Testvérem, ha nem találod az adott napot, akkor egy-két évvel előtte biztosan megtalálod

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

Szent Mihály arkangyal ünnepe (Dedicatio Sancti Michaelis Archangeli) I. oszt. duplex ünnep

2019. szeptember 29. - Andre Lowoa

szent_mihaly.jpgTest nélkül való tiszta szellemek létezésének hite nagyon általános volt mindenkor az egész emberiségben. Mivel pedig létüket nem lehet a józan ész világánál megismerni — mint ahogy Isten létezését lehet — azért azt kell föltételeznünk, hogy a pogány népek ebbéli hite az őskinyilatkoztatásra vezetendő vissza. A Szentírásnak — mind az Ó-, mind az Újszövetségnek — mint Nagy Szent Gergely pápa mondja :[1] majdnem minden lapja tanúskodik az angyalokról,[2] úgy hogy keresztény ember létezésüket kétségbe nem vonhatja. Azonban kezdetben, alkalmasint a sok istent hívő pogányság babonájától való félelem miatt, az egyház nem részesítette külön tiszteletben őket.[3] A pogányság letűnésével párhuzamban növekedett azután az angyalok kultusza is; és már az első keresztény császár, Nagy Konstantin, templomot építtetett székvárosa közelében Szent Mihály főangyal[4] tiszteletére.[5] Nyugaton pedig már Szent Ambrus és poitiersi Szent Hilárius figyelmeztetik híveiket az angyalok segítségül hívására. Ezekután rohamosan terjed az angyaloknak, különösen szent Mihálynak tisztelete[6] keleten[7] és nyugaton[8] egyaránt, főképp amikor ünnepeket is rendeltek e célra.[9] Szent Mihálynak, Lucifer legyőzőjének, főünnepe nálunk a nyugati egyházban a mai napon van, még pedig alighanem már a VI. század óta, mert valószínűleg ekkor szentelték föl tiszteletére Rómában a Via Salaria közelében,[10] vagy másutt,[11] azt a templomot, melynek dedicatióját ünnepli az egyház szept. 29-én. Mind a három nagy Sacramentarium tartalmaz már miséket Szent Mihály ünnepére,[12] mely azután Német-,[13] Francia-[14] és Angolországon[15] át az egész kereszténységre elterjedt. Hazánkban már az 1092-i szabolcsi zsinat a parancsolt ünnepek közé sorozza.

„Ki olyan, mint az Isten?!”[16] kérdezte Szent Mihály a lázadó angyaloktól, mielőtt a Mindenható rendeletéből a kárhozatba taszította őket. Mi is kérdezzük meg ezt kísértéseink alkalmával a csábítótól: mi az, amit adni tud nekünk cserébe Istenért, a mi örök boldogságunkért? Összehasonlítható-e minden földi jó együttvéve csak távolról is Istennel, a végtelen jósággal?

Azonkívül tanuljuk meg az angyaloktól két fő erényüket, t. i. az alázatosságot és Isten parancsainak gyors teljesítését.

_____________________
[1] Hom. 33. in Evang. u. 7.
[2] Angyal görög eredetű szó : hírnök.
[3] L. bőv. Kellner : Heort. 243. sk. o.
[4] Az angyaloknak felosztása kilenc karra az ál-Areopagita Dionysiustól származik (De coelesti hierarchia, 500 táján), de az egyes karok nevei már a Szentírás különböző helyein megtalálhatók. Három főangyalt említ a Szentírás : Mihály. Gábriel és Rafael. [5] Sozomenos : H. E. 2, 3.
[6] Sz. Mihály az Ószövetségben a választott nép védője volt. (Dán. 10,13—21.), most pedig az egyházé. (Jelen. 12, 7. sk.) Így már Durandus és a középkori liturgikusok.
[7] Du Cange szerint csak Konstantinápoly és környékén 15 sz. Mihály templom és kápolna épült; és pl. a koptoknál hat ünnepe is van.
[8] Ravennában és Rómában is több templom épült tiszteletére.
[9] Sz. Mihály ünnepei keleten és nyugaton is mind templomai felszentelésének emlékét őrzik. Görögöknél nov. 8. : Η σύναξις τών αρχιστρατήγων Μιχαήλ και τών λοιπών ασωμάτων δυνάμεων. (Synaxis-gyülekezet, mely vagy az ünnepre jövő hívek nagyszámú gyülekezésére vagy a Sátán ellen a jó angyalokéra céloz. — Nilles : Kalend. I. 319.) : az Arkadius thermáiban épült templom szentelésének emléknapja. Nyugaton máj. 8. : „Apparitio s. Mich. Arch.” Apuliában a Monte Garganon épült sz. Mihály szentély fölavatásának ünnepe. Itt ugyanis 520 vagy 530 táján (Bollandisták szerint) megjelent Szent Mihály és megszabadította a népet a barbárok betörésétől, amiért e hely búcsújáróhellyé lett. Ennek megfelel keleten a phrigiai Chonae. (Ünnepe régen szept. 6-án.)
[10] Így Duchesne : Orig. du culte chrét. 265. o.
[11] Kellner ugyanis a Leonianumra támaszkodva, mely szerint szept. 30.-án szentelték föl a Via Sassian levő templomot, valószínűnek tartja, hogy szept. 29.-e más római Mihály templom szentelésének évfordulója, (i. m. 245. o.) E templomok ma már nincsenek meg.
[12] A Sacr. Leonianum ötöt.
[13] 816-imainzi zsinat 36. can.
[14] 858-i toursi zsinat c. 61.
[15] 1014-ben Ethelred király alatt. (Kellner : i. h.)
[16] Ezt jelenti Mihály héberül.

(Forrás: Dr. Artner Edgár: Az egyházi évnek, ünnepeinek és szertartásainak kimerítő leírása és magyarázata a művelt közönség számára különös tekintettel a magyar viszonyokra. Szent István Társulat, Budapest, 1923. 304-306 old.)

Szent Rafael arkangyal

2019. szeptember 29. - Andre Lowoa

szent_ra_fael_arkangyal.jpgSzent Ráfael arkangyal, azaz Isten gyógyszere, mert az ifjabb Tóbiást kísérte és óvta útjaiban, apja vaksága ellen gyógyszert adott, amint az az ószövetségi Tóbiás könyvében megolvasható. Az utasok védőszentje.

Oratio. Isten, ki Szent Ráfael arkangyalt szolgádnak, Tóbiásnak az útra kísérőül adtad: engedd meg nekünk, szolgáidnak, hogy oltalma őrizzen mindenkor és segítsége védelmezzen minket. A mi Urunk Jézus Krisztus a te Fiad által...

(Forrás: Balanyi György - Schütz Antal - Sebes Ferenc - Szamek József - Tomek Vince: Szentek élete az év minden napjára. 1-4. köt. Szerk. Schütz Antal. Budapest, 1932)

SZENT MIHÁLY FŐANGYAL - SZENT RÁFÁEL FŐANGYAL.

2019. szeptember 29. - Andre Lowoa
SZENT MIHÁLY   FŐANGYAL        
Az angyalok életéről nincsenek az emberekéhez hasonló életrajzi adatok. Az ő életük más formában valósul meg. Történetük a teremtéssel kezdődött, ők lettek a legtökéletesebb teremtmények. Kegyelembe öltöztek - tanítják atyáink - és próbára lett téve hűségük. Szabad akaratuk lehetővé tette a jók számára a hűséget, a lázadóknak pedig a bukást. A hűségesek jutalma örök boldogság, a bukottak számára a büntetés az örök kárhozat lett.
A szenthagyomány Mihályt teszi meg a nagy harc vezérévé, ebben a harcban a bukott angyalok le lettek taszítva a mennyből (Jel 12, 7-9).
Mózes testét halála után angyalok temették el ismeretlen helyre (MTörv 34, 5-7), nehogy a zsidók bálványként tisztelhessék. Mihály főangyal volt az, aki viaskodott a Sátánnal, védve Mózes testét (Júd 1, 4-10).
Ő az az angyal, aki Dánielnek megviszi a hírt a szabadulásról és az óvásról (Dán 10, 21- 11, 1; Dán 12, 1-4).
495-ben Dél-Itáliában, Apuliában megjelent, ettől kezdve ott, Garganó hegyén kegytemplom várja a búcsújárókat.
Nagy Szent Gergely pápának is megjelent Hadrián császár mauzóleuma felett, jelezve a nagy pestis járvány végét. Ma az Angyalvár tetején látható ércszobra figyelmeztet minket Mihály jelenésére.
Franciaországban is híres búcsújáróhely alakult ki a Mont-Saint-Michel sziklatömegén. Már 966-ban bencés apátságot alapítottak itt Szent Mihály tiszteletére.
Lovagrendek tisztelték védőszentjüknek, hadseregek hímezték képét zászlóikra (például 955-ben a magyarok ellen Lech mezején), az Egyház is segítségül hívja a rossz elleni küzdelemben (Ef  6, 11-17).
Példája:
    Segíts a rossz elleni küzdelemben!
SZENT RÁFÁEL FŐANGYAL.         
Angyal. Egyike a hét angyalnak, aki mindig kész arra, hogy az Úr színe elé lépjen. A Bibliában csak Tób könyvében szerepel.
Az ifjú Tóbiás kisérője. (Tób 12, 15) Segít nehéz helyzetekben, gyógyít, ártalmatlanná tesz démont.
A zsidó irodalomban mint angyalfejedelem, vagy trónálló angyal jelenik meg, így a Kumráni leletekben is. A keresztény hagyomány a főangyalok közé sorolja és az úton levők védelmezőjét látja benne.
Régebben ünnepét október 24-én ünnepeltük.
Gondolat:
"Tőled reméljük és kérjük üdvünket,
        testi lelki egészségünket."

SZENT GÁBOR FŐANGYAL - DUKLAI SZENT JÁNOS - Szent Kiriák atya

2019. szeptember 29. - Andre Lowoa
SZENT GÁBOR FŐANGYAL, a Szentírás szavai szerint az Úr előtt álló hét főangyal egyike (Tób 12,15; Lk 1,19). Láng-követek ők, akik az emberiséget irányítják. Szerepüket hasonlítják a hétágú gyertyatartóhoz, Isten világosságát terjesztik a történelem szentélyében. Jelképezik a Szentlélek 7 ajándékát, vagy a 7 szentséget.
Gábor szerepe: a hívatottaknak Isten terveit hírül vitte.
Dánielnek megjelent a fogság idején, s megmutatta az üdvtörténet fejlődését, a nagy birodalmak harcait és pusztulását, Izrael szabadulását, és a Messiás eljövendő országát. Megmagyarázta Gábor főangyal Dánielnek a különböző látomások értelmét. (Dán 8, 16-26; Dán 9, 21-27)
Zakariásnak megjelenve a főangyal a jeruzsálemi templomban hírül adta Keresztelő Szent János születését és a megváltás elérkeztét (Lk 1, 11-20). Magáról elmondja ekkor, hogy az Úr színe előtt áll.
Názáretben Máriánál megjelenve a Megtestesülést jelentette be. Magáról ekkor semmit sem mondott, Lukács evanelista nevezi Gábornak. Szavait idézzük minden "Üdvözlégyben". (Lk 1, 26-45)
Ünnepe a II. Vatikáni Zsinatig március 24-én volt. és a Zsinat tette egy napra a három ismert nevű angyal ünnepét.
Gondolat:
    Isten küldöttek útján tartja velünk a kapcsolatot.
Montemirelli Szent János     hitvalló † 1217


DUKLAI SZENT JÁNOS (1414-1484)
Dukla a Kárpátokhoz közeli (Duklai hágó) kicsiny, de régi város, itt született János vallásos szüloktol. Felnövekedve egy ideig a városon kívüli, erdos-hegyes vidéken egy remeteségben élt, majd belépett a minorita ferencesek közé. Pappá szentelése után kb. húsz évig fejtett ki áldásos igehirdeto és gyóntató tevékenységet nemcsak a lembergi (ma: Lvov) rendtartomány területén, hanem Ukrajnában, Moldvában, Belorussziában is. Több ízben volt házfonök, majd a lembergi rendi tartomány fonöke (akkor vikárius provinciális néven). 1452-53-ban a környéken járt a ferences obszerváns mozgalom nagy apostola, Kapisztrán Szent János. Hatására János atya is elhatározta, hogy az obszerváns tartományba lép át. Erre hivatali lekötöttsége miatt még évekig kellett várnia (1463-ig). Itt még ugyancsak kb. 20 évig muködött, s különösen kitunt a szerzetesi fegyelem megélésében. Szinte állandóan nála volt a Regula, azt olvasta vagy felolvastatta. Sokszor könnyezett, amikor tapasztalta, hogy annak rendelkezéseit még kicsiny dolgokban is - megszegik. Szívügyének tekintette az Egyház egységét; párbeszéd által igyekezett meggyozni az elszakadtakat, ruténeket, örményeket. „A hit buzgó propagátora” néven nevezték. Egyéb erényei: a tisztaság, készséges engedelmesség, böjt, önmegtagadás, a viszálykodók kibékítésének s a szomorúak megvigasztalásának karizmája. Élete utolsó éveiben a vakság keresztjét viselte, de még akkor is prédikált, gyóntatott, tanácsot osztogatott. Lembergben halt meg 70 éves korában, szept. 29-én, Szent Mihály napján, miután rendi testvéreivel a bunbánati zsoltárokat imádkozta. Sírja elobb Lembergben volt, most földi maradványait Duklában orzik, ahova régebben is, mostanában is zarándokolnak a lengyelek. Lengyelország is, Litvánia is égi párfogójául tiszteli, különösen boldoggá avatása, 1733 óta. XII. Kelemen avatta boldoggá, II. János Pál pedig szentté 1997-ben. II. János Pál pápa, mielott Duklai Jánost szentté avatta, 1997. jún. 9-én Duklában járt (nem eloször!). Utalt János atyának Krakkóhoz való kapcsolatára, ahol a teológiát végezte Szent Hedvig fejlesztette bokeztu adományaival a Jagello egyetemet s szerezte meg a teológiai fakultás felállítását is, pár évtizeddel elobb. Másnap, jún. 10-én a közeli Krosno* város repüloterén avatta
szentté Duklai Jánost. Részlet a pápa homiliájából:
„Az Úr Lelke rajtam. O kent föl engem, hogy örömhírt vigyek a szegényeknek... Ezek a szavak érvényesek mindazokra, akiket Isten arra hívott, hogy Krisztus küldetését folytassák. Ezek közé sorolhatjuk Duklai Jánost is, akit ma az Egyház szentjei közé iktathatok.”
Imádság:
Istenünk, te Szent Jánost szerzetesi erényekkel és a hit hirdetésére apostoli buzgósággal ruháztad fel. Add, hogy példájára és közbenjárására mi is erényekben gyarapodjunk és a keresztények egységén munkálkodjunk. A mi Urunk...
Szent Kiriák atya
A szent atya Korintusból származott, János pap és Budoxia szülőktől. Rokonuk Péter, korintusi püspök egész fiatalon felolvasóvá avatta Kiriákot. Az ifjú teljes figyelmével a Szentírás tanulmányozására adta magát. Tizennyolc éves korában titokban elhagyta szülei házát, beszállt egy hajóba és Jeruzsálembe ment. Meglátogatva a szent helyeket a telet egy kolostorban töltötte. Ott hallott Nagy Szent Eutim atyáról. Eddigi kolostorának főnökétől áldást kapva, felkereste Eutim atyát, aki szívesen fogadta, szerzetesi ruhába öltöztette és elküldte Szent Gerazim atyához a Jordán mellé.
Kiriák atya minden munkát szívesen végzett. Nappal munkálkodott, az éjszaka egy részét imádságban töltötte. Gerazim atya megkedvelte életéért a fiatal szerzetest. Látomásban tudomást szerezve Eutim atya haláláról, mindketten odasiettek és megadták a szentnek a végtisztességet. Gerazim atya halála után a 27 éves Kiriák visszatért Eutim atya kolostorába, ahol szerzetessé lett egykor. Több kolostorban is élt még szerzetesként. Hetvenéves korában, szigorúbb életre vágyva, a pusztába vonult. Böjtöléssel, virrasztással és imádsággal töltve el az időt, hosszú életet élt. 107 éves korában az egyik kolostor szerzetesei nem akarván őt magára hagyni, arra kérték hogy költözzön Szent Kariton barlangjába, a közelükbe. Két évig élt ott. 109 évet élve a földön. Az atyák megsiratták és tisztelettel eltemették testét 556-ban.

Szent Dáda, Gavedda és Kazdoa vértanúk

2019. szeptember 29. - Andre Lowoa

Szent Dáda, Gavedda és Kazdoa vértanúk

Szent Dáda Szapor perzsa király bizalmas embere, titokban keresztény volt. A király egy országrész kormányzását bízta rá. Hamarosan jelentették a királynak, hogy Dáda keresztény. A király maga elé hivatta és kihallgatta. Mivel nem akarta keresztény hitét megtagadni, büntetésül máglyahalálra ítélte. A szent keresztvetésére a máglya kialudt, és víz tört fel helyében. A király fia, Gavedda ezt látva és Dádával beszélgetve, Krisztushívő lett. Ezért apja nagyon megverette, de Isten segítségével teljesen egészségessé lett. Más kínzások után is ez történt. Utána mindig börtönbe vetették. A király saját lányát Kazdoát küldte a börtönbe, hogy meggyőzze fiát, Gaveddát. Látva mindazokat amik történtek, Kazdoa is keresztény lett. Atyja ezért megverette és a börtönben marasztalta. Végül Gavedda testét lándzsával átszúrták. Dáda testét darabokra vagdalták, úgy halt meg. Kázdoa a börtönben megkeresztelkedve adta vissza lelkét Istennek. Gyermekei vértanúsága nem hatotta meg Szápor királyt. Továbbra is kegyetlen maradt. A királynő a két gyermeket királyi ruhába öltöztetve, illatos olajokkal megkenve, egymás mellé temette el őket. Ezek a IV. század közepén történtek.

Pünkösdi utáni 16. vasárnap

2019. szeptember 29. - Andre Lowoa

dxvipp.jpgTermészetfeletti életet Isten kegyelme nélkül nem élhetünk, azért a kegyelemért imádkozik az Egyház. A kegyelem útjának igazi akadálya a mi gőgös emberi akaratunk, mely nem akar meghajolni. Ezért tanít például Szent Benedek is arra, hogy először önakaratunknak mondjunk ellen és legyünk alázatosak. A mai evangélium (Lk 14,1-11) tanulsága is ugyanez. Ha Isten útján és nem a magunk feje szerint akarunk tökéletesebbek lenni, akkor az alázatosság által nyissunk ajtót a kegyelemnek és az majd előbbre visz minket.

Oratio: Kérünk, Urunk, kegyelmed előzzön meg és kísérjen minket mindenkor és eszközölje ki, hogy szüntelenül a jócselekedetekben buzgólkodjunk. A mi Urunk Jézus Krisztus a te Fiad által...

Szentlecke. Atyámfiai: kérlek titeket, el ne csüggedjetek bajaim miatt, melyeket érettetek szenvedek, mi a ti dicsőségtek. Ez okból hajtom meg térdeimet a mi Urunk Jézus Krisztus Atyja előtt, kitől minden atyaság neveztetik mennyekben és a földön, hogy az ő dicsőségének gazdagsága szerint engedjen megerősödnötök az ő Lelkének erejével a belső emberben, hogy Krisztus lakjék hit által sziveitekben, meggyökerezve és megalapítva lévén a szeretetben, hogy felfoghassátok minden szentekkel együtt, melyik a szélesség és hosszaság, a magasság és mélység, és tudhassátok a Krisztusnak minden tudományt felűlhaladó szeretetét, hogy beteljetek Isten minden teljességével. Annak pedig, ki mindent bőven megtehet azon túl is, a mit kérünk vagy értünk, azon erő szerint, mely bennünk munkálkodik, ugyanannak dicsőség legyen az anyaszentegyházban Jézus Krisztus által minden nemzedéken át örökön örökké. Amen. (Ef 3,13-21)

Evangélium. Abban az időben: És lőn, mikor bement Jézus egy főfarizeus házába szombaton kenyeret enni, azok szemmel tartották őt. És ime egy vízkórságos ember vala előtte. És kérdezvén Jézus, szóla a törvénytudóknak és farizeusoknak, mondván: Ha szabad-e szombaton gyógyítani? Azok pedig hallgatának. Ő pedig fogván azt, meggyógyitá, és elbocsátá. És szólván nekik, mondá: Ha valakinek közőletek szamara vagy ökre kútba esik, nem húzza-e ki mindjárt azt szombatnapon? És ezekre nem felelhettek neki. Monda pedig a hivatalosaknak is példabeszédet, látván, mikép válogatják az első üléseket, mondván nekik: Mikor menyekzőre hivatol, ne ülj az első helyre; nehogy náladnál érdemesebb legyen meghíva általa, és eljövén az, ki téged és őt meghítta, azt mondja neked: Adj helyet ennek; és akkor pirulással kelljen elfoglalnod az utolsó helyet. Hanem mikor hivatol, eredj, ülj az utólsó helyre, hogy midőn eljövend, a ki téged hivatott, mondja neked: Barátom! menj följebb. Akkor dicsőséged leszen a veled együtt letelepűltek előtt. Mert minden, a ki magát fölmagasztalja, megaláztatik; és a ki magát megalázza, fölmagasztaltatik. (Lk 14,1-11)

Szentírás vasárnapja

2019. szeptember 29. - Andre Lowoa

scripture_530.jpgMiért olvasom naponta a Szentírást?

Horváth Dénes - okl. vill. mérnök-tanár, okl. hitoktató írása

1) A Szentírás: „Isten szava – hogy eljuss a mennyországba, de csak úgy válik javadra, ha az Egyház magyarázza.” (vö. ApCsel 8,31)
Péter apostol kérdi: „Uram, kihez mennénk? Tiéd az örök életet adó tanítás.” (Jn 6,68)
Jézus mondja: „Hozzátok intézett szavaim lélek és élet,” (Jn 6,63), azaz örök élet!
2) Mivel pedig a Szentírás Isten szava, azaz kinyilatkoztatás: az egyetlen abszolút hiteles „információ-forrás”, amelynek sugalmazója a Szentlélek, aki még Isten mélységeit is átlátja (vö. 1Kor 2,10). Természetesen hiteles forrás az Egyházi Tanítóhivatal is, hiszen maga Jézus mondta tanítványainak: „Aki titeket hallgat, engem hallgat…” (Lk 10,16)
3) Karl Rahner, a híres jezsuita teológus mondta: A 21. század kereszténye vagy – misztikus, biblikus és közösségi lesz –, vagy semmilyen.
4) A Szentírás olvasása lehetőség az Úr Jézussal való személyes találkozásra:
Jézus az Ige (verbum, logosz), aki a Szentírásban szellemi úton van jelen. Jézus 7-féle jelenlétének a világban ez az egyik módja.
Szent Jeromos, a nagyszerű bibliafordító mondja:
„A Biblia nem-ismerése Krisztus nem-ismerése”.
Protestáns testvéreinknek az Oltáriszentség hiányában egyetlen lehetőségük ez.
5) Egyházunk teljes búcsú lehetőségét kínálja – mindössze fél órás Szentírás-olvasás árán.
6) A Szentírás olvasása – és az olvasottakon való elmélkedés – hitünk misztériumának („titkainak”) mélyebb megismeréséhez vezet: a Szentlélek – az Írás sugalmazója – megvilágosítja elménket. Imával kezdeni és végezni nagyon előnyös (lásd „bencés módszer”).
7) A Szentírás válaszokat tartalmaz életünk kérdéseire, pl. a szenvedés, a helyes életvitel stb.

8) A Szentírásból vigasztalást meríthetünk életünk nehéz pillanataiban, hiszen az isteni Gondviselés soha nem hagy magunkra. Isten „görbe vonalakkal is tud egyenesen írni”.
9) A Szentírásból megismerhetjük Isten akaratát, amelynek megvalósítása az egyetlen út a mennyországba és egyben földi boldogságunk biztosításának a legjobb eszköze is. – Miért? – Első sorban azért, mert a bennünk lakó Szentlélek, aki közbenjár értünk (vö. Róm 8,26) lelkiismeretünkön keresztül jelzi Isten szándékait (vö. Róm 2,15) és belső békénk záloga, hogy döntéseinket Isten akaratának megfelelően hozzuk meg.
10) A pap által megáldott Szentírás „szentelménynek” számít, amelyet úti poggyászunkban hordozva további kegyelmeket kaphatunk.
11) A Szentírásban – bármennyit is olvassuk – mindig találunk újat és egyre inkább felfedezzük mérhetetlen gazdagságát, ezáltal állandó örömforrást fog jelenteni.
A Szentírás bárhol olvasható (pl. utazás közben is!

ima_book2_250.jpgA Biblia válaszai az élet nehéz kérdéseire

 

Ha békességet szeretnél: Róm 5,1-2;     Jn 14;

Ha minden jól megy: Zsolt 33; Tim 6; Jak 2,1-17;

Ha új feladat van: Zsolt 1; Péld 16;

Ha helyesen akarsz bánni embertársaddal: Róm 12;

Ha családod miatt gondban vagy: Zsolt 121; Iz 40;

Ha elbátortalanodtál: Zsolt 23; 42; 43;

Ha egyre nagyobb a nyomorúságod: 2Tim 3; Zsid 13;

Ha barátaid elfordulnak tőled: Mt 5; 1Kor 13;

Ha kísértés környékez: Zsolt 15; 19; 139; Mt 4; Jak 1;

Ha túl sok a próbatétel: Zsolt 34; 71;

Ha nem tudsz elaludni: Zsolt 4; 56; 130;

Ha harcaid voltak: Mt 18; Ef 4; Jak 4;

Ha elfáradtál: Zsolt 75,1-7; Mt 11,28-30;

Ha bocsánatot szeretnél bűneidre: Zsolt 50; Lk 15; Fil;

Ha beteg vagy és fájdalmaid vannak: Zsolt 6; 39; 41; 67; Iz 26;

Ha gyógyulást szeretnél: Jn 11,3; Lk 7,2; Mk 1,40; 10,47;

Ha hited meggyengült: Zsolt 126; 146; Zsid 5; 11;

Ha úgy érzed, messze kerültél Istentől: Zsolt 25; 125; 138; Lk 10;

Ha magányosnak és bizonytalannak érzed magad: Zsolt 27; 91; Lk 8;

Ha félsz a haláltól: Jn 11; 17; 20; 2Kor 5;

Ha vétkeztél: Zsolt 51; Iz 53; Jn 3,1; Jn 1

Ha veszteségek értek: Jób 1,21; Lk 6,29konyv_o_fotodotis_530.jpg

Szent Vencel herceg és vértanú

2019. szeptember 28. - Andre Lowoa

szent_vencel_herceg_e_s_ve_rtanu.jpgFélig pogány környezetben élt és csaknem mindig rosszakarattal és megnemértéssel küzdött s mégis rövid idő alatt a keresztény tökéletességnek magas fokára emelkedett. Buzgóságáért fiatalon vértanúhalállal kellett fizetnie, de vére hullásával is áldást fakasztott, mert megporhanyította honfitársai kemény szívének talaját az evangéliumi magvak befogadására.

Szent Vencel Csehország második keresztény hercegének, Vratiszlávnak és feleségének, a sok tekintetben még pogány gondolkodású Drahomíra hercegnőnek házasságából született. Születésének idejét nem ismerjük pontosan; 907 körül lehetett. Gyermekéveit a prágai fejedelmi udvarban töltötte és jámbor nagyanyja, Szent Ludmilla révén korán megismerkedett a keresztény vallás gyakorlatával. Mikor hetedik életévébe fordult, azon kor szokása szerint ünnepélyes szertartások közt levágták a haját. A szertartást a fejedelmi ház régi jóakarója és atyai barátja, Tútó regensburgi püspök végezte, aki erre az alkalomra nagy kísérettel jött Prágába. A kitűzött napon a kis herceget elvitték a Szűz Máriáról nevezett egyházba és ott az oltár lépcsőjére állították. Azután Tútó püspök odalépett hozzája és e szavak kíséretében: „Uram Jézus, áldd meg e gyermeket áldásoddal, mellyel a te igaz híveidet meg szoktad áldani”, egy tincset levágott a hajából. Utána a többi előkelőség is mind eléje járult és követte a püspök példáját.

A hajvágás szertartására, mely bizonyos értelemben a gyermekkorból való kilépést jelentette, a komoly tanulás évei következtek. Vencel szentéletű nagyanyja felügyelete alatt részint a fejedelmi udvarban, részint a budecsi latin iskolában alapos kiképzést nyert a latin írásban és olvasásban, sőt úgy látszik, a görög nyelv tanulásába is belekóstolt. A régi szláv legenda állítása szerint a latin olvasáshoz olyan jól értett, mint valami püspök vagy pap; de ha egy-egy görög vagy szláv könyv akadt a kezébe, olvasás után azokból is egész részeket el tudott mondani kívülről. Még nagyobb jártassága volt a zsoltárok olvasásában; legtöbbjüket kívülről tudta.

De a gyermekkor boldog gondtalansága hamarosan szétfoszlott. A derék Vratiszláv herceg már 33 éves korában sírba hanyatlott, s így Vencelnek fiatal gyermekfővel meg kellett ismerkednie az uralkodás gondjaival. Sőt nemsokára alkalma nyílt az élet sötét oldalainak megismerésére. Anyja, Drahomíra már régóta féltékeny szemmel kísérte anyósának, a jámbor Ludmillának lépteit. Egyrészt tekintélyét és befolyását féltette tőle, másrészt meg igaz keresztény buzgósága miatt agyarkodott ellene. Mivel pedig gonosz emberek még szándékosan szították gyűlöletét, a tragédia hamarosan bekövetkezett: Drahomíra orgyilkosokat küldött anyósa ellen, akik tetini várában saját fátyolával megfojtották a szegény öreg asszonyt. Vencel keservesen megsiratta nagyanyja halálát s hamvait később a prágai Szent György-templomba hozatta.

Ilyen megpróbáltatások gyorsan emberré érlelték az ifjú herceget. Tizenhatéves korában már maga intézte országnak ügyéit. Mint fejedelem legfőbb céljának a kereszténység megerősítését tekintette. Szívvel-lélekkel csatlakozott ahhoz az új mozgalomhoz, mely a burgundi clunyi kolostorból kelt szárnyra s mely a hit és erkölcsi élet megtisztítását és elmélyítését írta zászlajára. Számos buzgó papot és szerzetest gyűjtött maga mellé, rengeteget áldozott új templomok építésére és méltó felszerelésére s nagylelkűen gondoskodott a szegényekről és szűkölködőkről. Magánéletét is korának mindjobban elmélyülő aszketikus felfogása szellemében rendezte be. Fejedelmi ruhája alatt szőrből font vezeklőinget hordott és éjszakánként akárhányszor mezítláb rótta a templomokat, közben zsoltárokat zengedezve. A clunyi szellemnek megfelelően különösen nagy gondot fordított az Oltáriszentség tiszteletére. Hű apródjaival maga aratta le, csépelte ki és őrölte meg a legméltóságosabb Szentség előállításához szükséges gabonát; hasonlóan a szőlőt is maga szüretelte le és préselte ki.

E mellett azonban derekasan megfelelt fejedelmi kötelességeinek is: uralkodói jogaira féltékenyen vigyázott, a rakoncátlan nagyokat erős kézzel féken tartotta és általában minden tőle telhetőt megtett a keresztény állami és társadalmi rend megszilárdítására. Pedig óriási akadályokat kellett leküzdenie. Hiszen tudjuk, hogy Szent Adalbert prágai püspöknek még két emberöltővel később is milyen heroikus harcot kellett folytatnia a sok megcsontosodott pogány szokás és babona ellen.

De minél nagyobb buzgalommal teljesítette keresztény uralkodó kötelességeit, annál hevesebb ellenállással találkozott alattvalói egy részénél. A titkos pogányok fenekedtek ellene mélységes hite és jámborsága miatt; lépten-nyomon azt hánytorgatták, hogy inkább szerzeteshez, mint fejedelemhez illő életet él. A nemzeti eszme fanatikusai viszont németbarátságát nem tudták neki megbocsátani. Vencel ugyanis éppen a kereszténység megerősítése érdekében elismerte I. Henrik német király főhatóságát s egyházszervező munkájában elsősorban bajor és sváb papokat vett igénybe. Az elégületlenek eleinte csak titokban zúgolódtak; később azonban nyíltan szervezkedni kezdtek. Nagy segítséget jelentett számukra, hogy a fejedelem öccsét, a nagyratörő Boleszláv herceget is sikerült megnyerniük. A féktelen nagyravágyástól hevített ifjú titokban maga vágyott bátyja trónjára. Ezért nagyon kapóra jött neki a mozgalom színre-szemre németellenes jellege, és habozás nélkül csatlakozott hozzája. Az összeesküvők sötét tervük végrehajtásának színhelyéül Boleszláv tartózkodási helyét, Ó-Bunzlaut szemelték ki. Boleszláv Szent Kozma és Damján vértanuk ünnepének méltó megülése címén magához csalta bátyját. A herceg mit sem sejtve 929 szeptember 27-én megjelent a fényes istentiszteleten. Utána mindjárt vissza akart térni Prágába. Boleszláv azonban nagy szívességgel tartóztatta; ott maradt tehát vacsorára is. A vacsora igen jó hangulatban folyt le; a végén Vencel pohárral a kezében áldást mondott és áldomást ivott Szent Mihály arkangyal tiszteletére s utána nyugovóra tért. Másnap reggel szokása szerint templomba ment misét hallgatni. A templom előtt azonban már ott leselkedtek rájuk az összeesküvők. Boleszláv, mialatt bátyja nyájas szavakkal megköszönte neki a szíves vendéglátást, hirtelen előrántotta kardját és a mit sem sejtő herceg fejére sújtott vele. Vencel azonban nem vesztette el lélekjelenlétét: erős kézzel megragadta öccsét és e szavak kíséretében: „Bocsásson meg neked az Úr, öcsém” a földre dobta őt. De ekkorra a többi cinkosok is odarohantak és hamarosan levágták a herceget.

Ilyen végre jutott Csehország legszentebb fejedelme. Népe mindjárt halála után szentként és vértanúként kezdte tisztelni, és ebben a tiszteletben a 11. századtól kezdve már az egész Egyház osztozott vele.

(Forrás: Balanyi György - Schütz Antal - Sebes Ferenc - Szamek József - Tomek Vince: Szentek élete az év minden napjára. 1-4. köt. Szerk. Schütz Antal. Budapest, 1932.)

Szent Sándor és vértanútársai - SZENT VENCEL

2019. szeptember 28. - Andre Lowoa

Szent Salamon     hitvalló † 1080



Szent Sándor és vértanútársai

A 7 szent vértanú Dioklécián császár alatt szenvedett vértanúságot. Szent Márk pásztor volt. Keresztény hitének megvallása miatt a helytartó elfogatta. Az őt elfogó 30 katonát az úton Krisztus hitére térítette. Mindnyájukat lefejezték. Márk kínzására 3 kovács testvért rendeltek: Sándort, Alfeust és Zoszimát. Amikor készítették a vasat a kínzásra, egy hang figyelmeztette őket, hogy szenvedjenek együtt Márkkal. Erre hittek Krisztusban, és kínzások után vértanúk lettek. Márkot keresztre feszítették és lefejezték. Levágott fejét Artemisz bálványtemplomába vitték, erre az összes istenszobrok összetörtek. Látva ezt a csodát, Neon, Nikon és Héliodor hittek Krisztusban és ezért fejüket vették.



SZENT VENCEL
*903/905. +Altbunzlau, 929/935. szeptember 28.
Vencel herceg a cseh Premysl uralkodóház gyermekeként született 903- ban vagy 905-ben. Atyja, Vratiszláv herceg volt a csehek második keresztény uralkodója; anyja, Drahomira hercegnő keresztény volt ugyan, de lelkületében még a pogány szellem élt. Vencel fejlődésére igen nagy hatással volt Vratiszláv édesanyja, Ludmilla, akit később szentként tisztelt az Egyház.

Vratiszláv herceg 921-ben, mindössze harminchárom esztendős korában meghalt. Az uralkodást felesége, Drahomira vette át, mert idősebbik fiát, Vencelt még túl fiatalnak tartotta, de maga is vágyott a trónra. Ezt a hatalomvágyat, úgy tűnik, kisebbik fia, Boleszláv örökölte. Drahomira úgy vélte, anyósa, Ludmilla összeesküvést sző ellene, hogy Vencel számára szerezze meg a trónt, ezért orgyilkosokat küldött, és tetini várában megfojtatta az öreg Ludmillát. Uralkodása azonban erőszakos volt, ezért általános elégedetlenség és zavargás támadt. Ekkor I. Henrik német király tudtával Bajor Arnulf avatkozott be, és arra kényszerítette Drahomirát, hogy adja át a trónt Vencelnek.

922-ben Vencel átvette az ország vezetését. Tizenhét vagy legfeljebb tizenkilenc éves volt, és mindössze hét évig uralkodhatott, hogy aztán vértanúként adja életét Krisztusnak.

Politikájában Nyugat felé hajlott, hogy a nyugati kultúrából minél többet át tudjon plántálni országába. Nyugatról jött papokkal és szerzetesekkel népesítette be udvarát, akik magukkal hozták a német királyság kormányzásának mesterfogásait is. A nyomor és műveletlenség enyhítésén fáradozott. Egyházalapításai a kereszténység terjesztésével együtt a műveltség terjedését is széles körben elősegítették.

Egyházpolitikájában a clunyi reform mellé állt, s szerette volna elérni, hogy a még meglevő pogányság végleg eltűnjön. Magánéletében példás keresztény volt: ítéleteiben igazságos, felebarátai iránt irgalmas, önmagával szemben szigorú. Valószínűleg nem is nősült meg. Az általa alapított templomok szentelési évfordulóját rendszerint a helyszínen ünnepelte.

Népe örömmel vette szent királya vezetését, ellenségei azonban egyre nyíltabban fejezték ki gyűlöletüket. A pogányságot még mindig ápoló és féltő párt egyre növekvő haraggal látta, hogy Vencel keze nyomán a kereszténység tért hódít és megerősödik. A fanatikus, nacionalista gondolkodású urak pedig azt rótták föl Vencelnek, hogy a német királyság felé húzó politikájával elárulja a cseh nemzetet. Mindkét párt Vencel öccsében, Boleszlávban találta meg a vezért, aki örömmel kapott a lázadók által fölkínált hatalom után, s végül oka lett testvére meggyilkolásának is.

Vencelt halála után vértanúként tisztelték nemcsak Csehországban, hanem hamarosan egész Európában is. Holttestét még I. Boleszláv uralkodása alatt vitték át Prágába, az általa alapított Szent Vitus- templomba. A csehek nemzeti patrónusként tisztelik, sőt Szent Vencel családjának tekintik magukat, és Vencel koronája a nemzet szimbóluma számukra.

Ünnepét halála napján, szeptember 28-án ülték, a római naptárba 1670- ben vették föl.


--------------------------------------------------------------------------------

A középkori szokás szerint hét éves korában egyházi szertartás keretében lépett ki a kisgyermekkorból. A család jó barátja, Tuto regensburgi püspök jött el, hogy a szertartást elvégezze. Az oltár előtt megáldotta a kis Vencelt: ,,Uram, Jézus, áldd meg e gyermeket áldásoddal, amellyel a te igaz híveidet szoktad megáldani'', majd levágott egy tincset a gyermek hosszú hajából. Ezt követően a jelenlévő urak léptek oda a gyermekhez, és mindegyikük egy-egy hajtincs lenyírásával jelezte, hogy többé már nem kisgyermek Vratiszláv herceg idősebbik fia, akinek egykor majd örökölnie kell atyja trónját.

A kereszténységet nagyanyjától, Szent Ludmillától sajátította el, miközben latin iskoláit Budecben végezte. Legendája szerint a latinban olyan jártas volt, mint a papok vagy a püspökök, de nem volt tőle idegen a görög nyelv sem. A zsoltárokat könyv nélkül tudta imádkozni. Ifjúkorának nagy megrázkódtatása volt nagyanyja, Ludmilla asszony halála. Később ő vitette át holttestét Prágába, a Szent György- templomba.

Mint király személyesen is gondozta a betegeket és a nyomorultakat, és éjszakánként mezítláb járta a templomokat, ahol virrasztani és zsoltározni szokott. Az Oltáriszentség iránti tiszteletét azzal is kifejezte, hogy apródaival ő maga aratta, csépelte és őrölte a búzát, amiből ostyát sütöttek, és szüretelte, préselte és gondozta a bort, ami az oltárokra került. Később emiatt lett a szőlők kedvelt és tisztelt patrónusa.

929 vagy 935. szeptember 27-én az öccse, Boleszláv meghívására Vencel Altbunzlauban ünnepelte a Szent Kozma és Damján-templom dedikációs ünnepét. A templomot ő építtette a két szent tiszteletére. Az ünnep végeztével vissza akart térni Prágába, de az öccse tartóztatta és este nagy vacsorát adott a tiszteletére. A vacsora emelkedett hangulatban zajlott, és a végén Vencel áldást mondott, majd Szent Mihály arkangyal tiszteletére ürítette a poharát, és nyugovóra tért. Másnap reggel misén akart részt venni, ám a templom kapuja előtt ott várta Boleszláv és néhány embere. Boleszláv nyájasan üdvözölte Vencelt, majd hirtelen kardot rántott, és a fejére sújtott. Vencel nem vesztette el lélekjelenlétét, a csapást kivédte, és megragadván öccsét, a földre taszította, és ezt mondta: ,,Bocsássa meg neked az Úr, öcsém!'' De nem tudott elmenekülni, mert a Boleszláv kíséretében lévő urak mind rárontottak és megölték.


--------------------------------------------------------------------------------
Istenünk, ki Szent Vencel vértanúdat megtanítottad arra, hogy a mennyek országát többre becsülje a földi birodalomnál, kérünk, add meg az ő közbenjárására, hogy magunkat megtagadva egészen a tieid legyünk!



Példája:
    Hivatásodra készülj, és vállald érte az áldozatokat is!

süti beállítások módosítása