy látta, hogy János lesz a legalkalmasabb utód. Cselhez kellett viszont folyamodnia, hogy az antiochiai papot Konstantinápolyba csalja, és beleegyezését is megszerezze a püspökséghez. János mindenesetre egyik napról a másikra az egész keleti egyház legkívánatosabb állásában találta magát: a főváros püspöke, a keleti egyház első embere, a császári udvar szónoka lett. Kiválasztásánál valószínűleg az lebegett a szemek előtt, hogy János nagyszerű szónok lesz, és növelni fogja a császári udvar fényét és hírét, de hamarosan kiderült, hogy ez a szónok egyúttal kemény szerzetes és igen jó lelkipásztor is.

Kinevezésével és a székfoglalással kezdetét vette János számára a megpróbáltatások időszaka, amely végső magánnyal és számkivetéssel végződött. Megújulást akart vinni a fővárosba, és ha erről volt szó, nagyon kemény volt. Új és nagy felelőssége arra sarkallta, hogy szigorúbb és csípősebb legyen, mint addig. A megújítást azonban nem másokon, hanem önmagán kezdte. A püspöki udvartartást megszabadította attól a fényűzéstől, amelyet elődje vezetett be. Véget vetett a fényes és költséges fogadásoknak. Ám ez az új stílus egyáltalán nem felelt meg annak a szellemnek, amely akkoriban az egyházi férfiak körében uralkodott. Ők sokkal szívesebben versenyeztek a világi főurak pompájával, mint az evangéliumi egyszerűségért. János keményen tiltakozott a papság azon gyakorlata ellen is, mely szerint nem a szűk rokonságból való nőkkel éltek egy háztartásban. Gondosan felügyelt a városban kóborló szerzetesekre, és visszaparancsolta őket a kolostorukba. Mint a keleti egyház prímása -- ezt a jogállást a 381. évi konstantinápolyi zsinat hagyta jóvá -- joghatóságát kiterjesztette egész Kisázsiára, s ezzel a hatalmával beavatkozott a püspöki kinevezésekbe, letette a méltatlan püspököket és megszervezte a pátriárkátust.

Mint korábban Antiochiában, most Konstantinápolyban is különös gondja volt a szegényekre és a szerencsétlenekre. Gazdag és jóságos matrónák támogatásával szociális intézményeket hozott létre. Gondja volt a vidéki nép evangelizálására, s mindent elkövetett azért, hogy az igaz hitet a falvak és tanyák lakói is megismerjék és megőrizzék. Támadta az eretnekeket, a novatiánusokat és az ariánusokat, mégpedig kérlelhetetlenül, és e küzdelmében segítségül hívta a világi hatóságot is. Jóllehet a tévedő emberekkel szemben mindig megértő maradt, a vallási tévtanításokkal szemben nem ismert kíméletet. Éppen ezek miatt nyilvánult meg vele szemben egyre nagyobb ellenállás. Ennek ellenére tiltakozott a nyilvános szórakozások, az uralkodó réteg fényűzései ellen, s ezáltal maga ellen ingerelte a császári udvarnál leginkább befolyásos köröket. Erkölcsi követelményei hatására a papság és a püspökök támadni kezdték a főváros püspöki székében ülő, ,,nyughatatlan szerzetest''.

A rendszeres támadást az udvarhölgyek indították meg, de támadás érte Alexandria felől is, mert a város püspöke, Theophilosz soha nem bocsátotta meg Jánosnak, hogy nem ő lett a konstantinápolyi püspök. A végső támadáshoz az adta az alkalmat, hogy János befogadott négy szerzetest, az úgynevezett Nagy Testvéreket, akiket Theophilosz üldözött. Erre az minden erejével Jánosnak támadt, számítván a harcban az elégedetlenkedő püspökökre, kiket sikerült is a maga oldalára állítania. János Konstantinápolyba idézte Theophiloszt, hogy igazolja magát, de közben elkövetett egy végzetes ballépést: Alexandria püspöke fényes kíséretében számos püspökkel nagy bevonulást rendezett a fővárosba. János, akinek politikai ügyekhez nem volt érzéke, vonakodott attól, hogy elnököljön a kérdést tárgyaló zsinaton. És ez nagy hiba volt, mert ellenfele értett hozzá, hogyan vegye kézbe a kezdeményezést. Olyan sikerrel tette, hogy egyszer csak ő, a vádlott kezdte vádolni Jánost, és bíróként ítélkezett fölötte.

Theophilosz 403-ban összehívta az úgynevezett Tölgyfa-zsinatot, amely megfosztotta hivatalától Jánost. A császár pedig volt oly gyenge és gerinctelen, hogy aláírta a zsinati határozatot, melynek értelmében a konstantinápolyi püspöknek számkivetésbe kellett mennie. Ez a próbatét azonban nem tartott sokáig, mert a nép általános fölháborodása a zsinati végzés fölülvizsgálatára kényszerítette a császárnét. János visszatért, de a békesség nem tartott sokáig. Az udvar ugyanis olyan ünnepséget rendezett a népnek, amely a kétségtelenül haragos és elkeseredett püspök szemében erkölcstelennek látszott, és hevesen kirohant az ünnep ellen. Válaszul Eudókia császárné elhatározta, hogy megszabadul az állandóan kellemetlenkedő prédikátortól. A püspököt a húsvéti liturgia végzése közben tartóztatták le a székesegyházban.

János elbúcsúzott a néptől, majd elhagyta templomát, és többé nem is látta viszont. A számkivetés gyötrelmes volt, mert az örmény határ közelében fekvő Kukuszkusz nevű mezővárosba internálták. Útközben a püspök egészségi állapota egészen leromlott, de azért elviselt minden megpróbáltatást. Amerre csak ment, mindenütt hirdette az evangéliumot az embereknek. Ettől a császári hatóságok még inkább felbőszültek ellene, és úgy határoztak, hogy távolabbra száműzik, egészen a Fekete- tenger keleti partjára. És a beteg püspöknek végig kellett mennie az úton, amely közben eső verte, nap égette, és szinte nem akart véget érni a vándorlás. Közvetlenül a halála előtt érkezett meg Komanába, ahol az emberek nagy szeretettel és jósággal fogadták, de nem maradhatott közöttük.

Alig indult azonban ismét útnak, öt kilométer megtétele után összeesett. Bevitték egy kápolnába, amely Szent Basziliosz vértanú tiszteletére volt szentelve. Ráadták halotti ingét. Még egyszer magához vette az Oltáriszentséget, amelyről oly sokszor és oly szépen prédikált, majd keresztet vetett magára, és ezek voltak az utolsó szavai: ,,Hála legyen Istennek mindenért. Amen.'' A püspököt, akit életében annyi értetlenséggel vettek körül, a halála után általános tisztelet övezte. Holttestét nagy ünnepélyességgel vitték vissza székvárosába.

Igaz, János püspök nem volt úttörő teológus, de tagadhatatlanul páratlan lelkipásztor volt. A keleti egyházatyák közül az ő beszédei veszítettek a legkevesebbet az idők folyamán frissességükből és hatékonyságukból. Méltán illették az ,,Aranyszájú'' jelzővel.

Ünnepét Rómában a 13. század óta január 27-én, ereklyéinek Konstantinápolyba történt átvitele napján ülték, mivel halála napján a Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepe van. 1969-ben szeptember 13-ra tették az ünnepet.


--------------------------------------------------------------------------------

A tetterős pátriárkát és istenáldotta szónokot -- akit később csak Aranyszájú Szent Jánosként emlegettek -- úgy szokták jellemezni, mint aki világosságával, erejével, képgazdagságával és bensőségességével a keresztény szellem és a görög forma egyesülésének mintaképe. Minderről homíliái és kortársainak följegyzései adnak számot.

János édesanyjáról, Anthuszáról a mester, Libaniosz így nyilatkozott: ,,Micsoda csodálatos asszonyok vannak a keresztények között!'' Ez a tanító igen nagyra becsülte Jánost. Egyszer Jánosnak egy dolgozatát, amely a császárt dicsőítő beszéd volt, fölolvasta a többiek előtt, és hozzátette: ,,Boldog a szónok, kinek ilyen dicséretre méltó császára van; de boldog a császár is, kinek idejében ilyen szónokot mondhat magáénak a világ!'' S mikor a halálos ágyán megkérdezték Libaniosztól, ki legyen az utóda, azt mondta: ,,Ha a keresztények el nem szakították volna tőlem, Jánost választanám.''

Azokban az években, amikor még Antiochiában prédikált, a nép olyan lelkesedéssel hallgatta, hogy egyszer ezt mondta nekik: ,,Úgy csüngtök az ajkamon, mint ahogy a fecskefiókák várnak eledelre a fészek szélén.'' Beszéde gyakran két óránál is tovább tartott, s jóllehet nem mindig a hallgatóság szája íze szerint beszélt, amikor befejezte, tapssal és hangos kiáltozással fejezték ki tetszésüket.

387-ben Antiochiára újabb adót vetett ki a császár. A nép erre föllázadt, s fölháborodásukban összetörtek egy császárszobrot, és darabjaival a gyerekek játszadoztak az utcán. Ám hamarosan rádöbbentek a felségsértés súlyosságára, és a népet pánikszerű félelem fogta el. Annyira féltek a császár bosszújától, hogy sokan már összeszedték a holmijukat, és arra gondoltak, hogy kiköltöznek a városból. Akkor az öreg Meletiosz püspök útra kelt, hogy megengesztelje a haragvó császárt. Beszédével, amelyet János írt meg számára, olyan hatást ért el, hogy a császár sírva fakadt. E szavakkal küldte haza a püspököt: ,,Vonakodhatom-e attól, hogy megbocsássak az én alattvalóimnak, aki magam is halandó ember vagyok? Menj csak, atyám, gyorsan térj vissza nyájadhoz, és a kegyelemmel vidd el nekik újra a békét és a nyugalmat!'' Miközben a püspök Konstantinápolyban járt, János otthon a néppel imádkozott, és beszédeivel buzdította az embereket.

Eutropiosz miniszter keresztülvitte, hogy hívják meg Jánost a konstantinápolyi püspökségre. Azt azonban jól tudta, hogy Jánost a rang nem vonzza, s hogy az antiochiai nép mennyire ragaszkodik hozzá. Ezért cselhez folyamodott: egy szép napon császári küldöttség kopogtatott Jánosnál azzal a kéréssel, hogy mutassa meg nekik a város közelében lévő vértanúsírokat. János gyanútlanul elindult, kiment a küldöttekkel a város kapuján, és beszállt a kocsijukba. Mikor azután egyre gyorsabban kezdtek robogni rossz irányban, észrevette, hogy fegyveresek veszik körül, s ha tetszik, ha nem, bele kell nyugodnia a változtathatatlanba. Mikor megérkeztek, a miniszter ezzel fogadta: ,,A császár szerencséjének tartja, hogy ilyen híres szónokot és méltó papot emelhet a város pátriárkai székébe. A szenteléshez és a székfoglaláshoz már minden elő van készítve!''

Eutropiosznak azonban nemsokára észre kellett vennie, hogy a püspök nem illeszkedik az ő terveibe, ezért sokféleképpen kötekedni kezdett vele. Úgy fordult azonban a sors, hogy Tribigild, a gót csapatok parancsnoka a gonosz miniszter kiadatását követelte. A császár teljesíteni akarta a kívánságot. Eutropiosz végső kétségbeesésében a székesegyházba menekült, és ott kért menedékjogot. Röviddel korábban ő volt az, aki rávette a császárt, hogy a templomoknak ezt a jogát szüntesse meg! Meg is ragadták ellenségei, és már vonszolták az oltártól kifelé, hogy dorongokkal agyonverjék, amikor a püspök beavatkozott, és sikerült elérnie, hogy nem ölték meg ott nyomban.

Amikor János pátriárkát a császárné és az alexandriai püspök, Theophilosz ármánykodásai eredményeként száműzték, a nép az ő oldalára állt. János egy megindító beszéddel búcsúzott övéitől: ,,Hatalmas hullámok, félelmetes viharok támadnak, de nem félünk a pusztulástól, mert sziklán állunk. Tombolhat a tenger, hiába tajtékzik, ezt a sziklát nem tudja szétzúzni. Hánykódhat a vihar, Krisztus hajója el nem merül. És valóban, mitől féljünk? A haláltól? Nekem az élet Krisztus, a halál nyereség! A száműzetéstől? Az Úré a föld és rajta minden! A vagyon elvesztésétől? Nem hoztunk e világba semmit, és nem is viszünk semmit magunkkal! Ami a világ szemében rettenetes, azt én semmibe veszem; amit gőggel birtokol, azt én megvetem... ,,Mikor pedig az emberek beletörődtek püspökük száműzetésébe, megindultak az elemek: a következő éjszakán földrengés rázta meg Konstantinápolyt. Mindenkit halálfélelem kerített hatalmába; a császárné idő előtt szült, és mindebben Isten büntető kezét látta, ezért visszahívatta Jánost. Amikor hírét vették hogy közeledik, az egész város fölujjongott. A hívők fáklyákkal és gyertyákkal vonultak ki elébe, s örömkiáltások és himnuszok hangjai mellett vitték be a katedrálisba. A büszke Eudókia császárné gyűlölete azonban nem hunyt ki. Nemsokára elérte, hogy a császár kitiltotta templomából a püspököt. János tiltakozott: ,,Istentől, az én Üdvözítőmtől kaptam e templomot, azért, hogy a nép üdvösségét szolgáljam benne. Ezért nem hagyhatom el! Ha azonban mindenáron el akarsz innen távolítani, akkor erővel vitessél ki, mert tiéd a város. Akkor igazolni tudom, hogy miért nem vagyok a templomban.''

Eudókia szobrának leleplezése alkalmából olyan lármás ünnepséget rendeztek a városban, hogy az zavarta a liturgiát. Ezért János a következő szavakat szőtte beszédébe (éppen Keresztelő Szent János ünnepe volt!): ,,Heródiás ismét tombol, ismét tajtékzik, ismét táncol, újra csak azt akarja, hogy János fejét tálcán szolgáltassák ki neki!''

A császárné e szavakat magára értette. Ezért nagyszombaton -- János püspök épp a keresztelést végezte -- fegyveres csapat hatolt be a templomba, és kivont karddal kikergették a híveket. Egy katechumen úgy megsebesült, hogy vére pirosra festette a keresztvizet. A pátriárkára pedig ismét kimondták a száműzetést. Néhány órával távozása után leégett a Szófia-templom és a szenátusi palota.

Harmincegy évvel később a halott püspök diadalmasan vonult be egykori székvárosába. S akinek éjnek idején, titokban, száműzötten kellett elhagynia a várost, most győztesként tért haza. Megszámlálhatatlan fáklyás csónak ment a hajó felé, amely a szent ereklyéit hozta, majd ünnepélyes menetben vitték szarkofágját az Apostol-templomba. II. Theodóziosz császár és szent nővére, Pulcheria elébe járult, és csendes főhajtással tisztelegtek a szent püspök előtt, bocsánatot kérve tőle mindazért, amit a szüleik vétettek ellene.


--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk, benned remélők erőssége, kinek akaratából Aranyszájú Szent János püspök csodálatos ékesszólással és a zaklatások türelmes elviselésével tündökölt, kérünk, add meg nekünk, hogy tanításán okuljunk, és legyőzhetetlen türelméről példát vegyünk!

Példája:
    Mindenkor a legtökéletesebben végezd feladatodat!


Szent Julián vértanú és 40 társa

Dioklécián és Maximián császárok uralkodása alatt, a galáciai terület helytartója Antonin volt. Jelentették neki, hogy egy hegyi barlangban rejtőzik Julián 40 kereszténytársával együtt, és ott keresztény istentiszteleteket végeznek. A helytartó parancsára elfogták Juliánt, és követelték, hogy adja ki keresztény társait. Ő ezt elutasította. Megjelenve a helytartó előtt, abba nem egyezett bele, hagy a pogány isteneknek áldozzon. Büntetésül ruhátlan testét megtüzesített ágyra fektették. Isten angyala azonban eloltotta a lángokat. A helytartó a vértanú anyját is előhívatta, de nála sem ért el eredményt. Az anyát elengedve, a szent vértanút fejvesztésre ítélte. Julián egy kis időt kért előtte az imádságra. Mennyből jövő hang biztosította őt, hogy megnyílt számára a Mennyország, mert törvényesen küzdött. Ezután lefejezték. A mennyei hangot hallotta a barlangban elrejtezett 40 keresztény is. A kínzás helyére siettek, ott mindenki előtt megvallották keresztény hitüket. Erre a katonák elfogták mindnyájukat, a helytartóhoz kísérték, ő pedig lefejezéssel büntette őket. Ez a IV. sz. elején történt.


Szent Kornut felszentelt vértanú

Szent Kornut főpap Nikomédia környékén élt. Buzgó hirdetője volt Jézus Krisztus tanításának. A keresztényüldözések idején arra a környékre aoniumi helytartót Perenniust küldték el. Üldözései miatt sok keresztény rejtőzködött el, de Szent Kornut, mivel már idős ember volt, a városban maradt. Jóindulattal jelent meg a helytartó előtt. Ott nyíltan hirdette, hogy Jézus Krisztus az igaz Isten a mindenek Teremtője, és egyúttal leleplezte a bálványozás hamisságát. Ezért, vékony kötéllel összekötözték lábait és úgy vonszolták a váron utcáin. Átvágott lábaiból a vér patakokban folyt az utcákon. Kínzásai közben a felszentelt vértanú hálát adott Istennek. Aztán, új kínzások után lefejezték, Décius császár uralkodása idején. (249-5l.)



Szent Maurilius (Mór)     püspök hitvalló † 400

Szent Autonom felszentelt vértanú

2019. szeptember 13. - Andre Lowoa

Szent Amatus     apát hitvalló † 625


Szent Amátusz     püspök hitvalló † 690


Szent Autonom felszentelt vértanú

Szent Autonom Dioklécián császár uralkodása alatt élt. Itáliában volt püspök. Amikor keresztényüldözés tört ki, megfogadta az Úr szavait: ”… amikor üldöznek titeket az egyik városban, fussatok a másikba.” (Mt. 10,23.) Elmenekült ő is Bithiniának Szoreasz nevű városába. Ott, egy jóindulatú keresztény ember: Kornéliusz fogadta házába. Házában tanította Autonom az embereket ott volt a keresztények gyülekező helye. Tanításának nagy lett az eredménye. Sok embert sikerült a pogányságból megtéríteni és megkeresztelni. Dioklécián császár üldözése alatt újra elrejtőzött, és ott hirdette Krisztus tanítását a pogányoknak. Visszatérve lakóhelyére, a pogányoktól vértanúságot szenvedett. A Szent Liturgiát végezte a templomban, amikor megjelentek a pogányok, és mindenkit kiűztek a templomból. Ott megölték a szent főpapot, majd sok követ dobáltak holttestére. Így, a vérontásnélküli áldozatot bemutatva, saját vérét is bemutatta Istennek tiszta életáldozatul. Ez 313-ban történt. Egy Mária nevű diakonissza temette el tisztességen a szent testet. Sírjánál sok csoda történt.

Szent Szelukosz, Sztratonik, Kronid, Leontiosz és Szerapion vértanúk

2019. szeptember 12. - Andre Lowoa
Szent Szelukosz, Sztratonik, Kronid, Leontiosz és Szerapion vértanúk.
Szeleukosz galáciai, Sztratonik a bitbiniai Kikomédiából való volt, a többi három vértani Egyiptomból származott. Sok kínzás után Kronidának, Leontiosznak és Szerápionnak kezét és lábait összekötözve, a tengerbe vetették őket. A tenger hullámai a szárazra vetették a szent testeket. Angyalok parancsolták meg a keresztényeknek, hogy temessék el őket. Szent Szeleukosz Galáciában szenvedett. Sokféleképpen megkínozták, végül vadállatok elé dobták. Szent Sztratonik így szenvedett: a bithiniai helytartó, sok kínzás után megparancsolta, hogy kössék oda egy fa lehajtott két ágához, aztán engedjék el az ágakat. A szent vértanú, így, két részre szakítva adta vissza lelkét Istennek a III. században.
Szent Tóbiás     hitvalló

CALTAGIRONE*-I BOLDOG LÚCIA szűz - Atroszi Péter atya

2019. szeptember 12. - Andre Lowoa
CALTAGIRONE*-I BOLDOG LÚCIA szűz, III. r. (+1400 körül)
Nemes és jámbor szüloktol született a szicíliai Caltagirone városban. Hagy Isten különös oltalma alatt állt, mutatja az eset, amikor hatéves korában egy hirtelen támadt viharban villám sújtotta azt a fügefát, melyen o volt. A földre esett s halottnak látszott. Ekkor megjelent egy idos ember, Lúciát egy közeli házhoz vitte. A lány életre kelt. Kérdezte az idos embert, hogy kicsoda. Azt felelte: „Szent Miklós vagyok, akit szüleid tisztelnek. Miattuk különös pártfogásomba vettelek.” Attól kezdve Lúcia példaadóan gyakorolta vallását, különösen szeretett a szegényeken segíteni. Serdülo korában egy ferenes III. rendi no jött rokoni látogatásra Salerno*-ból. Lúcia megismerkedett vele s társául szegodött. A lelki életben vezetojének tekintette. Belépett o is a III. rendbe. Amikor az asszony visszatért Salernoba, Lúcia vele tartott. Az o házában élt, mint buzgó III. rendi, segítette a betegeket és szegényeket. Lelki anyja halála után belépett a salernoi III. rendi Szent Mária Magdolna zárdába, ahol szerzetesi életet kezdett. Különösen kitunt az alázatosságban és engedelmességben. Krisztus szenvedésérol naponta elmélkedett; virrasztással, önmegtagadás gyakorlásával igyekezett hasonlóvá válni isteni Üdvözítojéhez. Isten különös kegyelmekkel tuntette ki, ezek hírére sokan fordultak hozzá a környékbol is, hogy tanácsát, imáit kérjék. Mindenki megvigasztalódva távozott tole, sok bunös is megtért szavaira, mások a szent életre nyertek tole indítást. Hosszú és kínos szenvedés után 1400 körül szept. 26-án halt meg. Sírjánál sok csoda történt, különösen vakok, szembajosok gyógyultak meg közbenjárására. X. Leó pápa tiszteletét a Szent Mária Magdolna zárda részére engedélyezte, XII. Ince pedig ezt a tiszteletet kiterjesztette az egész Ferenc-rendre.
„Öleld át Krisztust, aki megvetetté lett éretted... Egy pillanatra se szunj meg magad elé idézni, nézni, szemlélni Jegyesedet, aki üdvösségedért az emberek legutolsójává, megvetetté, megkínzottá és egész testében sokszorosan megostorozottá alacsonyította magát, s végül a kereszt gyötrelmei között lehelte ki lelkét... Ha a kereszten osztozol vele kínjaiban, a. szentek fényességében fogod birtokolni az örök hajlékokat.”
Szent Klára levelébol Prágai Ágneshez.
Imádság:
Istenünk, te Boldog Lúciát gondviselésed titokzatos útján a szerzetesi életre vezetted és csodálatos erényekkel és karizmákkal kituntetted. Segíts bennünket, hogy mindig a jóra törekedjünk s felebarátainkkal minél több jót tegyünk. Krisztus, a mi Urunk által.

Atroszi Péter atya
Még születése előtt Istennek szentelték. Egész életét a böjt és imádság töltötte ki. Sok csodát tett úgy sanyargatta testét vas láncokkal, hogy inkább árnyéknak nézett ki, mint embernek. Isten előtt kedves lévén, békességben halt meg a 800-as évek elején.

Szent Illés, Zotik, Lucián, Valerián, Gordián és Makrobiosz vértanúk - Szent Kornél százados

2019. szeptember 12. - Andre Lowoa

Szent Gujdó     hitvalló † 1012


Szent Illés, Zotik, Lucián, Valerián, Gordián és Makrobiosz vértanúk

Mindnyájan Liciniusz császár alatt szenvedtek Krisztusért. Gordián kappadóciai, Makrobiosz paflagóniai volt. Mindketten a császár kedves szolgái voltak az étkezéseknél. Egy feljelentés folytán Szkitiába száműzték őket. Ott más keresztényeket is találtak: Zotikot, Illést, Lukiánt és Valeriánt. Zotikot, Lukiánt és Illést sok kínzás után lefejezték. Utánuk haltak meg Makrobiosz és Gordián. Szent Valerián úgy halt meg, hogy siratta sírjuknál a többi szent vértanút. Mindnyájan a IV. században haltak meg Krisztusért.
Szent Kornél százados
A pogányok szentjének tekinthetjük őt. Első volt a pogányok közül, akik felvették az apostoloktól a keresztség szentségét és elnyerték a Szentlelket. A keresztény Egyházba való belépését az Apostolok Cselekedeteinek 10. fejezetéből ismerjük meg. Kornéliusz az Itáliainak nevezett zászlóalj századosa volt. Cezareában élt családjával együtt. Bár látszólag a pogányság sötétségében élt, valójában a világosság cselekedeteit gyakorolta. Vallásos és istenfélő volt háznépével együtt. Bőségesen osztotta az alamizsnát a népnek, és állandóan imádkozott Istenhez. A zsidók között élvén, valószínűleg tőlük ismerte meg az igaz Istent. Isten nem feledkezetett meg erről az emberről. Úgy akarta, hogy az igaz hit fényével világítja meg és elvezeti az igazság ismeretéhez.
Egy napon a 9. órában (du. 3 óra) látomása volt. Isten rátekintett eddigi irgalmasságot gyakorló és imádságos életére, és angyalát küldte le hozzá. Az angyali jelenéstől megrémült századost azzal bízta meg, hogy hívassa el a Joppéban tartózkodó Simont, akinek Péter a ne ve. Ő majd mindent elmond, amit Isten akar. Kornéliusz azonnal teljesítette az angyal parancsát. Elkuldott Joppéba Péterért, akinek Isten ugyanebben az időben látomásban mutatta meg akaratát. Péter apostol, Cezereába érkezve, sokakat talált Kornéliusz házában összegyűlve. Ott ismerte fel, hogy Isten nem személyválogató, hanem Ő a pogányok Istene is. Hirdette nekik a megfeszített és feltámadt Krisztust. Még be sem fejezte beszédét, a Szentlélek leszállt mindenkire, aki hallgatta a tanítást. Ezután Kornéliusz egész családjával megkeresztelkedett. Háza keresztény templommá lett. Ezután sokat fáradozott Krisztus tanításának hirdetésével. Beszédét Isten sok csodával erősítette meg. Bár a pogányoktól sokat szenvedett‚ mégis békében halt meg késő öregségében.

 

A feltámadás templomának felszentelése Jeruzsálemben - MÁRIA SZENT NEVE

2019. szeptember 12. - Andre Lowoa

A feltámadás templomának felszentelése Jeruzsálemben

A mai napon, a Szent Konstantin és Ilona által Jeruzsálemben épített templom felszentelésének évfordulóját ünnepeljük. Jeruzsálem elfoglalása után, Hadrián római császár az Úr Jézus által megszentelt helyeket gyalázattal illette. Az Úr sírját betömette földdel és kövekkel, és föléje Juppiter pogány isten szobrát állíttatta. A Golgota hegyén Vénusz istennek épített templomot és felállította benne szobrát. A kereszténység győzelmével Isten felvilágosította Konstantin és Ilona szívét. Arra indította őket, hogy a kereszténység Jézus Krisztus által megszentelt helyeit tisztítsák meg minden szennytől. Szent Ilona sok pénzzel Jeruzsálembe ment. Minden pogány templomot leromboltatott, minden bálványszobrot összetöretett, és az egész szent várost megtisztította pogányok szennyétől. Ezután akkora nagy templomot épített a Golgota hegyén, hogy az magában foglalta Jézus megfeszítésének helyét és szent sírját is. A feltámadás templomát 335 szeptember 13-án szentelték fel nagy ünnepélyességgel. Szinte az egész keresztény Egyház képviseltette akkor magát főpapjaival és híveivel. Ezzel megújult egész Jeruzsálem. Szent Konstantin azt kérte az összegyűlt főpapoktól, hogy ezentúl az egész földkerekségen ünnepeljék meg ennek a jeruzsálemi templomnak felszentelését, mert ez minden templomnak anyja. Ünnepelve a templom felszentelését, benne az Üdvözítő halála és feltámadása helyének megújítását, hálát adunk Krisztus Istenünknek, hogy szenvedésével, feltámadásával megtisztította és megújította az egész teremtményt és Egyházát, minden, bálványtól eredő szennytől.
MÁRIA SZENT NEVE              
Mária nevének eredete és jelentése bizonytalan. Héberül Mirjam. Jézus idejében a 'Marjam' formát használták. Az arám 'Mara' (= Úr) szóból eredeztetve, jelentése Úrnő.
A rabbik a 'marar' (=keserűség) tőből származtatják.
A görög szentatyáknál három értelmezése szerepel:
    Úrnő;
    megvilágosító,
    tengernek mirhája.
Szent Jeromos 'a tenger csillagának' mondja.
Mária nevét helyi ünnepként az újkorban ünnepelték. Boldog XI. Ince pápa rendelte el az egyetemes ünneplését Bécs törökök alóli felszabadítása (1683. szeptember 12.) emlékére.
Gondolat:
    Imádkozzál érettünk, Istennek Szent Anyja!

205 boldog japán     vértanú † 1617-1632

A Boldogságos Szűz Mária szentséges neve (Festum Sanctissimi Nominis B. M. V.) Nagyobb duplex ünnep

2019. szeptember 12. - Andre Lowoa

szmn.jpgMióta az angyal ajkán először elhangzottak Názáretben e szavak: „Üdvözlégy Mária!” – azóta ki tudná megszámlálni, hogy hány százmilliószor fakadtak e szent név dicsőítésére a keresztények ajkai. Csak arra kell gondolnunk, hogy földi életében édes Üdvözítőnk előtt bizonyára édesanyjának neve volt a legkedvesebb és legtiszteletreméltóbb, akkor megfogjuk érteni, hogy mit bírunk mi, Krisztus tanítványai, Mária nevében.[1] Jézus legszentebb neve mellett nincs ennél fölségesebb név és nincs olyan név, amelytől jobban rettegnének a sötétség hatalmai, mint éppen Mária nevétől, mert tudják, hogy ő az, aki megrontotta a kígyó fejét,[2] letörte a gonosz lélek hatalmát.

Mint a kis gyermekek szoktak édesanyjuk nevenapján, olyan tiszta örömmel és hálával járuljunk lélekben e napon mennyei anyánk színe elé. Kérjük őt, hogy esdje ki mindenható közbenjárásával[3] számunkra a gyermeki ártatlanság kegyelmét, mely által méltókká leszünk isteni Fia nagy ígéretére: „ilyeneké a mennyek országa”.[4]

Az ünnep legelső megülésének éve 1513 volt, helye pedig Spanyolországnak Cuenca nevű városa. V. Pius pápa ugyan eltörölte, de V. Sixtus újból engedélyezte, még pedig szept. 17-re. A következő lépést az ünnep történetében XV. Gergely pápa tette, aki egész Spanyolországra kiterjesztette annak megülését. Egy hazánkat is közelebbről érdeklő nagy eseménnyel kapcsolatos azután Mária nevenapjának további elterjedése, mert XI. Ince Bécsnek a törökök ostromától való fölszabadítása[5] emlékére rendelte el 1683. nov. 25-én, hogy a jövőben a Kisasszony napjára következő vasárnapon az egész egyházban nagyobb duplex jelleggel ünnepeljék meg azt.[6] X. Pius óta azután az ünnep dátuma erről a vasárnapról állandóan szept. 12-re, az említett győzelem évfordulójára, helyeztetett át.[7]

Oratio. Engedd, kérünk, mindenható Isten, hogy híveid, kik a Szentséges Szűz Mária nevén és oltalmán örvendenek, az ő hathatós esedezése következtében a földön minden gonosztól megmenekülve a mennyekben az örökké tartó örömökre érdemesek lehessenek. A mi Urunk Jézus Krisztus a te Fiad által...
_____________
[1] Szírül „Úrnőt” jelent (így Petrus Chrysologus és Joannes Damasc.) ; héberül Mirjam, amit többféleképp lehet értelmezni, legjobban kiaknázták a „tenger csillaga” értelmet, különösen a középkorban. (Már Eusebius: De nom. Hebr. – M. Gr. 23,789 : illuminatrix, smyrna maris vel stella maris.) Újabban dr. Macke a Mózes név ismeretes értelmezésének analógiájára egyiptomi nyelvből eredezteti: Meri jom = a tenger jegyese. (L. még Kellner : Heortologie 199. sk.o.)
[2] I. Móz. 3,15.
[3] A hittudósok szerint Mária közbenjárását szent Fia sohasem tagadja meg, azért nevezték el őt „könyörgő mindenhatóságnak”. (Sz. Ephraim: „Nálad megvan a lehetőség, mert Isten valóságos anyja vagy m azért mindenható.” – 2. könyörg. Isten anyjához.) L. bőv. Ágazatos hittan: A bold. Szűz közbenjárása.
[4] Mt. 19,14.; Mk. 10,14.; Luk. 18,16.
[5] Szobieszky János és Lotharingiai Károly győzelme folytán. Ezzel vette kezdetét hazánk fölszabadítása is a török iga alól.
[6] XIV. Bened.: De fest. B. M. V. 2,152.
[7] Helyesen figyelmeztetett Lonovics arra a körülményre, hogy míg a világiak romlandó kőbe vagy ércbe vésik a nagy események emlékét, addig az egyház győzelmeinek emlékét időtlen időkig fönntartják a hozzájuk kapcsolt ünnepek.

(Forrás: Dr. Artner Edgár: Az egyházi évnek, ünnepeinek és szertartásainak kimerítő leírása és magyarázata a művelt közönség számára különös tekintettel a magyar viszonyokra. Szent István Társulat, Budapest 1923. 299-301. old.)

2019. szeptember 11. - Andre Lowoa

http://tata.lutheran.hu/kepek/2010/itelet.jpg

Hé, maga ! - a krémszínű kabátos férfi dermedten nézett a tőle nem messze ácsorgó másik férfire.

- Engem szólít ?

- Miért, még kit lát itt ? Csak a fehér üresség vesz körül minket.

- Maga is a fehér ürességből érkezett az imént és mások is, akik már nincsenek itt.

- Hol vagyunk ? Mi ez a hely ?

- Váróterem.

- Hogy kerültem ide ?

- Mindenki ide kerül.

- De miért pont most ?

- Miért ne most ?

- Nekem még dolgom van odaát, nem lehet csak úgy vége !

- És kinél akar panaszt tenni ?

-Szórakozik velem ?

A másik férfi végigpásztázta szemével a teret és cigarettára gyújtott. Tekintete hideg volt, a haja és borostája koromfekete, arca mélyen barázdált. Az első füst után válaszolt a feldúlt kabátosnak:

- Ez az egyik eltérés, amit tapasztalhat az eddigi életével ellentétben : itt nincs hol panaszt tenni, lehet szó bármiről is. És nem mérheti az időt sem itt. A karóráját elhajíthatja, feleslegesen szorítja a karját. Az ídő már úgyse szorítja magát se. - Majd harsányan felnevetett. - Rá akar gyújtani ?

- Nem élek vele.

- Az, hogy mivel élt vagy sem, eléggé lényegtelen itt.

- Ahogy elnézem, magának élete során is lényegtelen volt, hogy mit tesz és mit nem.

- Végtében is nem az ? Maga itt van, én is itt vagyok, mégha más utakat is tudhatunk magunk mögé.

- Csakhogy innen elválik az útunk.

- Hogy találta ki ?

- Ezekszerint maga tudja ezt ?

- Nem.

- Akkor miért kérdezett így rá ?

- Csakúgy. Válaszokat gyűjtök.

- Tessék ?

- A gyűjteményem így bővült a maga válaszával.

- Ez értelmetlen.

- Minden gyűjtögetés értelmetlen, de mégis népszerű földi szokás. Csakhogy itt az embernek nem lehet bélyeggyűjteménye, ezért be kell érnie válaszgyűjtögetéssel vagy valami észben raktározhatóval. Mondja, maga melyik századból jött ?

- Az magának mindegy.

- De már magának is. - A borostás férfi ismét felnevetett.

- Na, de figyeljen . . . - A krémkabátos férfi néhány lépéstz tett a másik irányába mikor észrevette, hogy a távolság nem változik köztük. " De hiszen csak néhány méterre van tőlem. Ez lehetetlen. "

- Csak nem hozzám akar jutni ?

- Maga közel van hozzám, hogyhogy nem érhetem el ?

- Még nem szokta meg az élete során, hogy az emberek távolságot tartanak, mégha közel is vannak egymáshoz, és nem érheti el őket ? Persze, itt a fizikai törvények is eltérnek, ezért nem tud testileg sem közelebb jönni.

A kabátos férfi levette róla tekintetét és céltalanul meredt a semmibe.

" Szívós fickó lehetett " - Futott át a másik férfi agyán - " Most ébred rá, hogy mindennek vége. Nincs visszaút, hányszor ismétlik ezt a sort az emberek, de itt tapasztalják meg igazán e kijelentés értelmét.

- Mondja, van itt telefon ?

- Hogyne, még medence is. Tud úszni ?

- Gondoltam itt bármi lehetséges.

- Igen, ugyanakkor semmi sem az.

- Szóval van vagy nincs telefon ?

- Felejtse el a múltját, barátom. Itt már nincs semmi. Nem tud hazatelefonálni, nem tudja elmondani a párjának, hogy mennyire szereti és a régi barátainak, hogy mennyire hiányoznak; nem tud kibékülni a szüleivel és nem mondhatja el a gyerekének sem, hogy ha tehette volna, több ídőt szánt volna rá. Mit gondol, az élet meddig vár, hogy maga rendbehozza a dolgait ?

- Ne oktasson ki engem !

- Úgy kellett volna elmenni, hogy ne legyen semmi megbánni valója. De magát ez nem érdekelte eddig és most a sorsot sem érdekli maga.

- Fogalma sincs az én életemről.

- A dolgok, amelyeket igénylünk, rámutatnak az életünkre. Maga egy hívókészüléket akar, amit azt jelenti, hogy nem mondott ki dolgokat , amikor alkalma lett volna rá.

- Ne játszon önjelölt pszichológust.

- Igaza van, azokból van elég.

Ismét cigarettára gyújtott.

- Min gondolkozik ? Hogy hamarosan felkel rémálmából és elmegy borotválkozni a fürdőjében ?

A kabátos férfi irónikusan mosolygott rá:

- Inkább arra gondoltam, hogy a következő pillanatban maga kámforrá válik és nem zavar többet.

- Nem valószínű. Ídőtlen ídők óta vagyok itt. Sokszor azt gondolom, hogy az újoncok szórakoztatásáért vagyok itt.

- Szórakoztatás ? Ön nem tud szórakoztatni engem.

- Maga nem tud szórakozni, ez a helyes forma.

- Az eddigi életem során több bulin vettem részt, mint amennyit ön valaha is eltud képzelni.

- Na de nem az a nagy dolog, hogy valaki bulikon tud szórakozni. Hanem az, amikor valaki akkor is nevet, amikor látszólag semmi oka nem volna rá.

- Ez közhely.

- Lehet, de azon ritkák egyike, amelyek igazak.

- Maga buddhista ?

- Mindenki viszonylag az.

- Igazán ?

- Gondoljon csak bele. A buddhizmus szerint bármelyik ember egy adott másik élőlény alakját öltheti fel egy következő életében, az ember viszont egyetlen élete során átváltozik bármelyikké: lehet álnok kígyó vagy hűséges kutya, félénk kisegér, ravasz róka, dühöngő bika, magányos farkas, nyávogós cica, akár kaktusz is, amelyhez nem lehet hozzáérni, mert megszúr. - harsányan felnevetett ezután.

- Vagy pöfékelő vonat, aki úgy füstől, mint a gyár.

- A vonat nem élőlény. Csak egy élettelen tárgy.

- Miért, sok ember nem az ?

- Nocsak, látom kezdi kapizsgálni.

- Hát a maga stílusa ragályos.

- Ha ettől megfertőződött, akkor egészségesebb, mint amilyen valaha is volt.

- Értékelem a véleményét, doki.

- Ingyen kapta.

- Az jó, mert otthonhagytam a tárcámat.

A két férfi szótlanul meredt a semmibe.

- Kár, hogy itt találkozunk - mondta végül a kabátos.

- Ugyan, jobb hely aligha lehetne.

- Tudja, rájöttem, hogy . . .

Sötétség. Árnyék. A cigarettázó férfi füstje tovaszállt.

" Ne . . . ne pont most, amikor elkezdtem érteni, amit mond. " - Néhány másodperc múlva a krémkabátos férfi egy másik világban ébredt.

Az ágy. . . az asztal . . . az ablak . . . mind ismerős. Egy nő közeledett felé és szájon csókolta őt: " Nos, kialudtad magad ? Azt hittem már sose ébredsz fel. "

A férfi megfogta a nőt és gyengéden az ágyra terítette.

- Hű, látom valaki derűsen ébredt.

- Annyira örülök, hogy ismét . . .

Ekkor a szoba ködössé vált és a nő képe szertefoszlott. Helyette megjelent a dohányzó férfi és a tágas fehérség.

- Jól érzi magát ?

- Nem. Rémálmom volt. Pontosabban most már annak tűnik. Azt hittem az otthonomban ébredtem fel és ismét folytathatom az életem.

- Milyen irónikus. Ameddig valaki az ágyában ébred eszébe sem jut, hogy másképp is lehetne. Mások a végzetüket kívánják, de ha eljön, futnak előle. Sem az életet, sem a halált nem tudják becsülni. Elég ostoba emberek maguk.

- Ilyen az emberi természet.

- Igen. Ez egy elegánsabb megfogalmazás.

süti beállítások módosítása