Testvérem, ha nem találod az adott napot, akkor egy-két évvel előtte biztosan megtalálod

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

Szentek köztünk élnek,a múlt róluk beszélnek

Szent Mihály arkangyal ünnepe (Dedicatio Sancti Michaelis Archangeli) I. oszt. duplex ünnep

2019. szeptember 29. - Andre Lowoa

szent_mihaly.jpgTest nélkül való tiszta szellemek létezésének hite nagyon általános volt mindenkor az egész emberiségben. Mivel pedig létüket nem lehet a józan ész világánál megismerni — mint ahogy Isten létezését lehet — azért azt kell föltételeznünk, hogy a pogány népek ebbéli hite az őskinyilatkoztatásra vezetendő vissza. A Szentírásnak — mind az Ó-, mind az Újszövetségnek — mint Nagy Szent Gergely pápa mondja :[1] majdnem minden lapja tanúskodik az angyalokról,[2] úgy hogy keresztény ember létezésüket kétségbe nem vonhatja. Azonban kezdetben, alkalmasint a sok istent hívő pogányság babonájától való félelem miatt, az egyház nem részesítette külön tiszteletben őket.[3] A pogányság letűnésével párhuzamban növekedett azután az angyalok kultusza is; és már az első keresztény császár, Nagy Konstantin, templomot építtetett székvárosa közelében Szent Mihály főangyal[4] tiszteletére.[5] Nyugaton pedig már Szent Ambrus és poitiersi Szent Hilárius figyelmeztetik híveiket az angyalok segítségül hívására. Ezekután rohamosan terjed az angyaloknak, különösen szent Mihálynak tisztelete[6] keleten[7] és nyugaton[8] egyaránt, főképp amikor ünnepeket is rendeltek e célra.[9] Szent Mihálynak, Lucifer legyőzőjének, főünnepe nálunk a nyugati egyházban a mai napon van, még pedig alighanem már a VI. század óta, mert valószínűleg ekkor szentelték föl tiszteletére Rómában a Via Salaria közelében,[10] vagy másutt,[11] azt a templomot, melynek dedicatióját ünnepli az egyház szept. 29-én. Mind a három nagy Sacramentarium tartalmaz már miséket Szent Mihály ünnepére,[12] mely azután Német-,[13] Francia-[14] és Angolországon[15] át az egész kereszténységre elterjedt. Hazánkban már az 1092-i szabolcsi zsinat a parancsolt ünnepek közé sorozza.

„Ki olyan, mint az Isten?!”[16] kérdezte Szent Mihály a lázadó angyaloktól, mielőtt a Mindenható rendeletéből a kárhozatba taszította őket. Mi is kérdezzük meg ezt kísértéseink alkalmával a csábítótól: mi az, amit adni tud nekünk cserébe Istenért, a mi örök boldogságunkért? Összehasonlítható-e minden földi jó együttvéve csak távolról is Istennel, a végtelen jósággal?

Azonkívül tanuljuk meg az angyaloktól két fő erényüket, t. i. az alázatosságot és Isten parancsainak gyors teljesítését.

_____________________
[1] Hom. 33. in Evang. u. 7.
[2] Angyal görög eredetű szó : hírnök.
[3] L. bőv. Kellner : Heort. 243. sk. o.
[4] Az angyaloknak felosztása kilenc karra az ál-Areopagita Dionysiustól származik (De coelesti hierarchia, 500 táján), de az egyes karok nevei már a Szentírás különböző helyein megtalálhatók. Három főangyalt említ a Szentírás : Mihály. Gábriel és Rafael. [5] Sozomenos : H. E. 2, 3.
[6] Sz. Mihály az Ószövetségben a választott nép védője volt. (Dán. 10,13—21.), most pedig az egyházé. (Jelen. 12, 7. sk.) Így már Durandus és a középkori liturgikusok.
[7] Du Cange szerint csak Konstantinápoly és környékén 15 sz. Mihály templom és kápolna épült; és pl. a koptoknál hat ünnepe is van.
[8] Ravennában és Rómában is több templom épült tiszteletére.
[9] Sz. Mihály ünnepei keleten és nyugaton is mind templomai felszentelésének emlékét őrzik. Görögöknél nov. 8. : Η σύναξις τών αρχιστρατήγων Μιχαήλ και τών λοιπών ασωμάτων δυνάμεων. (Synaxis-gyülekezet, mely vagy az ünnepre jövő hívek nagyszámú gyülekezésére vagy a Sátán ellen a jó angyalokéra céloz. — Nilles : Kalend. I. 319.) : az Arkadius thermáiban épült templom szentelésének emléknapja. Nyugaton máj. 8. : „Apparitio s. Mich. Arch.” Apuliában a Monte Garganon épült sz. Mihály szentély fölavatásának ünnepe. Itt ugyanis 520 vagy 530 táján (Bollandisták szerint) megjelent Szent Mihály és megszabadította a népet a barbárok betörésétől, amiért e hely búcsújáróhellyé lett. Ennek megfelel keleten a phrigiai Chonae. (Ünnepe régen szept. 6-án.)
[10] Így Duchesne : Orig. du culte chrét. 265. o.
[11] Kellner ugyanis a Leonianumra támaszkodva, mely szerint szept. 30.-án szentelték föl a Via Sassian levő templomot, valószínűnek tartja, hogy szept. 29.-e más római Mihály templom szentelésének évfordulója, (i. m. 245. o.) E templomok ma már nincsenek meg.
[12] A Sacr. Leonianum ötöt.
[13] 816-imainzi zsinat 36. can.
[14] 858-i toursi zsinat c. 61.
[15] 1014-ben Ethelred király alatt. (Kellner : i. h.)
[16] Ezt jelenti Mihály héberül.

(Forrás: Dr. Artner Edgár: Az egyházi évnek, ünnepeinek és szertartásainak kimerítő leírása és magyarázata a művelt közönség számára különös tekintettel a magyar viszonyokra. Szent István Társulat, Budapest, 1923. 304-306 old.)

süti beállítások módosítása