Testvérem, ha nem találod az adott napot, akkor egy-két évvel előtte biztosan megtalálod

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

A szent keresztút (írta Kárpi Ferenc)

2014. április 08. - Andre Lowoa


Bevezetés
     Ebben a keresztúti ájtatosságban a szentírásból az idézet
kétféle: egyik az esemény elmondása a négy evangélista szerint, a
másik mindegyik állomáshoz elmélkedésre egy alkalmas szöveg. Itt a
szentírásból teljesen és bôségesen idéztem azzal a szándékkal, hogy
aki az ájtatosságot végezni fogja, tetszése szerint választhasson a
szövegek közül! Ez vonatkozik mind a magányosan, mind a közösen
végzett ájtatosságra.
     Jézus jeruzsálemi keresztútjának nevezetesebb pontjain jelenleg
templomok és egyéb emlékek figyelmeztetik a zarándokokat az ott
történt eseményekre. Ezért minden esedékes állomásnál utólag
belefoglaltam jegyzetszerűen az esedékes állomás földrajzi fekvését
(lásd Helyszín) Ezt azért is tettem, hogy a zarándokoknak a
szenthelyek fölkereséséhez segítségükre legyek.
A szerzô
Kárpi Ferenc

Elôkészületi imák

Imádság a szent keresztrôl
Szent Kereszt! Krisztus Király trónusa!
Szent Kereszt! Keresztények reménysége!
Szent Kereszt! Szomorúak vigasztalója!
     Kísértések elűzôje!
Szent Kereszt! Szegények segítôje!
     Gazdagok figyelmeztetôje!
Szent Kereszt! Alázatosak felemelôje!
     Elbizakodottak megalázója!
Szent Kereszt! Ifjak nevelôje!
     Felnôttek koronája!
     Elaggottak vágyó reménykedése!
Szent Kereszt! Légy küzdelmeink erôsítôje, amikor a bűn ellen küzdünk.
     Légy küzdelmeink örök jutalmának tanúja, amikor az ítéletkor
feltűnsz az
égen. Amen. (Tóth Tihamér püspöktôl)

Könyörögjünk
     Uram, megszánlak Téged! A Te szegénységed legyen az én
szegénységem! A Te fájdalmaid az én javulásom forrása! A Te
töviskoronád már két szívet fonjon össze: az enyémet és a Tiédet! Az
én életem kemény országútját tegye termôfölddé a Te könnyed, véred! Az
én szívem fagyát olvassza fel a Te tüzes szerelmed! Hiszen Uram,
amikor Te szenvedtél, az én lelkem lett tisztább. Amikor Te merültél
el a tengernyi kínba, én menekültem a kárhozattól. Amikor Te meghaltál
értem, én akkor kezdtem élni. Amen. (Tóth Tihamér püspöktôl)


I. állomás
Pilátus halálra ítéli Jézust

P.   Imádunk Krisztus és áldunk!
H.   Mert szent kereszted által megváltottad a világot!

A Szentírás szövegét választásunk szerint olvashatjuk:
     Mt 27,26: Pilátus akkor szabadon bocsátotta Barabást, Jézust
pedig megostoroztatta és átadta nekik, hogy keresztre feszítsék.
     Mk 15,15: Pilátus kedvére akart tenni a népnek, és kedvükért
szabadon bocsátotta Barabást. Jézust pedig megostoroztatta és átadta
nekik, hogy keresztre feszítsék.
     Lk 23,24--25: Pilátus erre úgy döntött, hogy legyen meg, amit
kívánnak. Így szabadon bocsátotta azt, aki lázadás és gyilkosság miatt
volt börtönben, Jézust pedig kiszolgáltatta nekik.
     Jn 19,16: Erre kiszolgáltatta nekik Jézust, hogy keresztre
feszítsék.

A Szentírásból idézet (elmélkedésre)
     Nem azért jöttem, hogy elítéljem a világot, hanem, hogy
megmentsem. János 12,47.

Elmélkedés
     Annak ellenére, hogy Pilátus három esetben is kijelenti Jézus
ártatlanságát, mégis kimondja rá a halálos ítéletet, majd átadja ôt
poroszlóinak.

Ima
     Emberiség Megváltója! Ott álltál akkor Pilátus elôtt, mint ahogy
azóta is állsz az egész emberiség elôtt: Az emberi életnek
gyújtópontja vagy, és veled minden embernek valamiképp számolnia kell.
     Uram, nekem Istenem és mindenem vagy. Osztozni akarok
szenvedésedben, hogy dicsôségedbôl is részt kaphassak. Mikor majd
egykoron Te ülsz az ítélôszékben, ne bírám légy, hanem üdvözítôm.
Amen.

P.   Könyörülj rajtunk, Uram!
H.   Könyörülj rajtunk!

Helyszín (jegyzet az állomások földrajzi fekvésérôl)
     Krisztus Urunk életének nagyobb része és halála Palesztina
területén történt, és működésének központja Jeruzsálem volt. Az elsô
állomás színhelye: Pilátus háza és így Jézus Krisztus elítéltetésének
helye az Antoniáról elnevezett udvar: görögül ,,Lithostrotos''. Az
eredeti kövezett udvar a jelenlegi alatt van.


II. állomás
Jézus vállára veszi a keresztet

P.   Imádunk Krisztus és áldunk!
H.   Mert szent kereszted által megváltottad a világot!

A Szentírás szerint
     Mt 27,31: Miután így csúfot űztek belôle, levették róla a köpenyt
és saját ruháit adták rá. Azután elvezették, hogy keresztre feszítsék.
     Mk 15,20: És miután kigúnyolták, a bíborruhát levetették róla,
majd ráadták saját ruháit és kivezették, hogy keresztre feszítsék.
     Jn 19,16--17: Erre átvették ôt és elvezették. Jézus keresztjét
hordozva kiment az úgynevezett Koponyahegyre, melynek héber neve
Golgota.

A Szentírásból idézet (elmélkedésre)
     Aki fel nem veszi keresztjét, s nem követ engem, nem méltó
hozzám. Máté 10,38

Elmélkedés
A keresztet, a szégyen fáját, a kínhalál eszközét hóhérok lökik Jézus
vállára. Így kerül az a keresztúti események elôterébe és változik át
az igaz -- s egyben dicsôséges -- hit diadalmas jelvényévé. Ugyanakkor
megmarad az emberi szenvedés szimbólumának is.

Ima
Óh isteni Megváltóm! Láthatatlan keresztem hasonlít a tiédhez.
Gyötrelmeim, fájdalmaim, bánatom, feszültség és kétség és minden, ami
testemben, lelkemben szenvedést okoz, része annak.
     Áhítattal tekintek újból és újból a Te keresztedre, s megújítom
azt a tiszteletet, amely lelkemet eltölti arra a gondolatra, hogy azt
Te én érettem hordoztad. Tisztán látom, hogy ha Téged követni akarlak,
nekem is kereszthordozónak kell lennem. Amen.

P.   Könyörülj rajtunk, Uram!
H.   Könyörülj rajtunk!

Helyszín
     Húsz lépésre az elsô állomástól: közvetlen az út szélére épített
kápolna mutatja a helyet.


III. állomás
Jézus elôször esik el a kereszttel

P.   Imádunk Krisztus és áldunk!
H.   Mert szent kereszted által megváltottad a világot!

A Szentírás szerint
     Az állomás története szent hagyományokon alapszik, a Szentírásban
nincs említve.

A Szentírásból idézet (elmélkedésre)
     ,,Földre terítenek bennünket, de el nem pusztulunk.'' (2Kor 4-9)

Elmélkedés
     Jézus szemeiben mégis ez az út ,,királyi út''; igaz, hogy
áldozatnak, de egyszersmind a fölszabadításnak útja. Látja lélekben a
romlás útjait, látja a praedestinatio sötét titkait, és elindul
nagylelkűen megváltani az embert. Az odaadás, a készség, a végleges
megfeszülés indulataival jár ez az elgyötört ember. Isten várát be
kell vennie, az emberi elfogultság s ösztönösség falait le kell
törnie; a kereszt zászlaját a világ fokára kell tűznie, azért megy,
tántorog, leesik s újra felkel s újra indul lelkünk Ura és Királya.
(Prohászka Ottokár püspöktôl)

Ima
     ó, gyalázatba, kínba, gyöngeségbe merült Jézusom, mibe került
neked szabadságom! Hogy vívtál, hogy küzdtél, mert szerettél! Küzdeni
és áldozni, ha kell vérezni akarok érted... kitartok melletted ,,usque
ad sanguinem'' (vérontásig ). Amen.

P.   Könyörülj rajtunk, Uram!
H.   Könyörülj rajtunk!

Helyszín
     Két keskeny út, a Via Dolorosa és Salamon király út
találkozásánál.

süti beállítások módosítása