Testvérem, ha nem találod az adott napot, akkor egy-két évvel előtte biztosan megtalálod

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

A Boldogságos Szűz Mária szentséges neve (Festum Sanctissimi Nominis B. M. V.) Nagyobb duplex ünnep

2019. szeptember 12. - Andre Lowoa

szmn.jpgMióta az angyal ajkán először elhangzottak Názáretben e szavak: „Üdvözlégy Mária!” – azóta ki tudná megszámlálni, hogy hány százmilliószor fakadtak e szent név dicsőítésére a keresztények ajkai. Csak arra kell gondolnunk, hogy földi életében édes Üdvözítőnk előtt bizonyára édesanyjának neve volt a legkedvesebb és legtiszteletreméltóbb, akkor megfogjuk érteni, hogy mit bírunk mi, Krisztus tanítványai, Mária nevében.[1] Jézus legszentebb neve mellett nincs ennél fölségesebb név és nincs olyan név, amelytől jobban rettegnének a sötétség hatalmai, mint éppen Mária nevétől, mert tudják, hogy ő az, aki megrontotta a kígyó fejét,[2] letörte a gonosz lélek hatalmát.

Mint a kis gyermekek szoktak édesanyjuk nevenapján, olyan tiszta örömmel és hálával járuljunk lélekben e napon mennyei anyánk színe elé. Kérjük őt, hogy esdje ki mindenható közbenjárásával[3] számunkra a gyermeki ártatlanság kegyelmét, mely által méltókká leszünk isteni Fia nagy ígéretére: „ilyeneké a mennyek országa”.[4]

Az ünnep legelső megülésének éve 1513 volt, helye pedig Spanyolországnak Cuenca nevű városa. V. Pius pápa ugyan eltörölte, de V. Sixtus újból engedélyezte, még pedig szept. 17-re. A következő lépést az ünnep történetében XV. Gergely pápa tette, aki egész Spanyolországra kiterjesztette annak megülését. Egy hazánkat is közelebbről érdeklő nagy eseménnyel kapcsolatos azután Mária nevenapjának további elterjedése, mert XI. Ince Bécsnek a törökök ostromától való fölszabadítása[5] emlékére rendelte el 1683. nov. 25-én, hogy a jövőben a Kisasszony napjára következő vasárnapon az egész egyházban nagyobb duplex jelleggel ünnepeljék meg azt.[6] X. Pius óta azután az ünnep dátuma erről a vasárnapról állandóan szept. 12-re, az említett győzelem évfordulójára, helyeztetett át.[7]

Oratio. Engedd, kérünk, mindenható Isten, hogy híveid, kik a Szentséges Szűz Mária nevén és oltalmán örvendenek, az ő hathatós esedezése következtében a földön minden gonosztól megmenekülve a mennyekben az örökké tartó örömökre érdemesek lehessenek. A mi Urunk Jézus Krisztus a te Fiad által...
_____________
[1] Szírül „Úrnőt” jelent (így Petrus Chrysologus és Joannes Damasc.) ; héberül Mirjam, amit többféleképp lehet értelmezni, legjobban kiaknázták a „tenger csillaga” értelmet, különösen a középkorban. (Már Eusebius: De nom. Hebr. – M. Gr. 23,789 : illuminatrix, smyrna maris vel stella maris.) Újabban dr. Macke a Mózes név ismeretes értelmezésének analógiájára egyiptomi nyelvből eredezteti: Meri jom = a tenger jegyese. (L. még Kellner : Heortologie 199. sk.o.)
[2] I. Móz. 3,15.
[3] A hittudósok szerint Mária közbenjárását szent Fia sohasem tagadja meg, azért nevezték el őt „könyörgő mindenhatóságnak”. (Sz. Ephraim: „Nálad megvan a lehetőség, mert Isten valóságos anyja vagy m azért mindenható.” – 2. könyörg. Isten anyjához.) L. bőv. Ágazatos hittan: A bold. Szűz közbenjárása.
[4] Mt. 19,14.; Mk. 10,14.; Luk. 18,16.
[5] Szobieszky János és Lotharingiai Károly győzelme folytán. Ezzel vette kezdetét hazánk fölszabadítása is a török iga alól.
[6] XIV. Bened.: De fest. B. M. V. 2,152.
[7] Helyesen figyelmeztetett Lonovics arra a körülményre, hogy míg a világiak romlandó kőbe vagy ércbe vésik a nagy események emlékét, addig az egyház győzelmeinek emlékét időtlen időkig fönntartják a hozzájuk kapcsolt ünnepek.

(Forrás: Dr. Artner Edgár: Az egyházi évnek, ünnepeinek és szertartásainak kimerítő leírása és magyarázata a művelt közönség számára különös tekintettel a magyar viszonyokra. Szent István Társulat, Budapest 1923. 299-301. old.)

süti beállítások módosítása