Testvérem, ha nem találod az adott napot, akkor egy-két évvel előtte biztosan megtalálod

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

SZENT PAMMACHIUS hitvalló

2019. augusztus 30. - Andre Lowoa

Szent Letícia     szűz és vértanú           



SZENT PAMMACHIUS hitvalló
*350 körül. +Róma, 409/410.
A római nemes Pammachius a Furiusok főrangú nemzetségéből származott, akik régóta a szenátus tagjai voltak.

Az életéről és tevékenységéről szóló lényeges közléseket egykori iskolatársának, Szent Jeromosnak (lásd: A szentek élete, 552. o.) köszönhetjük. Így arra is ő tett célzást, hogy konzuli és prokonzuli tisztséget is viselt. Amikor Jovinianus szerzetes 390 körül dogmatikus viszályt szított, megkezdődött a levelezés a két régi barát között. Jeromos több művét neki ajánlotta.

Paulina, Pammachius hitvese Szent Paula (lásd: 68. o.) lánya, Szent Eusztochium (lásd: 516. o.) nővére volt, az özvegy Szent Marcella pedig Pammachius unokahúga. Ezek az előkelő római nők buzgón követték a Szent Jeromos által hirdetett szerzetesi aszkézis jámborságeszményét. Amikor 395-ben Paulina meghalt, Pammachius leegyszerűsítette életmódját, és többé nem a szenátor pompás bíborruhájában jelent meg, hanem a közönséges ember jelentéktelen tunikájában, nagy vagyonát jótékony célokra fordította. Jeromos ezért a szegények kincstárnokának és a rászorulók barátjának nevezte; teljes csodálattal fűzte hozzá: ,,Más házasemberek ibolyát, rózsát, liliomot és bíborvirágokat szórnak hitvesük sírjára, és ezzel akarják enyhíteni szívük fájdalmát; barátom, Pammachius azonban az irgalmasság balzsamával öntözi a szent hamvakat és a tiszteletre méltó csontokat.'' Aszketikus élete kiváltotta ugyan rangtársai gúnyolódását, egyben azonban az olyan kiemelkedő férfiak csodálatát is, mint Nolai Szent Paulinus (lásd: A szentek élete, 278. o.) és Jeromos. Barátja, Paulinus leírja, amint Pammachius, ,,az Egyház adakozója'' nagy néptömeget vendégelt meg saját költségén a Szent Péter templomban, és utal arra, hogy mint táplált Jézus is ezreket.

Pammachius Ostiában egy nagy menedékhelyet emelt, a római Mons Caeliuson pedig egy oratórium helyén bazilikát építtetett, melyet sokáig róla neveztek el, a középkor óta azonban Szent János és Pál bazilikája néven ismert az ott őrzött ereklyék miatt. A bazilikán ez a felirat, titulus állt: ,,Ki építette Krisztusért ezt a nagy és tiszteletre méltó épületet? Akarod tudni? Pammachius ő, a hit előmozdítója.''

Az a tény, hogy egy művelt, hatalmas és gazdag arisztokrata nagy vagyonát a szegénygondozás szolgálatába állította, ő maga pedig -- mint valami szerzetes -- aszketikus életet élt, elképesztő lehetett az akkori Róma számára. A nemesség nagy része ugyanis kitartott még a régi pogány kultusz mellett, a keresztény nép körében és a papság nagy részében pedig erős aszkézisellenesség nyilvánult meg. Ez az ellenkezés Szent Blesillának, Paula özvegy lányának halálakor, 384-ben érte el tetőpontját, mert úgy hírlett, hogy az özvegy halálra gyötörte magát. Jeromos 66. levelében Pammachiust a legnagyobb dicsérettel magasztalta új életmódjáért: ,,Paulina hazatérése és elhunyta után az Egyház a későn született szerzetest, Pammachiust termette nekünk, aki patrícius volt apja és hitvese nemessége révén, gazdag az alamizsnálkodásban és fennkölt az alázatosságban. A mi időnkben már birtokolja Róma azt, amit azelőtt egyáltalán nem is ismert. Régebben alig voltak művelt, befolyásos és előkelő szerzetesek. Barátom, Pammachius azonban képzettebb, befolyásosabb és előkelőbb mindenki másnál: nagy a nagyok között, első az elsők között, a szerzetesek vezetője.'' Megkísérthet bennünket, hogy ezeket a szavakat udvarias bóknak tekintsük csupán, és vitassuk igazságukat: ilyenféle értelmezés azonban Jeromos személyével kapcsolatban nem jogos, hiszen ő kíméletlenül feltárta a keresztény élet legfőbb követelményeit és az erkölcsi visszásságokat.

Pammachius állást foglalt az Egyház belső küzdelmeiben is, és eközben folytonosan elkötelezte magát az ortodoxia mellett. Amikor Jovinianus szerzetes 390-ben az erős aszkézisségre támaszkodva Rómában vitatta a szüzesség magasabbrendűségét a házassággal szemben, Pammachius megkérte a Betlehemben tartózkodó Jeromost, hogy készítse el Jovinianus tévtanainak írásos cáfolatát. Jeromos azonban a Jovinianus ellen irányuló írásában olyan lebecsülő megjegyzéseket tett a házasságról, hogy Pammachius nem engedte meg ennek az írásnak az elterjesztését. Numídiai birtokain a donatizmus eretnekségét támogató parasztokat okos intelmeivel sikerült visszavezetnie a katolikus Egyházba. Ez a sikere meghozta számára Szent Ágoston (lásd: A szentek élete, 503. o.) dicséretét. Amikor Origenész (184--254) igazhitűségének vitája 395-ben eljutott Rómába, Pammachius és Oceanus megkérte Jeromost, hogy fordítsa le latinra Origenésznek Peri arkhón című írását, amelyet már Rufinus (345 körül--410) is lefordított ugyan De principiis (Az alapelvekről) címmel, de a dogmatikailag megbotránkoztató helyek kihagyásával. Úgy tűnik, hogy Origenésznek Szent I. Anasztáz pápa (399--401) általi elítélésében Pammachiusnak is része volt.

Pammachius feltehetően a nyugati gótok római betörésének idején (409/410) halt meg.

Pammachiusban az Egyház olyan szent hitvallót tisztel, aki e világ minden szellemi és anyagi értékével a legnemesebb módon gazdálkodott. Műveltségét, amelyért Jeromos tanúsága szerint a legnagyobb buzgósággal fáradozott, a szent tanítás szolgálatába állította, gazdagságát pedig nagylelkűen használta fel a szegénygondozás érdekében. Nem csoda hát, ha a pápa és a nép egyaránt becsülte.

Minden okunk megvan arra, hogy csatlakozzunk Szent Jeromos véleményéhez, aki azt írja, hogy az Úrnak a gazdagokra szórt jajkiáltása egyáltalán nem vonatkozik Pammachiusra. Gazdagság és hatalom nem kárhozat veszélye volt számára, hanem egyedülálló alkalom a szeretet főparancsának teljesítésére. A szeretet több az anyagi értékek puszta elajándékozásánál, sokkal inkább a lélek önátadása. És éppen ezt mondja Jeromos Parnmachius szentsége titkának, amikor így ír a gazdag nemes Juliánnak: ,,Nincs okod arra, hogy nemesi helyzeteddel és gazdagságod terhével mentegetőzzél. Tekints a szent férfiúra, Pammachiusra és a mélységes hitű papra, Paulinusra, akik nemcsak gazdagságukat, hanem önmagukat is odaadták az Úrnak.''   



Szent Rózsa

Szent Fantin atya

2019. augusztus 30. - Andre Lowoa

Szent Fantin atya

Fantin atya Ke. Kalábriában született. Fiatal korától Isten szolgálatára szentelte magát. Először hazájában volt szerzetes, aztán a thesszáliai Larisszában, végül Szalonikben telepedett le és itt halt meg a IX. század végén vagy a X. század elején.



Szent Félix     áldozópap és vértanú, † 304           


Szent Fiákriusz     hitvalló  † ~670


Szent Gammachiusz     hitvalló, † 410           

MÁRTON ÁRON püspök

2019. augusztus 30. - Andre Lowoa

Szent Adauctusz     vértanú, † 304           


MÁRTON ÁRON püspök, III. r. (1896-1980)

Csíkszentdomokoson született. Az elso világháború idején mint kispapot behívják katonának. Végigharcolja a háborút, fohadnagyként szerel le. A teológiát 28 éves korában fejezi be, ekkor pappá szentelik. Káplán, hittanár, plébános, 1932-tol püspöki titkár és kolozsvári egyetemi lelkész, 1936-tól kolozsvári plébános. A pápa 1938. dec. 24-én kinevezi gyulafehérvári megyéspüspöknek. Hamarosan kitör a II. világháború. Közben a bécsi döntés következtében Észak-Erdély egy része visszakerül Magyarországhoz. O Gyulafehérváron marad. 1944. máj. 18-án, három nappal a zsidók deportálásának megkezdése után az egész magyar nyelvterületen elsoként tiltakozik nyilvánosan az elhurcolások ellen. A háború után bátor lélekkel védi az Egyház jogait a kormányzat elnyomó törekvéseivel szemben. Ezért 1949-ben a. csíksomlyói búcsú után (mintegy 150.000 a résztvevo) Tövis közelében a román hatóság letartóztatja és évekig tartó börtönnel igyekszik ot megtörni, de ez nem sikerül. 1954-ben felajánlják szabadon bocsátását, ha elszakad Rómától. Egy év múlva azonban szabadon engedik. Elso körlevelében bunbánatra szólítja azokat a papokat, akik vétettek az egyházi eloírások és a huség ellen. Már a következo évben internálják a püspöki palotában. Csak 1967-ben mozoghat újra szabadon. 1970-ben találkozhat Rómában VI. Pál pápával. Az erdélyi katolikus és magyar ellenállás eszményképe lett, akit úgy emlegettek, mint „az erdélyi Mindszentyt”. 1980. szept. 29-én halt meg 84 éves korában. Boldoggá avatási pere 1992-ben kezdodött meg. Szent Ferenc III. rendjének tagja volt. Márton Áron kolozsvári papszentelési beszédébol (1944): „Lehet, hogy üldöztetéseket kell elszenvednetek; lehet, hogy gúnyolni és sárral fognak megdobni. Lehet, hogy hála és elismerés helyett hálátlanság lesz a fizetségtek. De a szent hivatásunkkal járó kötelességek teljesítésétol nem riaszthat vissza sem börtön, sem emberi tekintetek. Az igazság védelmében és a szeretet szolgálatában az üldöztetés és a börtön nem szégyen, hanem dicsoség.”


Imádság:
Istenünk, te Áron püspököt nehéz idokben népednek jó pásztorául adtad s úgy rendelted, hogy hitéért, magyarságáért üldözést, börtönt szenvedjen, segíts, hogy példája minket is erosítsen hitünkhöz, egyházunkhoz való huségünkben. A mi Urunk Jézus Krisztus által.

BOLDOG PERUGIAI JÁNOS és SAXOFERRATOI PÉTER vértanúk

2019. augusztus 29. - Andre Lowoa

BOLDOG PERUGIAI JÁNOS és SAXOFERRATOI PÉTER vértanúk (1231)

Vértanúságuk leírása Szent Antonin (1389-1459) Krónikák könyvéből való. Hogy mennyi ebben a történelmi valóság és mi a legenda, nehezen állapítható meg. Hogy XI. Kelemen 1700 körül évszázados tiszteletüket jóváhagyta, nem jelenti azt, hogy a Szent Antonin Krónikájában szereplő adatokat is szentesítette, csupán vértanúságukat erősítette meg. A Krónika szerint: Jánost (aki pap volt) és Pétert maga Szent Ferenc küldte Spanyolországba. Eljutva Teruelbe, a ferences kolostorba, igehirdetésükkel és imáikkal Krisztus jó illatát árasztották. Aztán a móroktól lakott Valenciába mentek, ahol egy Azotus nevű hírhedt keresztényüldöző uralkodó uralkodott. A két ferences hitbuzgóságtól és a vértanúság vágyától hajtva bement Valenciába és ott a szaracénoknak Mohamed vallása hamisságáról prédikáltak. Amikor erről Azotus hallott, elfogatta és börtönbe záratta őket. Sok ígérettel próbálta őket hittagadásra és saját vallására való áttérésre bírni. Amikor ok erre nem voltak hajlandók, elrendelte,hogy Valencia főterén fejezzék le őket. Mindez 1231-ben történt. Sírjuknál azonban csakhamar csodák történtek. Abban az időben Jakab aragóniai király harcban állott Azotussal. Azotus tapasztalta, hogy a két ferences vértanúsága óta egyre csak vereséget szenved a keresztényektől. Amikor már igen szorongatott helyzetben volt, tárgyalásba kezdett Jakab királlyal Valencia átadásáról és saját megtéréséről. Jakab király meg is ígérte, hegy ha megtér,maradhat palotájában. Valencia bevétele után Azotus valóban megkeresztelkedett, sőt palotáját felajánlotta a ferenceseknek kolostorul. „Hitetlenségemben - mondta - megöltem testvéreiteket, amit szívből sajnálok. Kárpótlásul vegyétek palotámat, melyben oly sok vértanú vére folyt, úgyhogy ezt a helyet a vértanúk vére szentelte meg. Tegyétek e megszentelt helyet kolostorrá”. Így ezen a helyen áll ma a ferencesek. kolostora.
„Dicső Király, a vértanúk kezedből kapnak koszorút,
a földi létet megvetik s te otthont az égben adsz nekik.
Füledbe, Urunk, jusson el szavunk, mely kérőn esdekel:
míg győztes dalunk énekel, minden vétkünk töröljed el.”
Himnusz a vértanúk zsolozsmájából.
Imádság:
Istenünk, támogasson minket Boldog János és Péter vértanú közbenjáró imája, és adjon nekünk erőt, hogy Fiad evangéliumához hűségesen ragaszkodjunk. Aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben Isten mindörökkön örökké.
Szent Szebba     hitvalló, † 695           
Szent Szabina     özvegy és vértanú, † ~126

Keresztelő Szent János fejvétele

2019. augusztus 29. - Andre Lowoa

Keresztelő Szent János fejvétele

Keresztelő szent János szépen indult életének látszólag szomorú vége lett. Az evangéliumok elbeszélése szerint, Heródes király a Törvény ellenére elvette testvérének Fülöpnek feleségét, János ezért megdorgálta őt. Aranyszájú szent János szavaival így folytatódnak az események: „János (Heródesnek) a bűn kötelékétől lebilincselt lelkét szemrehányással feloldani törekedett, a király azonban a feloldozót megkötözte … bár megkötöztetett János, beszélt, és börtönbe vettetve szemrehányást tett … nem a haláltól félt János, hanem félt az igazságot nem kimondani. Jánost pedig amikor megölte, nemcsak egy gyilkosságot követett el hanem többet is … Mikor ölte meg őt? Szégyen róla beszélni … Heródes születésnapján Heródiás lánya táncolt középen, és megtetszett neki, és azért esküvel ígérte, hogy megad neki mindent amit kér … Ó rossz születésnap, amely a próféta gyilkosságát leheli … az egész világ világító fényét Jánost kioltotta … sajátmagát sötétségbe borította. Bár János cserépedénye a földbe helyeztetett, lelke mégis világító lámpás azoknak akik az alvilágban voltak.” Hirdette nekik, hogy közel van a megváltás napja, és jön Az, Aki őket az alvilág sötétségéből a mennyország fényre vezeti mindörökre. Az Előhírnök halála 32-ben következett be.
Példája:
    Helyes tettünk következményét vállalnunk kell, tévedésünket pedig beismerni!

Rivoli Boldog Antal     vértanú, † 1470           


Szent Beatrix 

Keresztelő Szent János fejvétele (Decollatio S. Jo. Bapt. – Nagyobb duplex ünnep)

2019. augusztus 29. - Andre Lowoa

dsjb.jpgAz ünnep régi magyar neve: „Nyakavágó Szent János”.

Ha Keresztelő Szent János születésnapjáról azt állítottuk, hogy az ünnep nyugatról származott át a keleti egyházba, akkor a maira vonatkozólag épp az ellenkezőről tesznek tanúságot a történeti kútfők;[1] és ha az előbbi ünnepnél úgy találtuk, hogy annak dátuma Karácsonytól függvén, aligha esik össze a születés valódi időpontjával, úgy aug. 29-e valószínűleg valami történeti esemény évfordulója. Azonban, hogy mely eseményé, azt mindezideig nem sikerült megállapítani, mert a források több dologban ellenmondanak egymásnak.[2] Az bizonyosnak látszik, hogy nem a szent vértanúságának emléknapja a mai ünnep — bár neve azt mutatná — hanem szent ereklyéinek későbbi történetéből szolgáltatott valami fontosabb esemény okot megülésére. Mindazonáltal a szertartások mind Keresztelő Szent Jánosnak Heródes által való lefejeztetéséről szólnak, ami a mai ünnep tárgyát képezi.

Gyászos emlékű napja aug. 29-e a magyar történelemnek is, mert ezen volt a mohácsi vész (1526), amikor hazánk is elvesztette fejeit: királyát és legjobbjait. A több mint másfél százados török hódoltság jusson eszünkbe a mai ünnepen. A Mindenható nem engedte elpusztulni hazánkat ebben és más hasonló nagy veszedelmekben sem. Ebből merítsünk bizalmat a jövőt illetőleg.

Üdvös meggondolni azután Heródes nagy dőreségét is kegyetlensége mellett, mikor az erkölcstelen Herodiás kedvéért feláldozza az erények mintaképét, Keresztelő Szent Jánost. Vigyázzunk, nehogy mi is hasonlókká legyünk hozzá, hiú földi dolgokért dobván el magunktól lelkünk boldogságát.

Mintegy Keresztelő Szent János ajkáról hangzanak el az Introitus kezdőszavai (zsolt. 118.). Ő valóban rettenthetetlen bátorsággal szállt szembe Isten törvényének védelmére a hatalmasokkal! Bár életével lakolt, mégis bátran mondhatja „nem szégyenültem meg” és „jó az Urat dicsérni!” (91. zsolt.) Az igazság szószólóját meg lehet ölni, de maga az igazság „virágozni fog mindörökké” és legyőzve a halált a vértanút üldözői fölé emeli (Grad. és Off.) és az örök dicsőség koronáját szerzi meg számára. (Comm.)[3]
______________
[1] Keletről, ahol ez ünnep a szír nestorianusok kivételével általános (csak Konstantinápolyban 15 temploma volt régen), Galliába (Toursi Perpetuus kalendáriumában, a Martyrol. Hieronym. és Sacr. Gelasianumban megvan) és innét Rómába jött át, de még a Sacr. Leon. és Gregor.-ban nincs meg. Szent Ágoston két beszédében tesz róla említést. (S. 307. és 308.) Görögöknél: Ἡ ἀποτομή τῆς τιμίας κεφαλῆς τοῦ ἁγίου ἐνδόξου προφήτου προδρόμου καὶ Βαπτιστοῦ Ἰωάννου. Heródes lakomájának ellensúlyozására keleten e napon böjtölnek. (Nilles : Kalend. I. 261. sk. o.)
[2] L. bőv. Kellner : Heort. 167. sk. o. Vagy a szent csontjainak átvitele a Theophilus Alex. által a Serapis templom romjain épült templomába (így Tillemont), vagy ereklyéinek IV. századbeli föltalálását ünnepli (Thalhofer), vagy szent fejének másodszor való föltalálása a szíriai Kmesában (Mart. Rom. l. Baronius Not. ad Mart. Rom. — Megjegyzendő, hogy Ker. Sz. János fejének további sorsáról két egymással teljesen ellenmondó hagyomány van : l. Kellner : i. h.)
[3] Zsolt. 118. (Wolter: Psallite sapienter. IV. 503.) ; zsolt. 91. (u. o. III. 378.) ; zsolt. 20. (u. o. 237.)

(Forrás: Dr. Artner Edgár: Az egyházi évnek, ünnepeinek és szertartásainak kimerítő leírása és magyarázata a művelt közönség számára különös tekintettel a magyar viszonyokra. Szent István Társulat, Budapest 1923. 295-297. old.)

GILBERT MIKLÓS (GABRIEL AB AVE MARIA) - Szent Mózes atya

2019. augusztus 28. - Andre Lowoa
GILBERT MIKLÓS (GABRIEL AB AVE MARIA) I. r. (1463-1532)
Már ifjúkorában nagy tiszteloje volt a Boldogságos Szuznek. Egyszer egy ferences szentbeszédét hallotta a Szeplotelen Fogantatásról: a beszéd hatására jelentkezett ferencesnek. Tudása és erényei miatt többféle rendi hivatallal is felruházták, híre azonban egy rendalapítással kapcsolatban lett közismert. Valois Johanna királyno, III. rendi, 1499-ben lett a Berry tartomány úrnoje, s ekkor határozta el, hogy régi tervét, a Boldogságos Szuz tiszteletére egy noi szerzetesrend alapítását megvalósítja. A szerzetesi közösséget ferences szellemben kívánta megalapítani, elnevezése: A Boldogságos Szuz tíz öröme (vagy gyönyörusége) rendje, másként az Angyali Üdvözletrol nevezett rend. Feltárta tervét ferences gyóntatója, Gilbert Miklós atya elott, aki a rend eszméjét örömmel tette magáévá és segített mind az új tagok toborzásában, mind az életszabály összeállításában. Az alapgondolat Johannától származott, o ugyanis éveken át. elmélyedt Mária tíz erényébe s ezekre építette föl rendjét. A tíz erény Mária tíz öröme: tisztaság, okosság, alázat, hit, imádság, engedelmesség, szegénység, béketurés, jóság, együttszenvedés. A szerzetes közösséget röviden annunciátáknak nevezték, mivel keletkezése az Angyali Üdvözlettel (Annunciatio) van kapcsolatban. A szerzet egyházi jóváhagyása 1502-ben történt VI. Sándor pápa által és ebben nagy szerepe volt Gilbert atyának is. Johanna (1920 óta a szentek közt tiszteljük) 1505-ben halt meg. Utána Gilbert atya lett a rend védoje, terjesztoje, X. Leó pápa óta a Szent Szuz egész rendjének generálisa. X. Leó adta Gilbert atyának az új nevet: Gabriel ab Ave Maria. Erre az elnevezésre rá is szolgált: Mária-tisztelete miatt. Szentbeszédeiben legtöbbször a Magnificat egy-egy versét választotta témául. Amikor Párizsban gvárdián volt, egy teológiai tanár elotte támadta a Szeplotelen Fogantatás tanát. O olyan meggyozoen érvelt, hogy végül a tanár bevallotta vereségét. Halála elott mondta: Még ma látni fogom a dicsoséges Istenanyát. És elkezdte a Magnificat-ot. A végso vershez érve boldogan távozott a földi életbol. Aug 27- én halt meg. Az annunciáta novérek bourges-i* templomában temették el. Boldoggá avatási eljárását elindították, de még nem fejezodött be.


Imádság:
Istenünk, te boldogemlékú Gilbert Miklós atyát arra választottad ki, hogy a Szuzanya erényeinek követésére alakuló új szerzetesrend társalapítója legyen. Segíts minket, hogy Mária erényeinek követése által Istennek tetszo életet éljünk. A mi Urunk Jézus Krisztus által.


Szent Mózes atya
Mózes Etiópiából származott, egy nemes ember rabszolgája volt. Ura sokszor volt kénytelen megbüntetni lopásért és engedetlenségért. Egyre rosszabb viselkedésű lett. Hajlott a részegségre is. Egy alkalommal megölte társát, ezért menekülnie kellett. Beállt egy rablóbandába és annak vezére lett. Ennyi rosszaságban eltöltött élet után 40 éves volt, amikor Isten kegyelme érintette lelkét. Teljesen megváltozott, Amilyen gonosz volt addigi élete, olyan hősi módon vezekelt érte. Jelentkezett egy kolostorban, nyilvános vallomást tett bűneiről, kiállt minden próbát és elvállalt minden vezeklést. Mivel azt hallotta, hogy az ördög kísértései ellen legjobb a virrasztás, hat éven át nem hunyta le szemét. Éjszakánként a szerzetesek üres edényeit titokban megtöltötte vízzel. Ez meghozta neki a lelki békességet. Szent élete ellenére is előtte voltak korábbi tévelygései és ez nagy alázatosságra nevelte. Részesült az áldozópapság kegyelmében is. Hozzá is sokan fordultak jó tanácsért, lelki utasításért. Rövid, egyszerű, szavakban adta ezt meg mindenkinek. Életének és szavainak feljegyzése a mai napig megmaradt. 400 körül vértanúi halállal fejezte be életét. Megölték a kolostorra támadó barbárok.



Szent Sándor püspök és hitvalló, † 337

Szent Ágoston püspök, hitvalló és egyháztanító

2019. augusztus 28. - Andre Lowoa

szentagoston.jpgTöbb mint másfélezer esztendeje, hogy meghalt. S mégis él; nemcsak a boldogult lelkek közösségében Isten színe előtt, hanem itt közöttünk is. Nincs az az eldugott könyvtár, ahol egyik-másik könyvével ne találkoznánk; nincs az a művelt ember, aki ne hallott volna róla. A legegyszerűbb hívő is jól ismeri, anélkül talán, hogy sejtené: amit a katekizmusban tanult eredeti bűnről, kegyelemről, szentségekről, jórészt Szent Ágostontól tanulta. S amikor imádkozik, lelke sokszor Szent Ágoston szavaival emelkedik az ítélet és irgalom Istenéhez. Még a nem hívők is mint a legnagyobb emberek egyikét tisztelik.

Pedig a maga korában egy jelentéktelen afrikai kikötővárosnak, a numidiai Hippónak volt püspöke; igénytelen megjelenésű, kistermetű, gyönge mellű, vézna ember volt. Mi tette tehát naggyá? Azt lehetne gondolni: esze. Bizonyos is, rendkívül sokat tudott, sokat írt és zseniális ember volt. De kortársai között voltak nagyobb tudósok és nem kevésbé eszes emberek; s ma ki emlegeti őket?

Szent Ágoston azért lett olyan nagy Isten országában, mert istenadta nagy tehetségét mindenestül Isten szeretetére irányította és az Úr Krisztus szolgálatára fordította. S hogy ezt megtehette, Isten külön kegyelmének a műve. Ő maga mondja: „Megtérésének kezdetétől teljesülésének végéig az Úrban dicsekedjék, aki dicsekszik. Mert amint nem tudja senki véghezvinni a jót az Úr nélkül, úgy nem tudja elkezdeni sem az Úr nélkül”. Így beszél az, akit az Egyház „a kegyelem doktorá”-nak tisztel. S csakugyan az isteni kegyelem szükségességéről szól majd minden írása, s a kegyelem fölséges műve ő maga is, az élete is.

Hiszen nem úgy kezdte, mint aki szentnek, sőt nagy egyházdoktornak készül. Ellenkezőleg, a világiasság és hiúság útján indult el, s csakhamar a tévelygés és bűn kanyargóira tévedt. Miként járt tékozló fiúként távol az atyai háztól, és miként vezette aztán haza az isteni kegyelem keze, nagy alázattal ő maga megvallotta az egész világ színe előtt Vallomások (Confessiones = Isten-dicsőítés) c. híres könyvében.

354-ben született Afrikában, a numídiai Tagasztében. Atyja, Patrícius, kissé nehéz természetű, de jólelkű pogány római kispolgár volt; anyja Szent Mónika (lásd máj. 4). Az okos, tűrni és várni tudó szent keresztény anyának és hitvesnek ez a mintaképe legidősebb fiát kicsiny korában egy súlyos betegségében majdnem megkeresztelte. De mikor jobban lett, elhagyta, „hogy a szentséget később több haszonnal vehesse”. Nem sejtette, mi lesz annak a vége, hogy a rendkívül élénk szellemű nagytehetségű fiút a keresztségi kegyelem nélkül bocsátotta ki az életbe.

Maga Ágoston fölpanaszolja, hogy gyerekkorában nagy hibája volt a becsvágy - ha valaki föléje kerekedett, sírni tudott. Oly szenvedélyesen átengedte magát a gyermekjátékoknak (labda és madarászás), hogy közben minden másról meg tudott feledkezni. Sok kísértése volt hazudozásra. Mikor aztán serdülő korában felébredt érzékisége, Karthágóban, ahová felsőbb tanulmányra került, a pogány környezetben ő is a pogány ifjak útjára tért és sokat vétett a hatodik parancs ellen. Becsvágya akkor már gőggé fejlődött. Jóllehet katolikus hitjelölt volt (katekumenus), tudománya vélt magaslatán lenézte anyja vallását, mint dajkamesét. A Szentírást, mint „barbár” könyvet, félre tolta, inkább a pogány írók veszedelmes szerelmi történetein érzelgett és beiratkozott a manicheusok közé, akik azt hirdették, hogy különb a tanításuk, mint a katolikusoké, akárcsak ma a spiritiszták és teoszofisták.

Az anya sokat sírt fia tévelygésein. Könnye és imádsága nem ment kárba. A kegyelem megkezdte csöndes munkáját. Ágoston akármilyen messze eltávozott Istentől és az ő Krisztusától, ifjú lelke egész hevével szerette és kereste az igazságot. Megszerezte az oklevelét, szónoki iskolát nyitott előbb szülővárosiban, aztán Karthágóban. Közben azonban nem szűnt meg tanulmányozni, különösen az ún. újplatónikus filozófusokat. Sokat gondolkodott és vitázott. Éles elméje csakhamar rányitott, hogy a manicheizmus szédelgés; sok szép szó, de semmi igazság; aranypohár, de üres. Mikor 383-ban anyja tudta és akarata nélkül áthajózott a tengeren és Rómában nyitott iskolát, már kiszabadult a manicheus tévedésből; de úgy gondolta, hogy a kereszténység mégsem való igazán tudós és gondolkodó embernek.

Akkor, félévi római tartózkodás után Isten Milanóba vezette, hol az állami iskolán kapott állást. Itt megismerkedett Szent Ambrus püspökkel, korának legjelentősebb emberével (lásd dec. 7). Eleinte csak kíváncsiságból járt prédikációira; a szónoklat tanára bámulta a híres szónokot. Hovatovább azonban megragadta tanítása és megfogta imponáló egyénisége. Most már más szemmel nézte a Szentírást, különösen Szent Pál leveleit. Mellette termett anyja is, körülvették ifjúkori barátai, köztük a széplelkű Alípius (lásd aug. 15). S ebben a lelkes társaságban, mely Ágoston egy barátjának Cassiciacum nevű mezei jószágára vonult vissza, az imádság mellett járta a lelki beszélgetés, szentírásolvasás, elmélkedés. Ágoston lelke egyre puhult, csak az érzékiség kötelékét nem sikerült még elszakítani; nem tudott megválni egyetlen fiának, a széplelkű és tehetséges Adeodátusnak anyjától. Ekkor jött a kegyelem döntő lökése.

Több neves embernek, Nólai Paulinusnak (jún. 22), a híres tudós Marius Victorinusnak megtérése már erősen fölkavarta lelkét. Most látogatóba jött egy földije, Ponticiánus. Ez nagy lelkesedéssel beszélt neki Remete Sz. Antalnak (jan. 17) csodálatos életéről és halálának még akkor friss emlékéről, és elmondta, hogyan késztetett Szent Antal életének olvasása két előkelő udvari tisztviselőt a világi hívságok elhagyására és szent remeteségre. Akkor betelt a mérték. „Hallottad, mondotta Alípiusnak? Fölkelnek a tanulatlanok és elragadják a mennyországot, és mi a mi nagy tudományunkkal együtt a testben és vérben fetrengünk. Ezek előttünk járnak; nem röstelljük, hogy legalább nem követjük?”

A nagy lépés így elő volt készítve Ágoston lelkében. A többi a Szentlélek titkon szövődő és nyíltan kicsattanó műve volt. Ágostonban fölkavarodott tizenöt évnek minden kínja és kegyelme. Izgatottsága kiűzte a szabadba, a kertbe. Itt kedves éneklő gyermekhang üti meg fülét: Vedd, olvasd (tolle, lege). Találomra fölüti Szent Pálnak az imént félre tett leveleit és olvassa: „Nem tobzódásokban és részegeskedésekben, nem ágyasházakban és szemtelenségekben, nem versengésben és irigykedésben, hanem öltözzetek az Úr Krisztusba” (Róm. 13,13). Elemi erővel törnek elő könnyei és ez a könnyár elmossa a természet utolsó ellenkezését. A 387. év ápr. 25-ére virradó éjszaka, húsvét hajnalán fölveszi a keresztséget Szent Ambrus kezéből hű barátjával Alípiussal és fiával, Adeodátussal együtt.

Nem hiába vívódott annyi éven keresztül. Kemény elhatározást érlelt: nemcsak kereszténnyé lett, hanem szigorú önmegtagadó életre adta magát; aszkéta lett, amint akkor mondták. Egy ideig még folytatta Cassiciacumban barátaival imádságos és elmélkedő életét. Aztán visszaindult hazájába; Milánó zord éghajlata nem tett jót gyönge mellének. Boldogan kísérte anyja, Mónika. Hisz betelt hő vágya; kereszténynek, sőt aszkétának látta fiát; könnyei és imádsága bőséges gyümölcsöt termettek. Ott Ostiában Róma mellett, a tenger partján, hálától túláradó lélekkel emlegette ezt; egy pillanatra megnyílt előtte a menny, hogy aztán örökre befogadja hajlékaiba hű munkását. Ágoston hazament és szülővárosában vagy három évig folytatta néhány társával a cassiciacumi magány imádságban és tanulmányban telő életét. Így is akart berendezkedni egész életére. Isten azonban mást szánt neki.

Egyszer elhagyta a gondosan őrzött magányt és betért Hippóba a bazilikába. Úgy gondolta, senki sem ismeri. Valérius, az agg püspök, éppen keservesen panaszolta, mennyit szenved egyháza a paphiány miatt. Akkor elkiáltotta magát valaki: Itt van Ágoston, szenteld föl őt! S a nép elemi erővel csatlakozott ehhez a követeléshez. Az ellenállás teljesen hiábavaló volt. Valérius Ágostont 391-ben pappá szentelte és hogy elejét vegye minden más lehetőségnek, négy évre rá segédpüspökévé szenteltette.
Nemsokára meghalt és Ágoston örökébe lépett 395-ben Hippó püspöke lett.

Abban az időben püspöknek lenni annyit jelentett, mint a népnek mindene lenni: nemcsak pásztora és tanítója, hanem főispánja és szolgabírája, anyagi támogatója és védelmezője. A valaha annyira hatalmas római birodalom ugyanis bomlófélben volt, nem tudott már rendet tartani, igazságot szolgáltatni és védelmet nyújtani. Fejetlenség, vesztegetés, folytonos zavargások, fosztogatások és sarcolások járták bent; kívülről pedig a népvándorlás barbárjai fenyegették. Az Egyháznak is állandó nagy gondot okoztak az erőszakos veszedelmes eretnekségek és az általános fölfordulásban az egyházi fegyelem folytonos lazulása.

Ágoston vállalta a terhet. Főgondja volt híveit megtartani a katolikus hit tisztaságában.

Tudta ő, hogy „az igaz hitből él” és hogy éppen nehéz időkben mennyire ezen fordul minden: „a hívőnek minden lehetséges”. Ezért minden nap délutánján fölment székesegyházának, a Béke-bazilikának szószékére és magyarázta az evangéliumokat, a zsoltárokat, a hit titkait, a keresztény élet útjait. Szavát megtoldotta írásaival. Amilyen mestere volt a szónak és tollnak, el lehet gondolni, micsoda hatása volt prédikációjának és írásának!

Azonban a leghatásosabb tanító mindig a tanító tulajdon élete. S ebben Szent Ágoston a következő századoknak nagy példát adott. Elsőnek tette meg, hogy papjaival közös életet folytatott s így atyja lett az ágostonos szerzeteseknek, amilyenek pl. a premontreiek is, de mintája lett elsősorban a tulajdon papjainak.

Barátja és tanítványa Posszídius, aki utóbb megírta életrajzát, azt írja: „Ruhája, saruja, fekvőhelye szerény volt; sem nem keresett, sem nem hitvány, hanem illő. Asztala egyszerű volt és mértékletes; a főzelék mellé olykor hús is került a vendégek és a betegek miatt; bor pedig mindig. Az evőeszköz ezüst volt; az edények agyag, fa vagy márvány. Nem mintha nem telt volna különbre, hanem mert így akarta. A vendégszeretetet állandóan gyakorolta, de ebédlője faláról ez a fölirat intett: Akinek szokása a távollevők életét rágni beszéddel, tudja meg, hogy itt nincs helye. A szegényekre mindig volt gondja. Abból juttatott nekik, amiből a vele lakóknak; ti. mindig a papjaival élt egy födél alatt, közös költségen. Ha tehette, otthon időzött; olvasott és írt. De az árvák, özvegyek és betegek látogatására mindig készen állott. Végrendeletet nem csinált, mert Isten szegénye maradt; nem volt neki miről”.

Amíg így híveinek mindene volt, s még ügyes-bajos dolgaikban is eljárt, jóllehet gyönge volt az egészsége, állandóan rajta tartotta szemét az egész Egyház és a római világ állapotán. Ahol bajt vagy veszedelmet látott, hatalmas lángelméjével készen állott védelemre és segítségre.

410-ben az ariánus gótok Alarik királyukkal betörtek Rómába és iszonyú fosztogatást és pusztítást vittek végbe. A katolikusok följajdultak, a pogányok morgolódtak: Rómát ez a hallatlan megalázás (nyolcszáz éve nem látott fala előtt ellenséges hadat) azért érte, mert elhagyta ősi vallását. A jobb hazafiak, keresztények is, úgy gondolták, Róma pusztul, itt a világ vége. Ágoston nekilátott egy nagy műnek. Azt a címet adta neki: Isten országa (De civitate Dei); tizenhárom évig dolgozott rajta, s diadalmas szellemmel megmutatta, hogy a nagy megalázás oka nem a pogányság elhagyása, hanem a keresztények lagymatagsága; az egész világtörténelem pedig állandó harc, Isten országa és a sátán országa között; és nem lehet kétséges Isten országának végső győzelme.

A legnagyobb elszántsággal és fáradhatatlansággal harcolt azonban a nagy veszedelmes eretnekségek ellen. Mindenekelőtt ott voltak a manicheusok, kik valaha őt is megtévesztették. Aztán a donatisták, egy erőszakos és rátarti felekezet, mely csak a maga követőit akarta igazi keresztényeknek elismerni. Ágoston addig szorongatta őket, amíg kénytelen-kelletlen elfogadtak nyilvános vitára hívó fölszólítását. 411-ben folyt le a híres vita Karthágóban, közel 600 püspök jelenlétében. Ágoston egymaga állta a harcot napokon keresztül és fényes diadalt szerzett a katolikus igazságnak.

A rákövetkező évben meg kellett kezdenie azt a harcot, mellyel a legnagyobb szolgálatot tette az Egyháznak: a pelágiánus eretnekség ellen, mely azt tanította, hogy Krisztus kegyelme nélkül, merőben emberi igyekezettel is meg lehet szerezni az örök boldogságot. Szent Ágoston tulajdon keserves tapasztalásból tudta, micsoda tisztátalan tüzek égnek bennünk, s mennyire csak a mennyei szeretet szent tüze tudja azokat elnyomni; sokkal jobban ismerte a Szentírást, semhogy szívének minden rostjával ne vallotta volna: Ha az Úr nem építi a házat, hasztalan fáradoznak, akik építettek rajta (Zsolt. 124). Húsz évig harcolt szóban, írással, zsinatokon a pelagiánusok ellen, és lett „a kegyelem doktora”.

Ezek a harcok és diadalok az egész Egyháznak, az akkori egész világnak színe előtt folytak és páratlan tekintélyt és tiszteletet szereztek Ágostonnak. Három világrész az ő szavára lesett. A kor legnagyobb emberei hódoltak neki. Pápák és zsinatok az ő tanításit ismételték. És ő megmaradt mindenestül annak az igénytelen, szeretettől égő és alázatos embernek, amilyennek a cassiciacumi és tagasztei magány kiérlelte.

Negyven évig kellett eretnekekkel harcolnia. Állandóan tapasztalta és szenvedte konokságukat, álnokságukat, sőt erőszakosságukat - a donatisták még élete ellen is követtek el merényletet. S mégsem vesztette el velük szemben őszinte szeretetét és szelídségét. „Gyűlöljenek ám azok, mondotta, akik nem tudják, milyen keserves dolog megtalálni az igazságot.”

Az utókor általában nagy eszét bámulja. De nem szabad elfelejteni, hogy azt a hatalmas elmét a legtisztább Isten- és emberszeretettől lángoló szív sugalmazta. Helyesen szeretik Ágostont a középkorban úgy ábrázolni, hogy égő szívet tart kezében.

Az ilyen kivételes tehetségű és már életében világhírűvé lett embernél azonban mégis a legnagyobb érdem, mert a legnagyobb önmegtagadásba kerül: az alázatosság. Ágoston tanította, hogy ez minden komoly keresztény élet alapja: Aki szilárd, nagy épületet akar emelni, annak mély alapot kell ásnia; minél magasabbnak szánja az épületet, annál mélyebbnek kell lenni az alapnak; minél magasabbra akar emelkedni a szentségben, annál mélyebben kell belegyökereznie az alázatosságba. Ezt Ágoston nemcsak tanította, hanem élte.

Aranyszájú Szent János mellett az Egyház leghíresebb szónoka; mégis azt mondja: Beszédemmel majdnem mindig elégedetlen vagyok. A legkiválóbb keresztény író, és mégis élete vége felé nekiáll, végigmustrálja összes írásait (16 misekönyv kötet) és ami hibát talál, nyilvánosan visszavonja (Retractationes) - amint nem röstellte nyilvánosan meggyónni ifjúkora bűneit (Confessiones).

Hetvenkét éves korában megválasztatta segédpüspökének Herakliust, s így legyőzte az idős elöljáróknak azt a kísértését, hogy tekintélyükkel, de egyúttal korukkal is ránehezednek a fiatalabb nemzedékre. Ami szabad ideje maradt, a Szentírás tanulmányozására, elmélkedésre, a bűnbánati zsoltárok nyomán vezeklésre szánta.

430-ban Afrikát elárasztották az ariánus vandálok. Kegyetlenkedéseik elől a falvak lakosai a megerősített városokba menekültek. Hippo is hamar megtelt menekülőkkel. Ágoston ekkor 76 éves volt. Négy évtizedes szakadatlan munka, kora és gyönge szervezete dacára teljesen ép érzékekkel és érintetlen elmével újra nekilátott kormányozni és gondozni a tömegeket testi-lelki ínségükben. De csakhamar ágynak esett. Járvány ütött ki a zsúfolt lakosság között, s őt is megragadta. A hívek most is zaklatták. Ő azonban úgy gondolta, befejezte püspöki művét; most joga van ahhoz, hogy zavartalanul készüljön a nagy útra. Senkit sem engedett már magához néhány meghitt barátján kívül. A bűnbánati zsoltárokat a falakra íratta, hogy folyton szeme és lelke előtt legyenek. Így elmélyedés és bűnbánat szárnyain ment át sok harc és munka után abba az örök hazába, melytől megtérése óta a legsúlyosabb földi gondok között sem fordította el soha tekintetét, és amelyről ő mondotta azt az azóta annyiszor megismételt szót: „Háborog és hányódik a mi szívünk, amíg benned meg nem nyugszik, ó Isten!”

Teste Páviában nyugszik, ahová Luitprand longobárd király hozatta 740 körül Szardíniából - ti. ide mentették a nagy vandál üldözés idején 500 körül a száműzött afrikai püspökök.

(Forrás: Balanyi György - Schütz Antal - Sebes Ferenc - Szamek József - Tomek Vince: Szentek élete az év minden napjára. 1-4. köt. Szerk. Schütz Antal. Budapest, 1932)

süti beállítások módosítása