Testvérem, ha nem találod az adott napot, akkor egy-két évvel előtte biztosan megtalálod

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

Pünkösd utáni 14. vasárnap

2019. szeptember 15. - Andre Lowoa

pu14v.jpgA „két úr” vasárnapjának nevezik a mai vasárnapot a szentmise evangéliuma után. De a többi rész is ezzel a tanítással van kapcsolatban. Az egyik úrnak a lélek szolgál, a másiknak a test. Nekünk a test ellen küzdenünk kell, hogy ne a Sátánnak szolgáljunk, hanem felszabadult lélekkel az igaz Úrnak, a mi Istenünknek. Ehhez hívjuk Isten kegyelmét a közös imádságban. A szentlecke elolvasása után elmélkedjünk egy percre, hogy mibennünk a test cselekedetei vagy a Lélek gyümölcsei vannak-e meg, mert ebből tűnik ki, hogy a két úr közül kinek szolgálunk.

Szentlecke. Atyámfiai: Lélek szerint járjatok, úgy a test kivánságait véghez nem viszitek. Mert a test a lélek ellen kiván, a lélek pedig a test ellen; mivel ezek egymással ellenkeznek, hogy ne cselekedjétek mind a mit akartok. Hogyha a lélek által vezéreltettek, úgy nem vagytok a törvény alatt. Nyilvánvalók pedig a test cselekedetei, melyek ezek: paráznaság, tisztátalanság, szemtelenség, bujaság, bálványozás, bűbájolás, ellenségeskedés, visszálkodás, versengés, harag, veszekedés, visszavonás, pártütés, irígykedés, gyilkosság, részegség, tobzódás, és ezekhez hasonlók; melyekről mondom nektek, mint ezelőtt is mondottam, hogy a kik eféléket cselekszenek, Isten országát el nem nyerik. A lélek gyümölcsei pedig ezek: szeretet, öröm, békeség, türelem, kegyesség, jóság, hosszútürés, szelídség, hit, szerénység, megtartóztatás, tisztaság. Ilyenek ellen nincs a törvény. A kik pedig Krisztuséi, testöket megfeszítették a vétkekkel és kivánságokkal együtt. (Gal 5,16-24)

Evangélium. Abban az időben: Jézus így szólt tanítványaihoz: Senki két úrnak nem szolgálhat; mert vagy egyiket gyülölni fogja, és a másikat szeretni; vagy egyiket eltűri, és a másikat megveti. Nem szolgálhattok az Istennek és a mammonnak. Azért mondom nektek: Ne aggódjatok éltetekről, mit egyetek, se testetekről, mibe öltözzetek. Nem több-e az élet az eledelnél, és a test nem több-e az öltözetnél? Tekintéstek az égi madarakat; ezek nem vetnek, nem aratnak, sem csűrökbe nem gyüjtenek; és a ti mennyei Atyátok táplálja azokat. Nem vagytok-e ti azoknál becsesebbek? Ki adhat pedig közőletek gondjai által magasságához egy könyöknyit? És a ruházatról miért aggódtok? Nézzétek a mezei liliomokat, mint növekednek, nem munkálkodnak, és nem fonnak; mondom pedig nektek, hogy Salamon minden dicsőségében sem volt úgy felöltözve, mint egy ezek közől. Ha pedig a mezei füvet, mely ma vagyon, és holnap kemenczébe vettetik, az Isten így ruházza, mennyivel inkább titeket, kicsinyhitűek! Ne aggódjatok tehát, mondván: Mit eszünk, vagy mit iszunk, vagy mivel ruházkodunk? Mert mindezeket a pogányok keresik. Hisz tudja a ti Atyátok, hogy mindezekre szükségtek vagyon. Keressétek azért először az Isten országát és az ő igazságát: és ezek mind hozzáadatnak nektek. (Mt 6,24-33)

Szent Maxim, Aszkliád és Teodot vértanúk - Szent Nikétász nagyvértanú - Szent Porfiriosz vértanú

2019. szeptember 15. - Andre Lowoa
Szent Maxim, Aszkliád és Teodot vértanúk
Szent Maxim és Aszkliád vértanú az istentelen Maximián császár uralkodása alatt éltek Mysiában Markianopolisz városban. Jámborságuk miatt ismeretesek voltak mindenki előtt. Sokakat tanítottak a keresztény hitre és sokakat vezettek el a keresztségre. Meghallván ezt Tirisz, a thrákiai helytartó, aki éppen Markianopoliszban, megfogatta és ítélet elé vezette őket. Először Maximmal beszélt a hitről, aztán megparancsolta 4 embernek, hogy egész testében verjék őt. Miután Aszkliád is megvallotta Krisztusban való hitét, őt is megverette talpánál. Ekkor jelent meg Teodot és a kínzó szemére hányta embertelenségét. Ezért őt fára függesztették és testét sütögették. 13 nap múlva Tirisz helytartó Adrianopoliszba ment. Ott a 3 szent vértanú újabb sebeket kapott. Megtüzesített rézlemezekkel égették őket, úgy, hogy testük szinte olvadt, azonban mennyei hang vigasztalta és bátorította őket. Néhány napi börtön után arra ítélték őket, hogy a cirkuszban vessék vadállatok elé. A Maximra és Teodotra bocsátott medve hízelegve simult hozzájuk, az Aszkliadra küldött bika pedig nem mozdult helyéről. A feldühödött helytartó elment a vértanúkkal Filippopoliszba, de már Szaltisz faluban, újabb rábeszélések után, hogy tagadják meg Krisztust, fejvesztésre ítélte őket. Ez a IV. sz. elején történt. Haláluk után. nemsokkal később az ítélőszékben a kínzót villámcsapás érte.


Szent Nikétász nagyvértanú
Szent Nikétász gót harcos volt és a Duna partján élt. Ezen a részen született, a gót egyház püspöke Teotil oktatta az igaz hitre, majd megkeresztelte. Ezután buzgósággal hirdette honfitársai között a keresztény hitet.
Abban az időben a gótokat polgárháború osztotta ketté. Egyik részük egy keresztény embert tartott vezérüknek, a másik rész pedig a kegyetlen Atanarikot. A polgárháborúban Atanarik aratta a győzelmet. Vetélytársa Görögországba futott, és ott sereget gyűjtött a visszavágásra. Mint keresztény vezér, a szent kereszt jelét használva, sikerült győzelmet aratnia. Ettől a keresztény hit egyre jobban terjedt a gótok között. A legyőzött Atanarik újra visszatért hazájába, nagy keresztényüldözést támasztva. Szent Nikétász egyre több embert térített meg, minden keresztényt felkészítve a vértanúságra. A keresztényüldöző királyt leleplezte kegyetlensége miatt, kívánva őt visszatéríteni az igazság és jóság útjára. A kínzások nem tudták benne megtörni Krisztus katonájának bátorságát. Atanarik arra határozta el magát, hogy tűzzel semmisíti meg Nikétászt, akit sebekkel, tagjainak összetörésével és a test marcangolásával nem tudott megölni. Végül tűzbe vetette a vértanút. Ő ott vissza adta lelkét Istennek, de teste sértetlen maradt. Ez 372, szeptember 15-én történt. A temetetlen testet a vértanú barátja: Marián, a sötét és esős éjszakán előbb saját házába, majd Kilikiába vitte. Végül Konstantinápolyba került a szent test.



Arbues Szent Péter     vértanú † 1485


Szent Porfiriosz vértanú
A szent vértanú Kisázsiában, Efezus városában szenvedett A hitehagyott Julián császár születése napján, aki mint színésznek a színházban gúnyolni kellett volna a keresztényeket és nevetni rajtuk. Belement a vízbe, hogy a keresztség szentségét kigúnyolja. A Szentháromság segítségül hívása és Isten kegyelme megvilágosította értelmét és lelki szemeit. A hitetlenből hívő lett, a vízből kilépve nyíltan megvallotta Krisztust. Mivel leleplezte a hitehagyott császárt, 362-ben lefejezték.

Szent Filoteosz pap - GENOVAI SZENT KATALIN özvegy

FÁJDALMAS ANYA ÜNNEPE

2019. szeptember 15. - Andre Lowoa

FÁJDALMAS ANYA ÜNNEPE              

Simeon megjövendölte Mária szenvedését, a hét Tőrszúrást, latinul "Transfixio"-t. (Lk 2, 34-35) A művészek ábrázolásain gyakori a szenvedő Anya ábrázolása, igen gyakran ölében a halott Fiával szerepel (Pieta). Az Egyház megemlékezik Mária életének, a vértanúk királynéjának többi szenvedésére is.
Isten Anyjának szenvedéseit már a litugikus ünnepek elrendelése előtt is tisztelték. 1233-ban hét firenzei alapító: a szerviták rendjét (Mária szolgáinak rendje) alapította. Feladatul tűzték ki a fájdalmas Anya tiszteletének ápolását és terjesztését. 1304-ben XI. Benedek pápa jóváhagyta a rendet. 1888-ban XIII. Leó pápa a "hét alapítót" szentté avatta és ezt az ünnepet február 11-ére tette.
1423. Kölni zsinat az ünneplést elrendelte ennek az ünnepnek a beiktatását, Húsvét utáni 3. vasárnapjára. XIII. Benedek pápa az ünnepet péntekre tette, a huszita képrombolás kiengesztelésére. 1814 után VII. Piusz pápa a napoleoni fogságból való szabadulása emlékére szeptember harmadik vasárnapjára tette. Most szeptember 15-én ünnepeljük
Gondolat:
    Ki az, aki meg nem indul
    Krisztus anyján, s könnye nem hull,
    Látván őt keseregni?
Szent Filoteosz pap
Filoteosz atya kisázsiai származású volt. Elérvén a felnőtt kort, megházasodott és gyermekeket nevelt. Később áldozópappá szentelték. Életében ettől kezdve nagy szerepet az játszott az ima és a böjtölés. Szent életéért Istentől a csodatevés kegyelmét kapta. Sok csodát tett, és ugyanakkor a keresztény szeretet tetteit is gyakorolta: táplálta az éhezőket és segítette a szükségben levőket. Valószínűleg a X. században halt meg.
GENOVAI SZENT KATALIN özvegy
*Genova, 1447 április/május. +Genova, 1510. szeptember 14/15.
Caterina dei Fieschi 1447 áprilisában vagy májusában született Genovában. Apja, a hatalmas Fieschi családból származó Giacomo, aki 1438--1439-ben Nápoly alkirálya volt, Katalin születése előtt meghalt. Anyja, a genovai nemes Francesca di Negro nevelte fel Katalint négy testvérével együtt.
Katalin életének időszaka egyike volt a liguri köztársaság történetében a legviharosabbaknak. A guelf Fieschi és a ghibellin Adorno család közti állandó harc ideje volt ez.
Aliguri köztársaság politikai változásai 1464-től kezdve még zavarosabbak lettek. Városharcok és háborúk dúltak. Genova gazdasági helyzete Konstantinápoly eleste (1453), Perának és a Fekete-tenger melletti birtokainak elvesztése után súlyossá vált. A lakosságot igen megviselték a háborúk és a drágaság, és többször is meglátogatta a pestis, amely 1493 és 1494 folyamán pusztított a legerősebben.
Mindezek ellenére gazdag és eleven humanista kultúra virágzott fel. A vallásosság olyan érsektől, mint amilyen az 1463 óta uralkodó Paolo Fregoso volt, nem kapott ösztönzést, mégis kibontakozott a megújulás. Ebből a háttérből kell tekintenünk Katalin alakját.
Családi és várospolitikai okokból Katalint már tizenhat évesen férjhez adták Giuliano Adornóhoz, aki akkor Scio sziget kormányzója volt. Katalin külső szépségének megfelelt gazdag lelki élete: tizenkét éves korától az imádságnak szentelte magát; szeretet és részvét ragadta meg Krisztus szenvedése iránt. Nem ilyen volt férje, ,,aki miatt annyit szenvedett, hogy alig bírta elviselni az életet''.
Mivel Giuliano elhanyagolta, házasságának első öt évében magába zárkózott. ,,Menekült e világ embereinek társaságától, szomorúság látszott rajta, amely elviselhetetlen volt a számára anélkül, hogy tudta volna, mit is akar.'' Visszahatásként azután következett egy olyan korszak, amelyben Katalin megkísérelte, ,,hogy úgy tegyen, mint mások'', anélkül azonban, hogy békére lelt volna. Csaknem a kétségbeesés határáig jutott el, és 1473-ban, ünnepének vigíliáján Szent Benedekhez fordult. Másnap nővére tanácsára, aki már jó ideje a Madonna delle Grazie kolostorban élt, elment a nővérek gyóntatóatyjához. Alig térdelt le, teljesen váratlanul ,,végtelen istenszeretet'' ragadta meg ,,szegénységének, hibáinak és Isten jóságának belső szemlélésével'', úgyhogy csaknem eszméletét vesztette, mialatt ,,izzó szeretettel hangzott fel benne: Soha többé a világot, soha többé a bűnt!''
Néhány hónappal ezután férje, Giuliano is megtért. Katalinnal együtt letelepedett a pammatonei kórház egy melléképületében, s a betegek és szegények szolgálatának szentelték magukat. Katalin megtérését négyéves vezeklés követte. Gyakran gyónt, és mindennap szentáldozáshoz járult (ez abban az időben egészen ritka volt). Az 1477-től 1499-ig tartó második korszakot az jellemezte, hogy nem volt pap lelkivezetője. Csak belső sugallat vezette Katalint, tiszta szeretet, amely teljesen áthatotta, átformálta, és teljesen másoknak, felebarátainak a szolgálatára indította. Ezt a mozzanatot így írta le a Lelki párbeszédben: ,,Sohasem akarom -- mondja a Lélek --, hogy választhass, mindig mások akaratát kell tenned. Ezekben a gyakorlatokban (mindenféle jámbor tevékenységben) formállak; meglátom majd, hogy mire lesz szükség, mert a tetszés és nemtetszés minden rendetlenségét ki szeretném kapcsolni. Meg akarlak tisztítani minden tökéletlenségtől, és nem szeretném, hogy valaha vesztegelj, akár tetszésből, akár nemtetszésből. Olyannak kell lenned, mintha meghaltál volna. Ezt pedig a tapasztalat által szeretném meglátni, mert olyan próbák elé akarlak állítani, amelyeket jónak látok.'' 1489-ben a pammatonei kórház vezetőjévé választották, és nyolc évig maradt ebben a szolgálatban. 1497-ben meghalt Giuliano.
A harmadik, 1499-ben kezdődött szakaszban befejeződtek szigorú böjtjei. Cattaneo Marabotto (aki megírta az életrajzát, és lelki üzenetének az áthagyományozójává is vált) lett a lelkivezetője. Tanítványok csoportja sereglett köréje: papok, szerzetesek és világiak, s a tevékenységük révén kórházak, közhasznú zálogházak, oratóriumok, mindenekelőtt pedig az isteni szeretet testvérületei vagy társaságai. Ez a ,,tisztulás'' korszaka volt, a nagy misztikus próbatételeké, a betegségeké, amelyek Katalint 1506/1507 óta kínozták, és haláláig kísérték. Katalin számára Isten szeretet, tiszta, egyszerű szeretet. Katalin válasza is szeretet. ,,Szeretetem oka -- mondta Katalin gyakran -- nem más, mint ez a szeretet.'' Egyébként nem volna igazi szeretet, ,,hanem beszennyezné az önszeretet''. És az önszeretet Katalin számára ,,mindig az igazi szeretet ellentéte''.
Romlatlan testét Genovában őrzik. 1737-ben avatták szentté, miután 1684-ben a Genovai Köztársaság a város védőszentjévé választotta. 1944 óta az olasz kórházak egyik védőszentje.
Imádság:
Istenünk, te rendkívüli kegyelmeiddel Szent Katalint képessé tetted, hogy felebarátai javára sok jót tegyen és érted sok megpróbáltatást elviseljen, add, hogy kegyelmeddel és az ő közbenjárására mi is jótettekben és erényekben gyarapodjunk. A mi Urunk Jézus Krisztus által.

 

Hétfájdalmú Boldogasszony (Festum Septem Dolorum B.M.V.) (II. oszt. duplex ünnep)

2019. szeptember 15. - Andre Lowoa

fsdbmv.jpgMár Fájdalmaspénteken láttuk, hogy különösen a szerviták, - akiknek rendjét egy látomás alapján épp a Szent Szűz fájdalmainak tiszteletére alapították – buzgólkodtak leginkább abban, hogy Mária szenvedései kellő méltatásban és ünneplésben részesüljenek. Mivel pedig Fájdalmaspénteken és Nagyböjtbe esvén, tárgyának jelentősége nem domborodhatott ki eléggé az azt környező nagy ünnepek között, azért nem nyugodtak mindaddig, míg csak XI. Ince pápa (1678-1689) nem engedélyezett a rend számára külön „Hétfájdalmú Boldogasszony” ünnepet szeptember harmadik vasárnapjára. 1734. óta már egész Ausztria megülte, 1814. szept. 18-án pedig VII. Pius pápa Napóleon fogságából való megszabadulása után az egész egyházra kiterjesztette, mint nagyobb duplex ünnepet.[1] X. Pius óta ennek is állandó dátuma van: szept. 15-e, méltóság tekintetében pedig II. oszt. duplexé emelkedett.

Ha az előző, vagyis a fájdalmaspénteki, ünnepen részvétünket fejeztük ki a szenvedő Szűz iránt, a mai nap viszont legyen diadalünnepe a vértanúk királynőjének.[2] Ha pedig igaz az, hogy a bűn által Krisztus Urunkat mintegy újra keresztre feszíti a szerencsétlen bűnös, akkor ez legyen egy újabb szempont bűneink megsiratására és kerülésére: ne növeljük gonoszságunk által szerető mennyei Pátrónánk fájdalmait szent Fiának további kínzása által![3]

Oratio. Isten, kinek szenvedésében Simeon jövendölése szerint Anyádnak, a dicsőséges Szűz Máriának, legédesebb lelkét a fájdalom tőre járta át: engedd kegyesen, hogy akik fájdalmait tisztelettel megünnepeljük, a te szenvedésednek szerencsés eredményét elnyerhessük. Ki élsz és uralkodol...
_____________
[1] Nilles: Kalend. II. 609. o.
[2] Thalhofer: Handbuch I. 705. o.
[3] Lonovics: Archaeologia I. 325. o.

(Forrás: Dr. Artner Edgár: Az egyházi évnek, ünnepeinek és szertartásainak kimerítő leírása és magyarázata a művelt közönség számára különös tekintettel a magyar viszonyokra. Szent István Társulat, Budapest 1923. 301-302. old.)

Szent Pápiász vértanú

2019. szeptember 14. - Andre Lowoa
Szent Pápiász vértanú
Szent Papiász Mazimián császár uralkodása alatt szenvedett Magnosz elöljáró alatt likaóniai földön. Sokat és sokféleképpen kínozták: összetörték állkapcsát arcát, felfüggesztették és karmokkal tépdesték, végül, szögekkel kivert vascipőkbe tették lábait, és kényszerítették, hogy azokban gyalog járjon. Ilyen kínok között adta vissza lelkét az Úrnak a III. század végén, vagy a IV. század elején.

108 BOLDOG LENGYEL VÉRTANÚ

SZENT KERESZT FELMAGASZTALÁSA

2019. szeptember 14. - Andre Lowoa

SZENT KERESZT FELMAGASZTALÁSA          

326. A keresztényüldözések idején eltünt Szent Keresztet megtalálták a keresztrefeszítés helyéhez közel. 335. szept. 14-én itt bazilikaszentelés volt a Szentsírnál, Szent Ilona (Nagy Konstantin felesége) buzgolkodott ebben.
Felmagasztalták a világ előtt gyalázatot, de a keresztények számára a megváltást jelentő keresztet. Csodálatos szekrényben őrízték, gazdagon díszítették (ékkövek, arany, ezüst).
614. a perzsák (II. Kozrov) zsákmányul megszerezték Jeruzsálem elfoglalásakor. 628-ban a görög Heraklius császár visszaszerezte. Szept. 14-én a császár ünnepélyesen, mezitláb, szegény ruhában az Aranykapun vitte vissza.
A 7. szd óta nyugaton ezen a napon ünneplik ezeket az eseményeket. Már Nagy Szent Gergely pápa bevezette (+604 Róma) ezt az ünnepet, a gallok (franciák) ápolták. 800 táján az egész nyugati egyházban ez lett a megtalálás ünnepe. Később kapcsolódott az ünneplésbe a visszaszerzés emléke, ezért aztán a megtalálást május 3-án, a felmagasztalást szeptember 14-én ünnepelték.
Jófeltétel:
    Elmélkedj a Kereszt fontosságáról, szerepéről!
A szent kereszt világraszóló felmagasztalása
Az Egyház ezt az ünnepet kezdetben az Úr keresztje megtalálásnak emlékére rendelte el. A szent kereszt jelével ellensége fölött győzelmet arató Konstantin császár, édesanyját, Szent Ilonát küldte Jeruzsálembe, hogy tisztítsa meg az Úr szent helyeit a pogány szennytől. Egy idős zsidó útmutatása alapján sikerült megtalálni egy gödörben Jézus és a gonosztevők keresztjét. Mivel a kereszt felírása elkeveredett, Istenhez fordultak, hogy Ő mutassa meg az igazi keresztet. Először egy betegen fekvő asszonyhoz érintették a kereszteket. Jézus keresztjének érintésére az asszony meggyógyult. Utána már egy temetésre vitt halottnál tették meg ugyanezt. Az igazi kereszt érintésére a halott feltámadt. Ezeknek a csodáknak híre sok embert vonzott a Golgota hegyére. Mivel a nagy tömeg miatt nem volt arra lehetőség, hogy mindnyájan megérintsék, megcsókolják Jézus keresztjét, Makariosz pátriárka, egy magas helyre állva, tisztelettel emelte a magasba Jézus keresztjét, hogy mindenki láthassa. Ez a megtalálás Húsvét közelében történt, ezért eleinte húsvét 2. napján ünnepelték. A feltámadás templomának felszentelésétől, 335-től az ünnepet a következő napra tették, és ezért ma is szeptember 14-én van.
Ezt a megtalálást a VIII. században összekapcsolták egy másik hasonló eseménnyel. 614-ben Khozroész perzsa király Fokiosz görög császárt a harcban legyőzve, bevonult Jeruzsálembe. Kifosztotta a várost és elvitte Perzsiába az Úr szent keresztjének darabját. Ez az esemény izgalomba hozta egész Perzsiát és nem jó előjelnek tekintették. Khozroész tisztelettel bánt a szent ereklyével. 628-ban a király utóda Sziroész békét kötött Herakliosz császárral és visszaadta a szent keresztet. A császár Jeruzsálemben fogadta a szent ereklyét. Ziszimász pátriárka intelmére, levetve császári díszöltönyét, egyszerű ruhában, mezítláb vitte be a szent keresztet a templomba. Ez szeptember 14-én történt. Inkább az első felemelés emlékére végezzük ezen a napon a szent kereszt felmagasztalását (felemelését). A kereszt a pap kezében a mélyre kerül, és ismét felemelkedik magasra. Ez, a mi, Ádámban történt keserű bukásunknak és Krisztusban megvalósult felemelkedésünknek jelképe. Az alvilág mélységéből felemelkedtünk Isten Országába, a halálból pedig az Istenben való örök életre.
108 BOLDOG LENGYEL VÉRTANÚ (1939-1945)
„Jézus tanítványai, elviselve üldözést, éhséget, ruhátlanságot, még a halált is, gyozelmet tudnak aratni. Ilyen gyozelmet arattak azok a vértanúk is, akik Lengyelországban 1939 és 1945 között a nemzeti szocializmus gyulöletének áldozataiként föláldozták életüket és elnyerték a halhatatlanság koronáját. A boldoggá avatott 108 Isten szolgája különbözo hivatalt töltött be az Egyházban, voltak köztük püspökök, papok, szerzetesek, világiak, különbözo módon és helyeken ölték meg oket, de mindannyian tanúskodtak az Evangélium melletti huségükrol s a kereszt útját járták a hit, a béke és megbocsátás lelkületével.” (A boldoggá avatási bullából.) Legtöbben a hírhedt koncentrációs táborokban (Auschwitz, Sachsenhausen, Dachau) haltak meg. A 108 vértanú közül 18-an (és ha ideszámítjuk az orsolyita Klemensa novért, 19-en) tartoztak Szent Ferenc rendjéhez: Öten a Kisebb Testvérek (OFM), heten a minoriták, öten a kapucinusokhoz és egy kapucinus klarissza novér. Az öt kisebb testvér:
1. P. Pankiewicz Anasztáz, 60 éves, több rendházban házfonök; 1941 októberében tartóztatták le, Dachauba vitték; a betegek krematórium felé történt szállítása közben halt meg 1942. májusában.
2. P. Turchan Nárcisz, 53 éves, több helyen volt házfonök. 1941. októberében tartóztatták le, Daehauba vitték, ahol az elviselt szenvedések miatt meghalt 1942. márciusában.
3. P. Gondek Krisztián, 31 éves, a letartóztatása elotti másfél éven át egyedül látta el Wloclaweck város lelkipásztori szolgálatát, mert a többi papot mind elhurcolták. Sachsenhausenbe, majd Dachauba került, ahol
4. Fr. Oprzadek Marcin, 58 éves, 1940. augusztusában vitték el Dachauba, ahol 1942. májusában gázkamrában végezték ki.
5. Fr. Zembol Bruno, 37 éves, szakács és orgonista több rendházban; 1939-ben deportálták. Dachauban halt meg, feláldozva életét áldozatul a békéért és egy új, jobb emberiségért 1942. augusztusában. Végkimerülésben halt meg.
A 108 lengyel vértanú boldoggá avatása 1999. jún. 13-án történt Varsóban a Viktória téren.
A szentatya boldoggá avatási beszédébol:
„Örülj Lengyelország! az új boldogok miatt... Tetszett Istennek, hogy megmutassa kegyelmének roppant gazdagságát fiaid és leányaid jósága által Jézus Krisztusban. Neki legyen dicsoség mindörökkön örökké.”
Imádság:
Istenünk, te megadtad a boldog lengyel vértanúknak, hogy Krisztusért vértanúhalált szenvedjenek, isteni eroddel támogass minket, esendo embereket, hogy példájukra mi is bátran vállaljuk a hitünk szerinti életet. A mi Urunk Jézus Krisztus által.

A Szent Kereszt fölmagasztaltatása (Nagyobb duplex ünnep)

2019. szeptember 14. - Andre Lowoa

szkfm.jpgAz emberiséget megváltó legszentebb áldozat oltárának: a keresztnek ma két ünnepe van az egyházban. Az egyik május 3-a, a másik szeptember 14-e. Sajátságos módon cserélődött föl ennek a két napnak a jelentősége. A nyugati egyház ugyanis május 3-án ünnepli a sz. keresztnek föltalálását, szept. 14-én pedig a perzsáktól való visszaszerzését és ezzel kapcsolatos fölmagasztaltatását, holott a történeti adatok épp az ellenkezőről tanúskodnak. Ennek megvilágítására álljon itt röviden a kereszt története.

A kereszt megtalálását a régi történetírók[1] Nagy Konstantin anyjának: Szent Ilonának (Heléna) tulajdonítják. Valószínűleg 320 szept. 14-én történt meg ez a nagy esemény.[2] Miután a pogányok által a szent helyek fölé épített Vénusz-templomot és szobrot lerombolták és a fölhalmozott törmelékeket elhordták, előkerült három kereszt és az a tábla, melyet Pilátus az Üdvözítő keresztjére tüzetett. Mind a három keresztet hozzáérintette Makárius jeruzsálemi püspök egy halálos beteg nőhöz, aki Krisztus keresztjének érintésétől visszanyerte egészségét, így ismerték fel, hogy melyik volt a három közöl az Úr Jézus valóságos keresztje. A császárné ennek egy részét és a szegeket elküldötte fiának Konstantinápolyba, a másik rész Jeruzsálemben maradt ezüst tartóban, melyet ezentúl minden évben Nagypénteken nyilvános imádásra kitett a püspök.

335 szept. 14-e óta[3] e napon is nagy ünnepélyességgel magasztalták föl az említett városokban és mindazon helyeken, ahol a kereszt kisebb részecskéi voltak,[4] e szent ereklyéket. Azonban 614-ben II. Chosroes perzsa király, a nagy keresztényüldöző, elfoglaltatván Jeruzsálemet, a keresztet elrabolta és Perzsiába hurcolván, meggyalázta.[5] Csak 628-ban tudta Heraklius császár a legyőzött perzsa király utódját, Siroest, a kereszt visszaadására kényszeríteni. A következő év tavaszán vitte vissza a császár nagy ünnepély keretében a szent ereklyéket Jeruzsálembe és a hagyomány szerint május 3-án adta át azt Zakariás pátriárkának. A császári pompába öltözött Heraklius maga vitte vállain a keresztet, de a legenda szerint nem tudott vele a Kálvárián tovább menni, míg csak a pátriárka figyelmeztetésére palástját és drága öltözetét levetve az Úr példájára mezítláb nem indult neki a keresztútnak.

Ezek az események szolgáltatják a kereszt ünnepeinek tárgyát. Keleten a szeptember 14-i ünnep[6] mellett nem fejlődött ki a másik, de az előbbit sem a kereszt föltalálásáról nevezték el, hanem az e napon szokásos ünnepélyes fölmagasztalásáról:[7] „A tiszteletreméltó és életetadó keresztnek az egész világon való fölmagasztaltatása”.[8]— Nyugaton viszont először a 628.-i események fölött való öröm szolgáltatott okot kereszt-ünnep meghonosítására.[9] Első tanúja itt 650-ből való,[10] de ebben még helyesen csak „a szent kereszt napja” nevet viseli. Talán a Liber pontificalis egy tévedésének[11] következtében nevezték el azután a gallikán szerkönyvek máj. 3-át „a szent kereszt feltalálása” napjának.[12] — Rómában már I. Sz. Sergius pápa (687—701) alatt ismeretes volt a szept. 14-i ünnep, mit a bizánci uralommal lehet magyarázni.[13] Azonban Nyugat egyéb helyein csak lassanként jött szokásba.[14] Viszont a május 3-i valószínűleg csak a római és gallikán liturgia keveredésekor jutott el Rómába.

Ennyit lehet röviden e két ünnep keletkezésének történetéről megállapítani. Mint nyugaton régebbi és nagyobb elterjedésű ünnep a május 3-a II. oszt. duplex lett, szept. 14-e pedig csak nagyobb duplex.15

A nagypénteki keresztimádási zsoltár (Zsolt. 66, 2.) szépen egészíti ki a szentmise Introitusában Sz. Pál szavait: (Gal. 6.) „Nekünk pedig teljék dicsőségünk a mi Urunk Jézus Krisztus keresztjében, melyben üdvünk, életünk és feltámadásunk vagyon”. Ugyancsak a szenvedés idejét idézi vissza emlékünkbe a Graduale 95. zsoltára, amelyben a keresztfa trónusáról uralkodó Megváltó hirdetésére hivatnak föl az egyház tagjai. Végül e gondolatkörből való a 117. zsoltár is az Offertóriumban, amelyet a halál fölött diadalmaskodó Üdvözítő hálaénekének kell tekintenünk.

A szeptember 14-e után következő héten van az őszi kántorböjt.
____________
[1] Sokrates : H. E. l, 17. az első. Eusebius, bár sz. Ilonának szentföldi utazását két fejezetben (Vita Const. 3, 42. 43.) leírja, a kereszt föltalálásáról nem tesz említést. Hallgatása annál súlyosabban esik latba, mert hiszen ő az esemény kortársa lett volna. Kellner (i. m. 249. o. 1. j.) úgy magyarázza ezt, hogy Eusebius arianus létére nem hitt a kereszt csodájában s azért inkább elhallgatta.
[2] így irja ugyanis az excerpta lat. Barbari alexandriai krónika. Sokrates a nicaeai zsinat (325.) leírása után mondja ugyan el, de ez lehetetlen, mert 326-ban sz. Ilona már meghalt. (Sz. Ilona életét röviden leírja Kellner : i. m: 247. sk. o.) Vannak egyéb adatok is, melyek más évre és napra teszik, de ezek nem lehetnek mérvadók. A jeruzsálemi zarándoknő szerint is ugyanazon a napon találták meg a keresztet, melyen a Szentsír és az Anastasis templomot szentelték. (335. szept. 14, de Baumstark szerint régen 13. és a görögök ma is e napon ünneplik a Szentsír templom felszentelését. I.. Nilles: i. m. I. 274. ; Mihályfi : i. m. 173. — V. ö. Eusebius : H. E. 4, 42-48. - M. Gr. 20. 1189. sk.)
[3] Ghronicon paschale (M. Gr. 92, 713. sk.); Georg. ep. Alex.: Vita s. Jo. Chrys. (M. Gr. 103, 355.)
[4] A császárok ajándékozásai révén.
[5] Állítólag palotáját mennyországgá alakíttatta, azután jobbjára tévén a keresztet a Fiú helyére, baljára pedig egy kakast a Szentlélek helyett, magát Atyaistennek neveztette alattvalóival. (Durandus: Hat. div. off. 265. o.)
[6] E napon böjtölnek a görögök. Az örmények a szept. 11-17. közti vasárnapon ülik meg ezt az ünnepet, mely egyike főünnepeiknek. (Nilles: i. m. 276.) A keletiek hagyománya szerint ugyancsak e napon szerezte volna vissza is Heraklius a perzsáktól a keresztet.
[7] Így Thalhofer: Handbuch I. 690. és mások.
[8] Ή Παγκόσμια Ὕψωσις τοῦ Τιμίου καὶ Ζωοποιοῦ Σταυροῦ (Mihályfi : i. m. 173. ; Nilles : i. m. I. 274.) Kopt kalendáriumokban ezenkívül márc. 6-án van a kereszt megtalálásának ünnepe, melyet Kellner úgy magyaráz, hogy ez a Heraklius-féle visszaszerzés emléke, (i. m. 281. o.)
[9] így Kellner : i. m. 251. o.
[10] Silosi Lectionarium.
[11] Eszerint ugyanis 310. máj. 3.-a volna a kereszt feltalálásának napja, (Liber pontif.: vita Euseb. l, 107. — Kellner: i. m. 249. o. 4. j.)
[12] Missale Gothicum és a bobbioi Sacramentarium Gallicanum. A Gelasianumban is benne van, de Duchesne és Kellner szerint ez csak későbbi betoldás eredménye.
[13] Thalhofer : i. m. I. 691. Neve természetesen itt is fölmagasztalás maradt, mint Keleten.
[14] A Gregorianumban már mind a kettő megvan.
[15] Így volt már Durandus korában is. Szerinte azért, mert a „föltalálás” ünnepét (máj. 3.) pápa: Eusebius alapította, a „fölmagasztalást” (szept. 14.) csak császár: Heraklius. Azonban ez a megállapítás nem felel meg a történeti tényeknek.

(Forrás: Dr. Artner Edgár: Az egyházi évnek, ünnepeinek és szertartásainak kimerítő leírása és magyarázata a művelt közönség számára különös tekintettel a magyar viszonyokra. Szent István Társulat, Budapest 1923. 217-221; 301. old.)

https://szeretetlang.blog.hu/2018/09/14/a_szent_kereszt_felmagasztalasanak_unnepe_799

süti beállítások módosítása